«بلک واتر» برای براندازی حکومتِ ونزوئلا «ارتش اجاره‌ای» درست می‌کند

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۱ کد : ۱۹۸۳۱۴۳ سرخط اخبار

یک رسانه غربی در گزارشی اختصاصی از تحرکات موسس «بلک واتر» و دیدارهای محرمانه او در آمریکا و اروپا برای ایجاد یک «ارتش اجاره‌ای» به منظور سرنگونی دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزرای «رویترز» در خبری اختصاصی گزارش داد، «اریک پرینس» موسس شرکت خصوصی بدنام امنیتی «بلک واتر» که از حامیان سرسخت «دونالد ترامپ» محسوب می‌شود، برای استفاده از یک «ارتش خصوصی» در ونزوئلا به منظور سرنگونی دولت «نیکلاس مادورو» تلاش کرده است.  

چهار منبع مطلع به این رسانه غربی خبر دادند، پرینس در ماه‌های اخیر در رایزنی با «حامیان موثر» رئیس‌جمهور آمریکا و «ونزوئلایی‌های متمول در تبعید» به دنبال پیش بردن طرحی برای استفاده از ارتش خصوصی برای سرنگون کردن دولت مادورو بوده است.

طبق این گزارش، موسس بلک واتر در دیدارهای خصوصی خود در آمریکا و اروپا طرحی را برای ایجاد «سرباز اجاره‌ای ۵۰۰۰ نفره‌» در ونزوئلا به منظور مبارزه در حمایت از «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا ارائه داد.

به گفته یک منبع مطلع، اریک پرینس تا چند روز قبل هم در حال رایزنی‌های محرمانه برای پیش بردن طرحش به منظور ایجاد ارتش مزدور در ونزوئلا بوده است.

رویترز از «گرت مارکوس» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره طرح موسس بلک واتر برای ونزوئلا سوال کرد اما این مقام آمریکایی از اظهارنظر درباره این طرح خودداری کرده است.

پرینس بعد از رسوایی‌های مختلف بلک واتر و قتل غیرنظامیان در عراق، نام این شرکت را تغییر داد و آن را فروخت. او از سال ۲۰۱۴ با راه‌اندازی شرکتی «گروه خدماتی فرانتیر» (Frontier Services Group) در هنگ‌کنگ که یک شرکت پیمانکار نظامی است، مشغول به کار بوده است.

«ادوارد رودریگرز» سخنگوی رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا هم در پاسخ به سوال رویترز تنها به گفتن این جمله بسنده کرد، مقام‌های وابسته به گوایدو با اریک پرینس درباره مسائل امنیتی صحبتی نکردند.

«لیتال لشم» مدیر بخش روابط سرمایه‌گذاری در شرکت «گروه خدماتی فرانتیر» پیشتر گفته بود که پرینس به عملیات امنیتی در ونزوئلا علاقه نشان داده است. وی البته گفت: «او (اریک پرینس) برای ونزوئلا یک راهکار دارد همانطور که او برای دیگر مناطق هم راهکار دارد».

به گفته منابع مطلع رویترز، طرح موسس بلک واتر با عملیات‌های اطلاعاتی شروع می‌شود و سپس به سمت بکارگیری «سربازان اجاره‌ای» ۴۰۰۰ از کلمبیا و برخی دیگر از کشورهای امریکای جنوبی در ونزوئلا می‌رود.

بنا بر گزارش رویترز، پرینس به دنبال جذب ۴۰ میلیون دلار سرمایه از «سرمایه‌گذاران خصوصی» است تا طرح مدنظرش برای ونزوئلا را پیش ببرد. او در همین راستا، به منظور استفاده از دارایی‌های بلوکه شده ونزوئلا در دیگر کشورهای جهان رایزنی‌هایی کرده است.

پرینس در دیدارهایش گفته که به دلیل آنکه کشورهای مختلف خوان گوایدو را به عنوان «رئیس‌جمهور ونزوئلا» به رسمیت شناخته‌اند، اختیار لازم برای تشکیل دادن «نیروی نظامی» خاص خودش را دارد.

بنا بر گفته یک منبع مطلع، موسس بلک واتر در نظر دارد که «سربازان اجاره‌ای» مدنظرش از کشورهایی چون پرو، اکوادور، کلمبیا و کشورهای اسپانیایی‌زبان» باشد چرا که زبان مشترک آنها با ونزوئلا از نظر سیاسی «خوشایندتر» از استفاده از نیروهای آمریکایی است.

اریک پرینس در حالی تحرکاتش در زمینه ونزوئلا را تشدید کرده که طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، او پیش از این رایزنی‌های گسترده‌ای با دولت ترامپ در زمینه «خصوصی‌سازی» جنگ در افغانستان و جایگزنی نیروهای نظامی خصوصی به جای نیروهای نظامی ارتش آمریکا داشته است.

او که خواهرش «بتسی دووس» وزیر علوم آمریکا است، از حامیان سرسخت ترامپ است و در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ شخصا ۱۰۰ هزار دلار به ترامپ کمک مالی کرد.

تحرکات موسس بلک واتر درباره ونزوئلا در حالی رسانه‌ای شده که طبق اسناد محرمانه‌ای که اخیرا منتشر شده، شرکت وابسته به اریک پرینس در جنوب عراق هم فعالیت دارد

کلید واژه ها: بلک واتر


( ۱ )

نظر شما :