ترامپ باز هم کنگره را دور زد؛ آمریکا ۸ میلیارد دلار به عربستان و امارات سلاح می‌فروشد

۰۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۹۸۳۶۷۰ سرخط اخبار

اعضای مجلس سنای آمریکا از قصد و نیت دولت دونالد ترامپ درباره فروش سلاح چند میلیارد دلاری به عربستان و امارات خبر دادند. وزیر خارجه دولت ترامپ نیز به توجیه این گام دولت در تعدی از اختیارات کنگره پرداخت.

به گزارش ایسنا، اعضای مجلس سنای آمریکا روز جمعه اعلام کردند، آمریکا آماده فروش سلاح‌ به ارزش هشت میلیارد دلار به عربستان و امارات است.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، اعضای مجلس سنای آمریکا گفتند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا فروش سلاح‌ به عربستان و کشورهای دیگر را تصویب خواهد کرد. این اعضا افزودند، دولت ترامپ در توجیه فروش سلاح به عربستان و امارات "وضعیت اضطرار ملی" به دلیل تنش با تهران اعلام کرده و این به رغم مخالفت سرسختانه با طرح او از سوی جمهوریخواهان و دموکرات‌هاست.

سناتور باب منندز، سناتور دموکرات برجسته مجلس سنا اظهار کرد، دولت دونالد ترامپ رسما به کنگره اطلاع داده به عربستان و امارات سلاح خواهد فروخت بدون اینکه قراردادهای فروش سلاح با این دو کشور را به کنگره ارائه کند، در حالیکه براساس قانون باید فروش سلاح به عربستان و امارات مورد بررسی کنگره قرار گیرد.

وی افزود، کنگره در چنین قراردادهایی حق اعتراض دارد.

باب منندز، معاون رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا خاطرنشان کرد: ترامپ تصمیم گرفت قانون نظارت بر صادرات سلاح را با هدف فروش ذخایر هوشمند به کشورهایی نظیر امارات و عربستان اجرایی کند و اختیارات کنگره را در نظر نگیرد.

دولت آمریکا به بندی در قوانین فروش سلاح استناد کرده که اجازه عدول از رای‌ کنگره را می‌دهد و آن از طریق اعلام "وضعیت اضطرار ملی" است که دولت ترامپ بر آن در ادعاهای مربوط با تنش با تهران تکیه کرده است.

منندز در بیانیه‌ای تاکید کرد، دولت ترامپ در ارائه توجیه قانونی یا اساسی عملی برای تصمیمی که در قانونی بودن آن تردید وجود داشته و اقدامی بی‌سابقه است، شکست خورده است.

وی ضمن ابزار نارضایتی از این موضوع گفت: از شکست مجدد دولت ترامپ در اعطای اولویت‌هایش متعجب نشدم زیرا این دولت همکاری با دولت‌های استبدادی نظیر عربستان را ترجیح می‌دهد. بار دیگر دولت ترامپ اولویت را به منافع ما در زمینه امنیت ملی در طولانی مدت و دفاع از حقوق بشر نداد.

جیمز ریش، ‌رئیس کمیته روابط خارجه مجلس سنا نیز گفت، اطلاعیه رسمی از دولت دریافت کرده مبنی بر اینکه قصد دارد تعدادی قرارداد تسلیحاتی را عملیاتی کند.

ریش افزود، توجیه قانونی این گام دولت ترامپ و تبعات آن را بررسی می‌کند.

مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه در کمیته روابط خارجی نیز تصریح کرد، فریب کنگره اشتباهی بزرگ خواهد بود.

سناتور کریس مورفی هم گفت، این گام یک اقدام خطرناک است.

معاونان در کنگره تاکید کردند، دولت ترامپ به کمیته‌هایی در مجلس سنا اطلاع دادهد که در جهت امضای ۲۲ معامله فروش سلاح به ارزش هشت میلیارد دلار گام برمی‌دارد، بدون اینکه همانند دیگر فروش‌های تسلیحاتی به کنگره مراجعه کند. دولت آمریکا گفته است این برنامه را از مدت زمان طولانی دنبال می‌کرده است.

وزارت خارجه آمریکا بر قراردادهای فروش سلاح به کشورهای جهان نظارت دارد و تا آنجا که مایک پامپئو، وزیر خارجه از حمایت واشنگتن از ریاض در جنگش با انصارالله دفاع کرده و گفته است، انصارالله که بر اکثر مناطق یمن مسلط شده با ایران هم‌پیمان است.

شخص پامپئو نیز روز جمعه با اظهاراتی واهی در توجیه این اقدام دولت ترامپ ادعا کرد: دولت ترامپ کنگره را دور زد و تصمیم گرفت به اردن،‌ عربستان و امارات سلاح بفروشد زیرا هرگونه تاخیری در فروش این سلاح‌ها خطرات بر شرکای آمریکا در منطقه از جانب ایران را افزایش می‌دهد!

پامپئو مدعی شد، این قراردادهای فروش سلاح از هم‌پیمانان واشنگتن حمایت کرده و امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه را تقویت خواهد کرد و به کشورهای منطقه اجازه می‌دهد در مقابل ایران از خود دفاع کنند. این عبور از کنگره اقدامی برای "یک بار" است!

وی خاطرنشان کرد، فروش سلاح‌ به سه کشور مذکور به ۸.۱ میلیارد دلار رسیده است.


نظر شما :