هشدار کرملین نسبت به اتهامات بی‌اساس درباره حادثه دریای عمان

۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۷ کد : ۱۹۸۴۲۲۰ سرخط اخبار

سخنگوی کرملین در واکنش به ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر دست داشتن ایران در حادثه دریای عمان گفت که هنوز هیچ مدرک معتبری درباره عاملان این حادثه ارائه نشده است.

به گزارش ایسنا به نقل از راشا تودی، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون این کشور نسبت به مطرح کردن اتهامات بی پایه و اساس در رابطه به عاملان حمله اخیر به دو نفتکش در دریای عمان هشدار داد.

وی با اشاره به بهانه‌هایی که مقامات آمریکایی پیش از حمله به عراق برای توجیه اقدام نظامی خود علیه این کشور استفاده کردند، گفت: ما ماجرای پودر سفید را فراموش نکرده‌ایم. ما آن را به خاطر داریم و به همین دلیل در ارزیابی‌های خود دقت و خویشتنداری می‌کنیم.

پسکوف به‌طور خاص به اظهارات کالین پاول وزیر امورخارجه وقت آمریکا در فوریه ۲۰۰۳ در نشست شورای امنیت سازمان ملل اشاره داشت که در آن یک شیشه کوچک عطر با مقداری پودر سفید داخل آن به همراه داشت و مدعی شد که این نشان دهنده وجود یک ماده شیمیایی است که به ادعای واشنگتن صدام در حال ذخیره آن بوده است.

دولت آمریکا با این ادعاها سعی داشت دلیلی برای حمله نظامی خود به عراق بتراشد که بعدها، البته کمی پس از سقوط دیکتاتوری صدام مشخص شد که حقیقت نداشته است.

سخنگوی کرملین در ادامه گفت: این قصه یک ماجرای عبرت‌آموز هنگام نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت یک کشور است در شرایطی که تنش‌ها در خلیج فارس رو به افزایش است.

روز پنج‌شنبه گذشته دو نفتکش در دریای عمان که یکی متعلق به ژاپن و دیگری متعلق به نروژ است هدف حمله قرار گرفتند و دچار حریق شدند. مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا بلافاصله پس از این حادثه مدعی شد که ایران عامل حمله بوده است.

پسکوف با تاکید بر اینکه هنوز هیچ مدرک معتبری درباره عامل این حمله ارائه نشده است، تصریح کرد: ما همواره خواهان ارزیابی جدی اوضاع و انتظار برای آشکار شدن شواهد قانع کننده هستیم. نتیجه‌گیری عجولانه و اتخاذ تصمیمات شتاب‌زده می‌تواند با پیامدهای غیر قابل جبران بینجامد.

وی همچنین اظهار داشت: چنین حوادثی ممکن است بنیان‌های اقتصاد جهان را تضعیف کند. به همین دلیل است که نباید اتهامات بی پایه و اساس را پذیرفت.

انتهای پیام


نظر شما :