اردوغان رئیس بانک مرکزی را برکنار کرد

۱۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۹ کد : ۱۹۸۴۶۷۲ سرخط اخبار

مراد چتینکایا، رییس بانک مرکزی ترکیه با حکمی از سوی رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری این کشور برکنار شد.

بر اساس این حکم که روز شنبه ۱۵ تیر، در روزنامه رسمی ترکیه منتشر شد، مراد اوزال، معاون بانک مرکزی ترکیه، جانشین مراد جتینکایا شده است.

در حکم رییس جمهوری ترکیه علت برکناری مراد  چتینکایا ذکر نشده، اما او که در آوریل ۲۰۱۶ به ریاست بانک مرکزی ترکیه رسیده بود، اختلافاتی با اردوغان داشت.

بر اساس اخبار غیررسمی، مراد چتینکایا با دولت اردوغان در زمینه ضرورت کاهش نرخ بهره‌های بانکی هم‌عقیده نبود.

اردوغان بارها از آنچه او «نرخ بسیار بالای» بهره‌های بانکی می‌خواند، ابراز تاسف کرده و برای تقویت انگیزه‌ سرمایه‌گذاری و ایجاد رشد اقتصادی، خواستار کاهش نرخ بهره شده بود.

دو مقام آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که اختلافات میان رییس بانک مرکزی و رییس جمهوری ترکیه در زمینه سیاست‌های مالی طی ماه‌های اخیر بالا گرفته بود.

یکی از این دو مقام اضافه کرد که رییس جمهوری و وزیر دارایی ترکیه خواستار کناره‌گیری رییس بانک مرکزی بودند اما مراد چتینکایا بر استقلال بانک مرکزی تاکید داشت و از استعفا خودداری می‌کرد.

بانک مرکزی ترکیه روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که همچنان به شیوه مستقل به کار خود ادامه خواهد داد.

این بیانیه می‌افزاید که رییس جدید بر هدف اصلی خود که حفظ ثبات قیمت‌هاست، متمرکز است.

تغییر رییس بانک مرکزی ترکیه در شرایطی صورت گرفت که اکنون نرخ بهره بانکی بر اساس نظر بانک مرکزی ترکیه، ۲۴ درصد است.

ترکیه این روزها، دوره‌ دشوار اقتصادی خود را می‌گذراند، به طوری که تورم در ماه گذشته میلادی ۱۵/۷۲ درصد بود. یک ماه پیش از آن نیز در ماه مه، تورم در ترکیه به ۱۸/۷۱ درصد رسیده بود.

قرار است نشست خبری مراد اوزال، رییس جدید بانک مرکزی ترکیه در روزهای آینده برگزار شود که ممکن است سیاست‌های جدیدی از جمله در زمینه نرخ بهره اعلام شود. 

کلید واژه ها: ترکیه


( ۱ )

نظر شما :