برآوردی از توانایی نظامی چین

جنگاوری خاکی-آبی، کلید جاه طلبی های نظامی چین

۰۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۸:۱۹ کد : ۱۹۸۵۷۵۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
به رغم تشدید رقابت ها بین پکن و واشنگتن، چین همچنان شاهد رشد عمومی است و همین مساله به اهمیت پیگیری پیشرفت های نظامی چین می افزاید. بخشی از نوسازی های نظامی چین به گسترش توانایی های این کشور در جنگاوری خاکی-آبی مربوط می شود که عنصری مهم در ارتقاء وضعیت چین به عنوان یک قدرت نوظهور به شمار می رود.
جنگاوری خاکی-آبی، کلید جاه طلبی های نظامی چین

دیپلماسی ایرانی: چین در گزارش 24 جولای درباره صنایع دفاعی استفاده از قدرت در برابر «جدایی طلبان تایوانی» را رد نکرد و همین مساله سبب شد که توانایی های چین در حملات خاکی-آبی مجددا مورد توجه قرار بگیرد چرا که چین در هر گونه تلاش احتمالی برای یکپارچه سازی مجدد جزیره با سرزمین مادر، به این توانایی ها اتکا خواهد کرد. در چند ماه گذشته تصاویر متعددی منتشر شده اند که از پیشرفت چشمگیر در ساخت اولین باند فرود بالگرد روی کشتی چین از نوع «075» داشتند. این جدیدترین مورد در نوسازی های مداوم قابلیت های جنگاوری خاکی-آبی چین به شمار می رود. قابلیت های خاکی-آبی چین یا قابلیت این کشور در استفاده از نیروی هوایی و زمینی در یک ساحل دیگر یک عنصر مهم در ماموریت نظامی چین محسوب می شود. این قابلیت اخیرا در برنامه ریزی های استراتژیک چین در اولویت قرار گرفته و این در حالی است که منافع جهانی چین رو به افزایش است و این کشور می خواهد از این منافع به خوبی محافظت کند.

توانایی پیاده کردن نیرو شاید در تلاش برای تصرف جزایری که ادعای مالکیت آنها را دارد، مهمترین استراتژی دریای چین در دریای چین جنوبی باشد چرا که مجبور است با کشورهای منطقه در این آب ها رقابت کند. اما مساله مهم تر برای چین این است که توانایی قابل اتکای خاکی-آبی در تحقق هدف سیاسی و نظامی بازگرداندن کنترل تایوان به سرزمین چین، نقش اساسی دارد.

قابلیت خاکی-آبی سه جزئی

جدای از یک سری ویژگی های اساسی، می توان گفت تلاش های چین برای توسعه قابلیت های نظامی دریایی اساسا از سه جزء تشکیل می شوند. اولی، ناوگان دریایی بزرگ چین با حدود 60 کشتی بزرگ است که عمده آنها از گونه های «072» هستند که با هدف جا به جایی نیروها، محموله های باری و خودروهایی مانند تانک ها و پیاده سازی مستقیم آنها در ساحل از طریق درهای جانبی یا سطوح شیب دار، طراحی شده اند. این ناوگان با حدود 100 فروند هواپیمای نظامی با قابلیت فرود خودکار تکمیل می شود. اگرچه این کشتی ها و هواپیماها می توانند در پیاده سازی نیرو در جریان هر گونه حمله خاکی-آبی نقشی اساسی ایفا کنند، اما حرکت مستقیم آنها به سمت ساحل آنها را در برابر پدافند دفاعی ساحلی آسیب پذیر می کند. دومی، ناوگان دریایی چین متشکل از اسکله های سیار خاکی-آبی است که تا به امروز، توانمندترین کشتی ها در خدمات نظامی به شمار می رود. چین تا کنون ساخت 8 فروند از این کشتی ها را که با هدف جا به جایی نیروها و خودروها از طریق اسکله های سیار طراحی شده اند، تکمیل کرده است. با توجه به اینکه لزومی به کناره گرفتن این کشتی ها در ساحل وجود ندارد، دوام و انعطاف کشتی های نوع «071» بالاتر از دیگر کشتی های چین است. سومی، کشتی های نوع «075» هستند که چین در حال ساخت 3 فروند از آنهاست. تفاوت اساسی این کشتی ها با نوع «071» در تمرکز آنها بر عملیات با بالگرد است که همین مساله کاهش اندازه اسکله و در مقابل گسترش آشیانه بالگردها و امکانات حمل و نقل هوایی را ممکن ساخته. با ورود این کشتی ها به ناوگان دریایی چین، این کشور همه عناصر لازم برای آزمایش قابلیت جنگاوری خاکی-آبی خود را خواهد داشت و می تواند نیروهای دریایی و زمینی را به ساحل های دوردست اعزام کند.

موانع موجود

به رغم پیشرفت های قابل توجه چین در گسترش قابلیت های خاکی-آبی، هنوز برخی موانع بر طرف نشده اند و برنامه چین نقاط ضعف زیادی دارد. یکی از این کاستی ها کمبود بالگرد برای پر کردن آشیانه های کشتی هایی است که به زودی ساخت آنها تمام خواهد شد. چین تا کنون در ساخت بالگردهای مورد نیاز خود به مشکل برنخورده بود چون حتی کشتی های نوع «071» هم تنها توانایی حمل 4 بالگرد را داشتند. اما هر یک از کشتی های نوع «075» قابلیت حمل حدود 30 فروند بالگرد را خواهند داشت و این به معنای افزایش شدید نیاز به دارایی های هوانوردی خواهد بود. دومین مساله به قایق های بادی مدل «726» مربوط می شود که چین از آن برای انتقال نیروهای خود از کشتی های نوع «071» و «075» به ساحل استفاده می کند. این کرجی ها از آنجایی که پیاده کردن نیروها بدون نزدیک شدن کشتی به ساحل را فراهم می آورند، یک دارایی مهم برای ناوگان دریایی چین محسوب می شوند. اگرچه از این قایق های بادی به تعداد نیاز وجود دارد، اما برخی شنیده ها حاکی از آن هستند که این قایق ها توانایی جا به جایی وزن های بالا را ندارند و قدرت موتور آنها کم است و قرار است که یا تعمیر شوند و یا کلا با یک نمونه قدرتمندتر جایگزین شوند. نهایتا اینکه پیشرفت چشمگیر چین در تقویت ناوگان خاکی-آبی، این کشور هنوز برای حمله به تایوان در بازه زمانی نزدیک با مشکلاتی مواجه است. در حال حاضر چینی می تواند در اولین موج اعزام نیرو توانایی پیاده کردن حدود چهار لشکر (نزدیک به 40 هزار سرباز) را در تایوان دارد. اضافه شدن کشتی های «075» به ناوگان دریایی توانایی های جنگاوری خاکی-آبی چین را تقویت می کند، اما هنوز هم نمی تواند تضمین کننده چنین عملیات مخاطره آمیزی باشد.

اما جدای از محدودیت های یاد شده، ناوگان خاکی-آبی چین به سرعت در حال تکامل است و در تکمیل کشتی های نوع «075» در کنار کشتی های «071» توانایی چین را برای اعزام نیرو به طور قابل توجهی افزایش می دهد. در دراز مدت، چین با حل مشکلات باقی مانده و تقویت بیشتر ناوگان خاکی-آبی خود می تواند روی این قابلیت برای پیروزی در درگیری علیه تایوان کاملا حساب کند.

منبع: استرتفور / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: توانایی های نظامی چین جنگاوری خاکی-آبی تلاش چین برای کنترل تایوان


( ۵ )

نظر شما :