خشم مشاوران ترامپ از تمرکز گروه ۷ بر تغییرات اقلیمی

۰۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۹۸۵۷۵۹ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که مشاوران ارشد ترامپ ضمن انتقاد از شیوه میزبانی نشست «گروه 7»، تأکید کردند که رئیس‌جمهور فرانسه تلاش می‌کند رئیس‌جمهور آمریکا را منزوی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به نشست سران «گروه 7» در فرانسه اشاره کرد و نوشت که مشاوران ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به صورت خصوصی از میزبانی نشست «گروه 7» و نوع مدیریت «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بر این نشست انتقاد کرده‌اند.

طبق این گزارش، مشاوران ارشد رئیس‌جمهور آمریکا معتقدند که ماکرون تلاش می‌کند با تمرکز بر روی موضوعات مورد اختلاف همچون تغییرات اقلیمی، به مخالفت با آمریکا بپردازد و ترامپ را منزوی کند.

این گزارش سپس به تناقض در رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال فرانسه اشاره کرد و نوشت ترامپ، درست ساعاتی بعد از آنکه تصمیم پاریس در زمینه وضع مالیات بر شرکت‌های دیجیتال آمریکا در فرانسه را «حماقت» خواند و هشدار داد که تعرفه‌هایی را بر واردات مشروبات الکلی فرانسه اعمال خواهد کرد،  روابط با ماکرون را بسیار خوب توصیف کرد.

رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه طی یک ناهار کاری قبل از برگزاری نشست «گروه 7» در تراس کنار اقیانوس هتل «دو پلاس» با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

سران گروه 7 طی روزهای 24 تا 26 آگوست (2 تا 4 شهریور ماه) در شهر «بیاریتس» فرانسه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد. کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن در این نشست حضور دارند. این گروه تا سال 2014 با نام گروه 8 شناخته می‌شد و روسیه هم عضو آن بود اما با ضمیمه شدن شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، روس‌ها از این گروه کنار گذاشته شدند. 

نیویورک‌تایمز گزارش کرد که مقامات ارشد دولت آمریکا بر این باورند که با تداوم اعتراضات «جلیقه‌ زردها» در فرانسه، ماکرون با مطرح کردن موضوع تغییرات  اقلیمی، درآمد و برابری جنسیتی، به دنبال متقاعد کردن مخاطبان داخلی خود است و این در حالی است که طرف آمریکایی انتظار داشت که این نشست، بیشتر بر موضوعات امنیتی و رکود احتمالی متمرکز باشد.

از طرف دیگر، بلومبرگ به نقل از برخی مقامات آمریکایی گزارش کرد که فرانسه قصد دارد رئیس‌جمهور آمریکا را در خصوص موضوع تغییرات اقلیمی شرمنده کند.

ترامپ، علیرغم مخالفت کشورهای اروپایی، در خرداد سال 96 از توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس خارج شد و در توجیه این امر گفت: «برای تأمین منافع مردم آمریکا، ایالات متحده از توافق اقلیمی پاریس خارج می‌شود».

با اینحال، ترامپ امروز، تمامی اینگونه اخبارها را دروغین و جعلی خواند و گفت که رسانه‌های اخبار جعلی تلاش می‌کنند اوضاع نشست گروه 7 را پرتنش جلوه دهند.

وی در این پیام توییتری نوشت: «قبل از آنکه به فرانسه برسم، اخبار دروغین و منزجرکننده، می‌گفتند که روابط با 6 کشور دیگر در گروه 7، بسیار پرتنش است و اینکه دو روز نشست، فاجعه‌بار خواهد بود. همچون دیگر تلاش‌های آنها (رسانه‌ها) برای تحمیل رکود اقتصادی، آنها تلاش می‌کنند آمریکا را به دوران بد اقتصادی سوق دهند که هرچه اوضاع بدتر باشد، برای آنها بهتر است تا پیروزی در انتخابات (ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا) را برای من دشوارتر کنند».

وی ادامه داد: «ما نشست‌های بسیار خوبی داریم. رهبران (گروه 7) خیلی خوب با یکدیگر کنار می‌آیند و کشور ما از نظر اقتصادی عملکرد عالی دارد و زبانزد جهان است».

کلید واژه ها: دونالد ترامپ تغییرات اقلیمی


نظر شما :