شمخانی: گفت‌وگوهای ایران با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند ادامه می‌یابد

۰۵ دی ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۸۰۸۱۰ سرخط اخبار

شمخانی با اشاره به گفت‌وگوهای جاری بین ایران با گروه طالبان برای کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان گفت: مجموعه ارتباطات و گفت‌وگوهای انجام شده با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران که در صدر هیأتی از مقامات عالی سیاسی، نظامی و امنیتی امروز (چهارشنبه) به کابل سفر کرده است،  با «حمدالله محب» همتای افغانستانی خود دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.
دریابان شمخانی در این دیدار لزوم فعال‌تر شدن سازوکارهای مشورتی بین نهادهای امنیت ملی دو کشور برای تحقق اهداف و توافقات فیمابین را مورد تاکید قرار داد.
وی با اشاره به گفت‌وگوهای جاری بین جمهوری اسلامی ایران با گروه طالبان به منظور کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان خاطرنشان کرد: مجموعه ارتباطات و گفت‌وگوهای انجام شده با گروه طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.
شمخانی با اشاره به توافقات سازنده نشست امنیتی منطقه‌ای که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، افغانستان، روسیه، چین و هند در تهران برگزار شد، گفت: ایجاد سازوکارهای مبتنی بر گفت‌وگوی مستمر و مشارکت فعال کشورهای منطقه در فرآیندهای امنیتی می‌تواند تضمین کننده ثبات و توسعه پایدار برای ملت‌های منطقه باشد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اعلام حمایت از برگزاری دومین نشست امنیتی منطقه‌ای در کابل ابراز امیدواری کرد در نشست آتی با حضور موثر کشورهای دیگر شاهد همگرایی و هم افزایی بیشتر در مسیر مقابله با تروریسم و افراطی‌گری باشیم.
وی با جدی ارزیابی کردن خطر گسترش دامنه نفوذ داعش در افغانستان بر ضرورت اتخاذ اقدامات عملی برای مقابله با این نقشه شوم که توسط آمریکا و ارتجاع منطقه حمایت می‌شود، تاکید کرد.
دریابان شمخانی، حفظ، تقویت و گسترش پاسگاه‌های مرزی را برای حفظ امنیت مرزها بسیار ضروری دانست و خواستار همکاری بیش از بیش دو کشور در این زمینه شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، آمادگی کشورمان برای همکاری علمی و انتقال فناوری و تشریک مساعی در دیگر موضوعات مورد علاقه دو کشور به منظور پیشرفت کشور دوست و برادر افغانستان را اعلام کرد.
دریابان شمخانی بازگشایی بازارچه‌های مرزی، تسریع در حل و فصل اختلافات مرزی و برگزاری نشست مشترک مرزی بین کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه و ترکمنستان را از عوامل موثر برای افزایش ضریب امنیتی مرزها ذکر کرد.

* ایران همواره یکی از اصلی‌ترین پایه‌های برقراری امنیت در منطقه بوده 
حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان نیز در جریان این دیدار با ابراز خرسندی از سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به این کشور، گفت‌وگوهای نزدیک مقامات امنیت ملی ایران و افغانستان را در رفع برخی موانع در مسیر اجرای توافقات گذشته، بسیار تعیین کننده عنوان کرد.
وی با اشاره به عزم راسخ دولت و مردم افغانستان برای مقابله با اشکال مختلف تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت پایدار در سراسر این کشور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از اصلی‌ترین پایه‌های برقراری امنیت در منطقه بوده است و بدون شک همکاری‌های مشترک دو کشور در رفع مشکلات امنیتی امروز افغانستان بسیار کارگشا خواهد بود.
مشاور امنیت ملی افغانستان با ارائه گزارشی از شرایط سیاسی،نظامی و امنیتی این کشور افزود: برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در افغانستان نشان دهنده علاقه مندی مردم این کشور برای مشارکت در تعیین سرنوشت خود علی رغم همه تهدیدات و مشکلات امنیتی موجود است.

حمدالله محب گفت: امیدواریم که سفر جنابعالی و هیأت همراه، روند نهایی سازی اسناد سیاسی،دفاعی، امنیتی و اقتصادی بین دو کشور را تسریع کرده و برای امضاء روسای جمهور دو کشور آماده شود.

به گزارش فارس، شمخانی را در این سفر یک روزه که به دعوت «حمداله محب» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان انجام شده است، برخی مقامات عالی امنیتی، نظامی و سیاسی کشورمان همراهی می‌کنند.

دریابان شمخانی در این سفر علاوه بر ملاقات با همتای افغانستانی خود با رئیس جمهور، رئیس اجرایی و برخی دیگر از مقامات ارشد سیاسی و امنیتی این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. 

بررسی راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی، مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته و همکاری‌های مشترک مرزی و منطقه ای از جمله مهمترین اهداف سفر دریابان شمخانی به افغانستان به شمار می‌رود.

کلید واژه ها: دریادار علی شمخانی افغانستان


نظر شما :