جرمی هانت: اسد با حمایت روسیه هنوز هست

۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۹ کد : ۱۹۸۱۷۶۲ سرخط اخبار

وزیر خارجه انگلیس ضمن هشدار نسبت به بازگشت داعش، از روسیه خواست راهکاری را به نفع سوری‌ها برای حل بحران این کشور ارائه کند.

به گزارش ایسنا، جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط درباره یمن گفت: با تشکیل دولت وحدت ملی صلح فراگیر در یمن محقق می‌شود. ما باید تلاش کنیم که ایران از یمن به عنوان پایگاهی برای برهم زدن ثبات کشورهای همجوار استفاده نکند و باید به بحران انسانی در یمن که در حال حاضر بدترین بحران انسانی در جهان است، پایان دهیم. مشکل راهکار نهایی نیست چراکه تمامی طرف‌ها با این مساله موافقند بلکه درباره چگونگی رسیدن به این راهکار و اعتمادسازی به ویژه درباره اهمیت اجرای توافق استکهلم و عقب نشینی از شهر الحدیده و بندر آن است.

وی درباره متهم شدن حوثی‌ها به نقض آتش‌بس از سوی دولت مستعفی یمن گفت: من نمی‌خواهم هیچ طرفی را سرزنش کنم. واقعیت این است که دو طرف به آتش‌بس پایبند بوده‌اند. مساله اصلی بازگشایی بندر الحدیده برای رساندن کمک‌های بشردوستانه است. این فرصت آخر برای اطمینان یافتن از اجرای توافق استکهلم است. ما می‌خواهیم حوثی‌ها بندر الحدیده را ترک کنند. ما همگی می‌دانیم که اگر این اتفاق نیفتد درگیری‌ها از سرگرفته خواهد شد.

هانت درباره نشست ورشو و نشست رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در سوچی گفت: این مساله یعنی روسیه اکنون توجه ویژه‌ای به خاورمیانه دارد. همچنین به معنای این است که امکان موضع‌گیری مجدد در ائتلاف‌های مختلف وجود دارد. این منفی نیست. روند آستانه در ممانعت از خونریزی در ادلب موفق شد. اکنون باید به دنبال توافقی میان تمامی کشورهای ذیربط برای تضمین امنیت و مرزهای سوریه باشیم. من دو ائتلاف متخاصم (ورشو و سوچی) نمی‌بینم.

وی افزود: روس‌ها تصمیم به مداخله در سوریه گرفتند درنتیجه نظام بشار اسد همچنان هست. روسیه این گزینه را انتخاب کرد که اسد بماند درنتیجه خود این کشور نیز باید از پایان این داستان اطمینان حاصل کند. یعنی به راهکاری به نفع سوری‌ها دست یابد. باید ببینیم روسیه چگونه به این راهکار دست می‌یابد. چراکه ما چندین سال فکر می‌کردیم در سایه حکومت اسد سوریه نمی‌تواند آینده درخشانی داشته باشد. من فکر نمی‌کنم ثبات تحت سایه حکومت اسد دوام زیادی بیاورد. او در قتل مردمش برای ماندن در قدرت ابا نکرد اما واقعیت این است که به دلیل حمایت روسیه او در قدرت است و ممکن است تا آینده نزدیک یا تا آینده دورتر در قدرت باقی بماند.

هانت تأکید کرد که لندن هیچ طرحی برای بازگشایی سفارتش در دمشق ندارد.

وی درباره عقب‌نشینی آمریکا از سوریه گفت: شکست داعش در یک موقعیت جغرافیایی به معنای شکست کامل نیست. عملیات ائتلاف باعث شد مساحت مناطق تحت سیطره داعش به یک منطقه بسیار محدود برسد و این دستاورد بزرگی است اما هنوز ما از دلایل ظهور داعش خلاص نشده‌ایم. اسنادی وجود دارند که نشان می‌دهند در بخشی از عراق داعش در حال جمع‌آوری قوای خود است. ما بعد استراتژیک عقب‌نشینی آمریکا از سوریه را درک می‌کنیم. درباره عراق، لیبی، افغانستان و سوریه می‌توانیم ملاحظه کنیم که سربازان غربی در خاک کشورهای بیگانه خیلی کم می‌توانند راهکاری طولانی‌مدت برای مشکلات خاورمیانه باشند. نباید کاری کنیم که عقب‌نشینی آمریکا به نتایج عکس درباره داعش و هم‌پیمانانمان در نیروهای سوریه دموکراتیک منجر شود. طرحی وجود ندارد که نیروهای انگلیسی جای نیروهای آمریکایی را بگیرند.

هانت گفت: مرحله کنونی شاهد بازسازی ائتلاف‌ها در خاورمیانه است و ۲۰۱۹ برای نزاع فلسطین و اسرائیل سرنوشت‌ساز خواهد بود. انگلیس هرگز به خاورمیانه پشت نخواهد کرد و بعد از بریگزیت و خروج از اتحادیه اروپا همچنان روابطمان با جهان عرب بیش از پیش خواهد بود.

کلید واژه ها: جرمی هانت


( ۲ )

نظر شما :