اعتراض سیاسیون عراقی به نقض حاکمیت کشورشان توسط ترامپ/نخست وزیر عراق دیدار با ترامپ را نپذیرفت

۰۷ دی ۱۳۹۷ | ۰۱:۲۷ کد : ۱۹۸۰۸۳۵ سرخط اخبار

دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: نشست میان رهبران عراقی و رئیس جمهوری آمریکا به علت وجود اختلاف در مورد برنامه‌ریزی این دیدار لغو شد .

به گزارش ایسنا، دفتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در این بیانیه‌ گفت: نشست میان رهبران عراقی و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به علت وجود اختلاف در مورد چگونگی برگزاری دیدار لغو شد . طبق بیانیه‌ دفتر نخست وزیری عراق، مقامات این کشور از سوی آمریکا در جریان سفر ترامپ به عراق قرار گرفته بودند.

در این بیانیه آمده است که ترامب از عبدالمهدی برای سفر به واشنگتن دعوت به عمل آورده است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، گفته است دیدار دونالد ترامپ با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به دلایل امنیتی و لجستیکی لغو شد اما طرفین تلفنی صحبت کرده‌اند. سندرز گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا از نخست‌وزیر عراق خواسته است که به واشنگتن سفر کند و عبدالمهدی این دعوت را پذیرفته است.

برخی از نمایندگان اظهار داشتند،  نشست میان ترامپ و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق به دلیل وجود اختلافات در مورد مکان برگزاری آن لغو شد.ترامپ درخواست برگزاری نشست در پایگاه هوایی عین الاسد را مطرح کرد که با مخالفت عبدالمهدی روبه رو شد.

روزنامه فرا منطقه‌ای القدس العربی در این گزارش نوشت، رهبران سیاسی و رهبران گروههای مسلح عراق سفر غیر منتظره دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به عراق و دیدار با نیروهای آمریکایی در این کشور را محکوم کردند و آن را نقض حاکمیت عراق دانستند.

فراکسیون اصلاح و سازندگی  نیز با صدور بیانیه‌ای به سفر از پیش اعلام نشده «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به عراق واکنش نشان داد.

در متن بیانیه «صباح الساعدی»، رئیس فراکسیون پارلمانی اصلاح و سازندگی آمده است: با توجه به نقض آشکار حاکمیت عراق از سوی رئیس جمهور آمریکا و ورود او به پایگاه نظامی “عین الاسد” در استان الانبار که بدون هیچ گونه احترامی به حاکمیت ملی عراق صورت گرفته که گویا این کشور یکی از ایالت‌های آمریکاست، پارلمان باید هر چه سریع تر جلسه‌ای فوق العاده برای بررسی این اقدام امریکا در نقض حاکمیت عراق و متوقف ساختن رفتارهای سبکسرانه ترامپ تشکیل دهد، رئیس جمهور امریکا باید حد و حدود خود را بداند و این نکته را به خاطر داشته باشد که اشغالگری امریکا در عراق به پایان رسیده است.

«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر کشور در مقام فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، «محمد علی الحکیم»، وزیر امور خارجه و «عثمان الغانمی»، رئیس ستاد مشترک ارتش باید برای بحث و بررسی درباره حضور نظامیان امریکایی و وجود پایگاه های نظامی این کشور درعراق در جلسه فوق العاده پارلمان حضور داشته باشند.

در ادامه این بیانیه آمده است: مساله خروج نظامیان آمریکایی از سوریه هیچ مجوز و یا توجیهی برای باقی ماندن نظامیان آمریکایی در عراق و تبدیل این کشور به پایگاه نظامی واشنگتن در منطقه و خاورمیانه محسوب نمی‌شود.

فالح الخزعلی،  سیاستمدار همپیمان فراکسیون سازندگی نیز آمریکا را به "تمایل به گسترش حضور خود در عراق" متهم کرد و گفت: رهبران آمریکایی که در عراق شکست خوردند به دنبال این هستند که تحت هر بهانه‌ای به این کشور باز گردند  و ما هرگز اجازه این کار را نخواهیم داد.

قیس الخزعلی، رهبر گروه "عصائب اهل الحق" در صفحه توئیتر خود نوشت، "پاسخ عراقی‌ها  پیرو تصمیم پارلمان مبنی بر خروج نیروهای نظامی‌ آمریکا از عراق خواهد بود و اگر خارج نشوید ما تجربه و توانایی بیرون راندن شما را داریم".

اما برخی عراقی‌ها به سفر ترامپ به کشورشان اهمیت خاصی نشان ندادند.

محمد عبدالله ، از ساکنان بغداد گفت: از آمریکا چیزی عایدمان نشد  .آنها ۱۶ سال در عراق بودند و جز ویرانی و خرابی چیزی به ارمغان نیاوردند.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ عراق


نظر شما :