واشنگتن: از طریق متحدانمان خواستار کاهش تنش با ایران شده‌ایم

۲۱ تیر ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۹ کد : ۱۹۸۴۸۱۴ سرخط اخبار

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مورگان اورتگاس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه (به وقت تهران) گفت که آمریکا با واسطه متحدانش از ایران خواسته تنش‌ها را کاهش دهد. 

وی در کنفرانس خبری روزانه گفت: «فکر می کنم درباره ایران، به طور کلی ما موضع خودمان را کاملاً به صراحت بیان کرده‌ایم... وزیر خارجه‌مان، [مایک] پامپئو برای حل این مسئله به اقصی نقاط دنیا سفر کرده و با متحدانمان صحبت کرده است.»

اورتگاس اضافه کرد: «رئیس‌جمهور گفته که بدون پیش‌شرط حاضر است با ایرانی‌ها ملاقات کند. بنابراین ما به دنبال راه حل دیپلماتیک هستیم. به دفعات از متحدانمان خواسته‌ایم که از ایران بخواهند تنش‌ها را کاهش دهد، به منافع و متحدان آمریکا تعرض نکند و در منطقه وحشت ایجاد نکند.»

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه رو آورده است. 

در تازه‌ترین اقدام تحریک‌آمیز، بامداد ۳۰ خردادماه یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا وارد حریم سرزمینی جمهوری اسلامی شد. این هواپیما در منطقه روبروی کوه مبارک هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد. (جزئیات بیشتر)

اورتگاس در بخش دیگری از این کنفرانس خبری احتمال اعمال تحریم‌های ثانویه علیه چین بابت خرید نفت از ایران که ساعاتی قبل‌تر یک رسانه آمریکایی گزارش داده بود را رد نکرد. 

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت ترامپ تحریم چین بابت وارد کردن نفت از ایران را بررسی می‌کند یا خیر گفت: «ما علناً اعلام کردیم قصد داریم به سمت [رساندن صادرات نفت ایران به] صفر حرکت کنیم و کشورهایی که از تحریم‌های آمریکا تبعیت نکنند با تبعاتی مواجه خواهند شد. این مسئله برای چین یا هر کشور دیگری صادق است.»

اورتگاس همچنین گفت: «ما از همه طرف‌ها انتظار داریم از تحریم‌های آمریکا پیروی کنند. همان‌‌طور که وزیر خارجه چندین بار از همین تریبون اعلام کرده ما قصد داریم به سمت [رساندن صادرات نفت ایران به] صفر حرکت کنیم و انتظار داریم همه کشورها از آن تبعیت کنند.» 

پیش از این پایگاه خبری پالیتیکو به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داده بود برخی مقام‌های دولت ترامپ به دنبال اعمال تحریم‌های ثانویه علیه چین بابت خرید نفت از ایران هستند. این رسانه علی‌رغم این نوشته بود که هنوز اختلافاتی در دولت آمریکا برای برداشتن این گام وجود دارد. (جزئیات بیشتر)

به نوشته این پایگاه خبری، وزارت خارجه آمریکا قبلاً صدور معافیت‌هایی برای مجاز کردن خرید نفت ایران از سوی شرکت‌های چینی در ازای سرمایه‌گذاری در یک میدان نفتی ایران را بررسی کرده‌ بود، اما این پیشنهاد اکنون رد شده است. 

پالیتیکو چین را یکی از مشتری‌های «سرسخت» نفت ایران توصیف کرده و نوشته در ماه ژوئیه تانکری حامی یک میلیون بشکه نفت ایران در نزدیکی شهر بندری «چینگ‌دائو» در چین پهلو گرفت. این موضوع انتقاد نماینده‌های جمهوری‌خواه کنگره آمریکا را به همراه داشت که از ترامپ خواستند چین را برای متوقف کردن روند خرید نفت از ایران تحت فشار قرار دهد. 

گزارش‌ها حاکی است چین بعد از منقضی شدن دومین معافیتش برای خرید نفت از ایران در ماه «مه» (اردیبهشت‌ماه) محموله دیگری حاوی ۲ میلیون بشکه‌ نفت خام ایران را هم در شهر «تیانجین» تحویل گرفت.

انتهای پیام/ 

بیشتر بخوانید


( ۱ )

نظر شما :