رییس ستاد ارتش: ارتش آماده اسکورت "آدریان دریا" است

۰۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۴ کد : ۱۹۸۵۷۵۶ سرخط اخبار

 ایرنا- رییس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش اعلام کرد که این ارگان نظامی در صورت دستور سلسله مراتب فرماندهی آماده اسکورت نفتکش آدریان دریا است.

امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش در حاشیه افتتاحیه سی امین دوره مدیریت دفاعی "دافوس" که در دانشگاه جنگ برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره آمادگی ارتش برای اسکورت کشتی آدریان دریا گفت: ارتش جمهوری اسلامی و نیروی دریایی آمادگی داد که اگر توسط مسئولان بالای کشور تشخیص داده شود در هر جایی که لازم باشد این کشتی را اسکورت کند.
وی افزود: درحال حاضر نیز در خلیج عدن و دریایی سرخ هم بالای ۵ تا ۶ هزار کشتی را اسکورت کرده ایم و امنیت را برقرار کرده ایم و هرجایی لازم باشد می توانیم کشتی ها را اسکورت کنیم.

رییس ستاد ارتش در بخش دیگری از صحبت های خود در رابطه با این دوره دانشگاه دافوس گفت: کارکنان جوان ارتش در این دوره شرکت خواهند کرد که پس از پایان آن به عنوان تصمیم سازان ارتش مشغول به فعالیت می شوند.

کشتی "گریس-۱" حدود دو ماه پیش با بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران توسط نیروی ویژه ارتش انگلیس در نزدیکی ساحل جبل طارق توقیف شد. لندن مدعی بود، این کشتی قصد داشت محموله خود را به سوریه تحویل دهد و این اقدام ناقض تحریم‌ های اتحادیه اروپاست. ایران با رد ادعای انگلیس در مورد مقصد کشتی، تأکید کرد، تحریم‌ های اتحادیه اروپا یکجانبه است و ایران الزامی به پایبندی به این تحریم‌ ها ندارد.

پس از رایزنی‌ های دیپلماتیک ایران، دیوان عالی جبل طارق سرانجام به آزادی این کشتی رای داد. با این وجود وزارت دادگستری آمریکا از دولت محلی جبل طارق خواست بر اساس توافق استرداد قضایی متقابل، این کشتی را توقیف کند و به آمریکا تحویل دهد. جبل طارق در پاسخ اعلام کرد، این درخواست را بعد از آزادی کشتی مورد بررسی قرار می‌ دهد.  

دادگاه جبل طارق در تاریخ ۲۷ مرداد به طور رسمی درخواست آمریکا برای ادامه توقیف این نفتکش را مردود اعلام کرد و سپس گریس ۱ به آدریان دریا ۱ تغییر نام داد.
پس از این اقدام واشنگتن برای جلوگیری از کمک بخش خصوصی به کشتی "آدریان دریا-۱" تحریم هایش را اعمال خواهد کرد.

کلید واژه ها: آدریان دریا گریس 1


( ۱ )

نظر شما :