جاسوس انگلیس در ایران + عکس

۰۵ آبان ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۷ کد : ۱۹۷۹۷۷۹ سرخط اخبار

به گزارش فارس، شاپور ریپورتر در اسفند ۱۳۸۳ شمسی در آرژانتین بر اثر سرطان پروستات درگذشت. این پایان زندگی مردی بود که بیش از آنکه منافع ایران را تامین کند در خدمت منافع انگلستان بود.

شاپور ریپورتر در 26 فوریه 1921/ 8 اسفند 1299 در تهران به دنیا آمد. پدر وی اردشیر جی ریپورتر بود که رضاخان را شناسایی و به آیرونساید فرمانده اصلی کودتای 1299 معرفی نمود. 

در سال 1939 در رشته‌های علوم سیاسی، تاریخ، زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه وست مینیستر فارغ‌التحصیل شد. وی بعد از پایان آموزش دانشگاهی و اطلاعاتی به استخدام وزارت امور خارجه بریتانیا در آمد و ماموریت‌های مهمی را در فرانسه، خاورمیانه، برمه، هند و چین به عهده گرفت.

در سال 1947به عنوان سفیر آکرودیته هند به ایران آمد. وى در زمان ملی شدن نفت مامور به وزارت امور خارجه آمریکا شده بود و در سفارت آمریکا به کار اشتغال داشت چنانکه در یکى از سندها مى‏‌خوانیم: «در جریان بحران نفتى و به مدت یک دوره سه ساله وى به عنوان مأمور موقت وزارت خارجه ایالات متحده، مشاور سیاسى سفیر هندرسن بود. در خلال دوره‏‌اى که منجر به براندازى مصدق شد وى مسئولیت عملیات در صحنه را برعهده داشت.»

13970805000672_Test_NewPhotoFree.jpg

شاپور ریپورتر که پس از کودتای 32 ذیل عکس دکتر مصدق به انگلیسی نوشته بود «مأموریت انجام شد» به عنوان خبرنگار در سخنرانی ریچارد نیکسون؛ معاون ریاست جمهوری آمریکا حضور دارد.

کلید واژه ها: ایران و انگلیس


( ۹ )

نظر شما :