حمله به کاروان ژنرال دوستم در شمال افغانستان

۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۸ کد : ۱۹۸۲۴۹۵ سرخط اخبار

منابع نزدیک به ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان می‌گویند که در نتیجه حمله طالبان به کاروان دوستم در مسیر میان ولایت‌های بلخ و جوزجان در شمال افغانستان یک تن از محافظان او کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش ایسنا، عنایت‌الله بابر فرهمند، رئیس دفتر دوستم به بی‌بی‌سی گفت که این حمله در منطقه تیمورک ولایت بلخ حوالی عصر شنبه رخ داد.

او افزود: درگیری میان مهاجمانی که بر سر راه کاروان دوستم کمین کرده بودند و محافظان معاون اول رئیس جمهوری حدود یک ساعت ادامه یافت و مدعی شد که در نتیجه این درگیری به جنگجویان طالبان نیز تلفاتی وارد آمد.

گزارش شده که به ژنرال دوستم هیچ آسیبی وارد نیامده و وی در سلامت کامل است.

دوستم که برای سفر به بیرون از افغانستان رفته بود، روز شنبه بعد از دو و نیم سال به ولایت بلخ در شمال افغانستان بازگشت و پس از سخنرانی در میان حامیانش در این ولایت رهسپار ولایت جوزجان، زادگاه و پایگاه اصلی‌اش در شمال افغانستان بود.

دوستم در این سخنرانی گفت، به او خبر داده‌اند که در مسیرش کمین کرده‌اند، ولی او توضیح نداده بود که این کمین توسط چه کسانی و کدام گروه انجام شده است.

گزارش‌های تصویری که نزدیکان دوستم همرسانی کردند، نشان می‌داد که صدها نفر از هواداران او در مزار شریف مرکز بلخ به استقبالش آمده بودند.

از مقام‌های ارشد دولتی ولایت بلخ فقط شجاع‌الدین شجاع، معاون والی بلخ به استقبال او آمد و او گفته که اسحاق رهگذر، والی بلخ به دلیل مشغولیت در رسیدگی به سیل‌زدگان در این ولایت نتوانست به استقبال او بیاید.

سفر دوستم به شمال درست زمانی انجام می‌شود که تنش‌های زیادی میان عطا محمد نور، والی سابق بلخ و محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به وجود آمده است.

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان سال ۱۳۹۸ را سال سرنوشت‌ساز خواند و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات صلح را در این سال برای این کشور حیاتی خواند.

او گفت که اوضاع امنیتی در سراسر افغانستان نگران‌کننده است و با رسیدن فصل تابستان و بهار جنگ شدیدتر خواهد شد. او مدعی شد که با درک این وضعیت به شمال افغانستان آمده است.

به گفته دوستم اگر رئیس جمهوری، رئیس اجرایی و شورای امنیت تصویب کنند و به او شش ماه فرصت بدهند، از بادغیس در شمال غرب تا بدخشان در شمال شرق، امنیت را تأمین خواهد کرد و گفت اگر این کار نشد "صورتم را سیاه کرده و از افغانستان می‌روم."

دوستم در انتخابات ریاست جمهوری آینده که قرار است به تاریخ شش مهر ۱۳۹۸ برگزار شود، از نامزدی عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان اعلام حمایت کرده، در حالیکه متحدان او همانند عطا محمد نور و محمد محقق از حنیف اتمر حمایت کردند.

تابستان سال جاری دوستم پس از یک سال "تبعید در ترکیه" به افغانستان بازگشت، برخی‌ها به این تصور بودند که گویا این ژنرال قدرتمند ازبک و اشرف‌غنی، رئیس جمهوری با هم آشتی کرده‌اند و به گفته افغان‌ها "شکررنجی‌شان" تمام شده است؛ اما این‌گونه نبود.

او در زمان حضور در کابل مدت‌ها در جلسات کابینه حضور نداشت و نزدیکان دوستم نیز گفته بودند که دولت محدودیت‌هایی را بر او اعمال کرده، از جمله ممانعت از سفر به شمال افغانستان. این اولین بار است که دوستم بعد از اتهام بدرفتاری جنسی علیه احمد ایشچی از مخالفان سیاسی‌اش به شمال افغانستان می‌رود.

اختلاف بین رئیس جمهوری افغانستان و معاون اولش به زمانی برمی‌گردد که دوستم پس از یک سو قصد نافرجام به جانش، اشرف غنی را به قوم‌گرایی متهم کرد. او همچنین علناً از نداشتن اختیارات لازم در دولت و سهم کمتر از قدرت شکایت کرد.

مدتی بعد، احمد ایشچی از مخالفان سیاسی ژنرال دوستم او را به آدم‌ربایی و آزار و اذیت جنسی متهم کرد؛ اتهاماتی که دفتر دوستم آن را بی‌اساس و یک توطئه سیاسی خواند اما منجر شد او به ترکیه سفر کند.

بازگشت دوستم از ترکیه به کابل در ۳۱ تیر ۱۳۹۷ پس از اعتراضات ۱۹ روزه هوادارانش صورت گرفت. این اعتراضات با بازداشت نظام‌الدین قیصاری، نماینده ویژه دوستم در ولایت شمالی فاریاب آغاز شد. بازگشت دوستم و رهایی قیصاری مهمترین خواست این معترضان بود.

هرچند که کارمندان دوستم در این مدت در دفتر معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در کابل حضور داشتند ولی عملاً دوستم در این دفتر حضور نیافت.

کلید واژه ها: عبدالرشید دوستم افغانستان


( ۲ )

نظر شما :