آغاز صادرات نفت ایران به ژاپن از ماه آینده

۰۹ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۸ کد : ۱۹۸۰۳۶۴ سرخط اخبار

ژاپنی‌ها اعلام کردند، از ماه آینده خرید نفت از ایران را از پی خواهند گرفت؛ اما هنوز ژاپنی ها نگفته اند، چه مقدار نفت از ایران خریداری خواهند کرد.

براساس آمارهای موجود ژاپنی ها پیش از تحریم‌ها، ۱۶۰ هزار بشکه در روز در فاصله ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۱۸ از ایران نفت خریداری می‌کردند.

هیروشیگه سیکو، وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنعت روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در توکیو اظهار کرده بود، به‌دنبال تصمیم آمریکا برای اعطای معافیت به ژاپن، پالایشگاه‌های ژاپنی سرگرم آماده‌سازی برای از سرگیری واردات نفت ایران هستند.

شرکت JXTG هلدینگ که بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت ژاپن است، تایید کرد به‌دنبال تحولات اخیر، سرگرم بررسی از سرگیری واردات نفت ایران است. با این حال به میزان خرید خود اشاره نکرد. شرکت‌های ژاپنی تحت فشار آمریکا، خرید نفت ایران را در اکتبر متوقف کرده بودند.

تارو آسو، وزیر دارایی ژاپن نیز اظهار کرده بود این کشور خریدش از ایران را به منظور دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا قطع کرده بود.

بر اساس آمارهای وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن، در ماه آگوست این کشور در مجموع سه میلیون و 390 هزار بشکه برابر با روزانه 177 هزار و 500 بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.

ژاپن پیشتر از آمریکا خواسته بود با توجه به نیاز پالایشگاه های این کشور به نفت ایران، توکیو را از تحریم‌های نفتی تهران معاف کند.

مقامات آمریکایی بعد از خروج این کشور از برجام اعلام کردند، خریداران نفت خام ایران باید تا چهارم نوامبر (13 آبان 1397) واردات نفتی خود از ایران را پایان دهند، در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه آمریکا خواهند شد.

تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه طرف های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده، به طوری که تعدادی از این کشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی از کشورها نیز اعلام کرده اند که آن را اجرا نخواهند کرد.

نفت ایران 5.5 درصد کل واردات نفت ژاپن را تشکیل می دهد دولت ژاپن از دولت ایالات متحده آمریکا خواسته است که این کشور را از این تحریم مستثنی کند و استدلال کرده است که به تضمین تنوع تامین نفت خام نیاز دارد.

ایالات متحده آمریکا این درخواست ژاپن را تا کنون رد کرده است اما مقامات توکیو می‌گویند، به مذاکرات با آمریکا تا حصول نتیجه همچنان ادامه خواهند داد.

با این حال گزارش‌ها حاکی از عدم تمایل عربستان به افزایش نفت اشاره می‌کنند، کشوری که آمریکا امیدوار است بتواند کسری نفت ایران را در بازار جبران کند، همین موضوع باعث شده است کارشناسان، طرح تحریم نفتی ایران توسط آمریکا را شکست خورده پیش بینی‌کنند./فارس

کلید واژه ها: ایران و ژاپن


نظر شما :