بانک‌های ایرانی جایگزین صرافی‌های عراق می‌شوند/ مشکل پیمان‌سپاری ارزی حل شد

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۹۸۱۵۳۹ سرخط اخبار

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به کاهش صادرات ایران به عراق در دی ماه گذشته گفت: با تصمیمات جدیدی که در بانک مرکزی اتخاذ شده، مشکل پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان به عراق حل می‌شود و  با این تصمیم روند رو به رشد صادرات به عراق را در ماه‌های آینده مجدد تجربه خواهیم کرد. 

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به برگزاری جلسه‌ای بین اداره سیاست مقررات ارزی بانک مرکزی و بانک‌های ایرانی فعال در عراق افزود: در جلسه مذکور بانک مرکزی موافقت کرد تا به جای اینکه ارز و دینار حاصل از صادرات کالاهای ایرانی به عراق توسط طرف عراقی به صراف عراقی داده شود و صراف به صادرکننده ریال پرداخت کند، بانک‌های ایرانی جایگزین صرافی در عراق شود. 

وی اظهار داشت: براین اساس مقرر شد تا صادرکننده ایرانی در عراق بتواند دینار حاصل از فروش کالاهای خود در عراق را به شعبات بانک‌های ایرانی در عراق تحویل دهند و ریال را به قیمت روز ارز از شعبات بانک‌های ایرانی (بانک ملی و پارسیان) دریافت کنند. 

حسینی بیان داشت: در این جلسه بانک مرکزی پذیرفت تا این بانک‌ها به نمایندگی از بانک مرکزی دلار یا دینار صادرکننده در عراق را خریداری کنند و صادرکننده در ایران ریال دریافت کنند، لذا با این کار مشکل پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان به عراق  و همچنین قیمت ارز نیمایی حل می‌شود. 

وی با بیان اینکه امیدواریم با این اقدام بتوانیم روند ارزش صادراتی‌مان را به عراق حفظ کنیم، گفت: بانک مرکزی امشب در عراق در این مورد جلسه‌ای دارد تا مشکلات احتمالی این موضوع را حل کند و قطعا نتیجه توافقات هفته آینده ابلاغ می‌شود. 

حسینی بیان داشت: البته روز گذشته این موضوع به صورت شفاهی به بانک‌های پارسیان و مرکزی اعلام شده و قطعا بعد از هماهنگی‌های لازم این موضوع اجرایی می‌شود.

وی افزود: این موضوع از حدود 5 ماه پیش توسط صادرکنندگان و بخش خصوصی به بانک مرکزی پیشنهاد شده بود که به تازگی مورد توافق بانک مرکزی قرار گرفت. 

کلید واژه ها: ایران و عراق


( ۱ )

نظر شما :