تاکید وزیر خارجه اتریش بر اهمیت راه‌اندازی سازوکار مالی اتحادیه اروپا با ایران

۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۳۹ کد : ۱۹۸۱۴۷۵ سرخط اخبار

وزیر امورخارجه اتریش که برای نشست وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا در بخارست پایتخت رومانی به سر می‌برد، با اشاره به ثبت ساز و کار مالی اتحادیه اروپا با ایران بر اهمیت این موضوع تاکید کرد و گفت: اجرایی شدن سیستم INSTEX برای شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی مهم است.

به گزارش ایسنا، وزیر امورخارجه اتریش در ادامه گفت: این ساز و کار مالی برای شرکت‌های کوچک و متوسط می‌تواند راهکاری را فراهم آورد تا بدون واهمه از یافتن بانکی که پروژه‌های تجاری آنها در ایران را به دلیل خطر تحریم از سوی آمریکا پشتیبانی نمی‌کند، به تجارت با ایران ادامه دهند.

وی با اشاره به جایگزین شدن چین بعد از خروج اروپایی‌ها از بازار ایران به جای توتال و شرکت‌های خودروسازی افزود: اینگونه نمی‌تواند باشد که ما پا پس بکشیم که چینی‌ها وارد شوند.

کنایسل همچنین در پاسخ به سوال انتظار از برخورد آمریکا نیز گفت: اتحادیه اروپا حتی بعد از بحران مالی سال ۲۰۱۲ نتوانست سازوکار مشخصی برای مقابله با این نوع بحران‌ها پایه گذاری کند. باید یورو تقویت شود تا بتواند نقش بیشتری در مبادلات بین المللی ایفا کند و شاید این سازوکار مالی بهانه‌ای برای مقابله با یکجانبه بودن نقش دلار در تعیین قیمت نفت و بازارهای بین المللی باشد.

وزیر امورخارجه اتریش در عین حال گفت: از نظر من این سازوکار مالی، مناسب شرکت‌های عظیم انرژی نخواهد بود.

کلید واژه ها: اتریش سازوکار ویژه اروپایی‌ها برای حفظ برجام


نظر شما :