عربستان سعودی به دنبال تقویت نفوذ خود در عراق

ریاض می خواهد تهران را از میدان به در کند

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۲۶۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
رقابت ایران و عربستان سعودی در منطقه که پیشتر در چندین جبهه در جریان بود، ظاهرا به عراق هم کشیده شده است. نفوذ ایران در عراق به ویژه پس از حمله تحت رهبری آمریکا به این کشور افزایش یافت و اکنون سعودی ها می خواهند با افزایش حضور اقتصادی در کشور جنگ زده همسایه، این نفوذ را کمرنگ سازند.
ریاض می خواهد تهران را از میدان به در کند

دیپلماسی ایرانی: عربستان سعودی اعلام کرده است که قصد دارد با نفوذ ایران در منطقه از طریق تقویت روابط خود با عراق مقابله کند. ظاهرا ریاض می خواهد برای تقویت حضور خود در کشور همسایه که از دیرباز روابط خوبی با تهران داشته، عضله اقتصادی را به کار بگیرد.

طبق گزارش فایننشال تایمز، در میانه تلاش های پادشاهی سعودی برای تقویت روابط با عراق یک هیات متشکل از بیش از 100 مقام عربستان سعودی در چند روز گذشته وارد بغداد شده و یک میلیارد دلار کمک مالی به ساخت یک استادیوم ورزشی اختصاص داده اند. مجید بن عبدالله القاسبی، وزیر بازرگانی عربستان سفر این هیات سعودی به عراق را «آغاز یک مرحله جدید در روابط دو طرف» خواند.

عربستان سعودی همچنین یک کنسولگری در بغداد باز کرد و طبق گزارش های منتشر شده، وعده داده است که سه کنسولگری دیگر در نقاط مختلف عراق بازگشایی کند.

به نظر می رسد که این اقدامات واکنشی به افزایش نفوذ ایران در عراق به ویژه پس از حمله تحت فرماندهی ایالات متحده به این کشور در سال 2003 است. در حالی که تهران روی بی ثباتی ناشی از این حمله سرمایه گذاری و از روابط فرهنگی بین دو کشور مسلمان با اکثریت جمعیت شیعه استفاده می کرده، در مقابل نفوذ عربستان سعودی در منطقه محدود شده است.

به گفته الیزابت دیکنسون، تحلیلگر ارشد در «گروه بحران بین المللی»، اگرچه روابط دو کشور (عربستان و عراق) در تاریخ چندان خوب نبوده، اما ریاض از سال 2016 به بعد توجه بیشتری به امور بغداد معطوف داشته و هدف جداسازی آن از نفوذ تهران از طریق رد کارت فرقه ای را دنبال کرده است. نشست سال گذشته میان مقامات سعودی و رهبران مذهبی و سیاسی عراق در نجف شهر مقدس شیعیان، اقدامی برای کاهش خصومت بین دو کشور همسایه انگاشته می شود.

فایننشال تایمز در اشاره به این مساله نوشته است، بر خلاف ایران که اکنون (در پی تحریم های مجدد ایالات متحده در ارتباط با برنامه هسته ای) با کمبود ذخایر ارزی مواجه شده، خزانه بزرگ پادشاهی سعودی آن را به یک شریک جذاب تبدیل کرده است. در حالی که عراق برای بهبود از چندین دهه جنگ تلاش می کند، بغداد امیدوار است که بتواند پول نقد خارجی را برای کمک به تعمیر زیرساخت های فروپاشی خود و بازسازی شهرهای ویران شده در جنگ جذب کند. سال گذشته، عربستان سعودی به پرداخت یک میلیارد دلار وام به اضافه 500 میلیون دلار اعتبار صادراتی برای بازسازی در عراق، متعهد شد.

طبق گزارش های منتشر شده، در سفر اخیر مقامات سعودی هم 8 سرمایه گذار این کشور در یک مجمع تجاری در بغداد حاضر شده اند. حمید المطلق قانون گذار پیشین عراقی که حامی تقویت روابط کشورش با عربستان است، گفته: «ما باید یک عراق جدید بسازیم و چنین کاری به حمایت زیادی نیاز دارد.»

اما هستند تحلیل گرانی که به نیت عربستان سعودی برای تقویت روابط با عراق با دیده شک و تردید می نگرند. داوود الجمیلی رئیس اتاق بازرگانی و تجارت ملی عراق گفت: «همه کشورها می خواهند از شرایط کنونی در عراق سود ببرند، اما نمی خواهند به آن سودی برسانند. آنها می خواهند محصولات خود را در عراق به فروش برسانند و کشور ما را که تا همین حالا هم سالانه 54 میلیارد دلار کالا وارد می کند، مجبور کنند تا محصولات بیشتری را از خارج خریداری کند.»

منبع: میدل ایست مانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: روابط ایران و عراق رقابت منطقه ای ایران و عربستان روابط عربستان و عراق سفر هیات عربستانی به عراق سرمایه گذاری های سعودی در عراق نیاز عراق به سرمایه برای بازسازی


( ۱ )

نظر شما :

احسان ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۴
حکومت ریاض مصداق بارز بچه ننری پولدار و چاق چله ای است که حمایت یکه بزن ها را میخرد تا ازدیگران کتک نخورد و آنقدر پول خرج میکند تا حمایت همه را بخرد وغرورش را حفظ کند و با تکیه به همین ولخرجی ها هر روز این پهلوان پنبه فربه تر می شود غافل از اینکه اگر چاقی بیش از حد موجب سکته قلبی اش نشود عاقبت پول قلک اش تمام میشود و خودش می ماند و گرسنه گان گوشت خوش مزه اش مسئولین مغرورسعودی نمی خواهند باور کنند خرید افکار مردم تا زمانی امکان دارد که خرج آن را بدهی و تا شیر پول بسته شود کاخ آرزو ها فرو خواهد ریخت خرید و البته که سلاح زیاد امنیت نمی آورد اگر یک بشکه باروت بخری تا کسی به خانه ات نزدیک نشود عاقبت همین بشکه باروت میتواند خانه ات را ویران کند