با اشاره به انفجار تاسیسات آرامکو؛ فلاحت‌پیشه: آمریکا در مقابل ایران دست به عصا حرکت می‌کند/موضع کشورها درباره آرامکو سکوت است

۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۲ کد : ۱۹۸۶۳۶۲ سرخط اخبار

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که راهبرد امنیت ملی آمریکا برای قرن ۲۱ اجازه ورود به جنگی را نمی‌دهد که نتایج آن غیر قابل پیش بینی است. همین موضوع باعث شده آمریکایی‌ها در مقابل ایران دست به عصا حرکت کنند.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی درباره اتفاقات رخ داده بعد از حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان و به دنبال آن تلاش برای افزایش فشار به ایران، گفت: واقعیت آن است که همه مسائل در قالب سردرگمی سیاست خارجی آمریکا قابل توضیح است. اینکه شاهد شکست سیاست‌های عربستان به عنوان متحد منطقه‌ای آمریکا هستیم که در چنین شرایطی تاکید ما این است که پیام‌های مذاکره ترامپ قابل اعتماد نیست.

وی با بیان اینکه «راهبرد آمریکا فشار حداکثری به ایران است و در همین قالب هم حرکت می‌کند» افزود: اگر آمریکایی‌ها شاهد سقوط پهپادشان توسط ایران نبودند ممکن بود که اشتباهاتی درباره ایران مرتکب شوند. آنچه آمریکا را برای اقدام نظامی علیه ایران نگران می‌کند از توازن شکل گرفته در جنگ احتمالی نشأت می‌گیرد. نه اینکه آنها نخواهند کاری کنند، بلکه آمریکایی‌ها قبل از سقوط پهپاد سیاست اقدام علیه برخی نقاط در ایران را در پیش گرفته بود و حتی پیشنهاداتی هم مطرح می‌کردند که بعد از سقوط پهپاد، همه از بین رفت و از دستور کار خارج شد. لذا شاهد سردرگمی آمریکا و متحدانش هستیم.

وی در عین حال گفت که ایران در چنین شرایطی برای پرهیز از تبعات هر گونه اقدام خشونت آمیز در آینده نامه اعتراض آمیز به سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا دادند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «با تمامی تلاش‌های آمریکا پرونده ایران در موضوع آرامکو به شورای امنیت نمی‌رود»، گفت: در موضوع آرامکو آمریکایی‌ها هم مواضع نیم بند علیه ایران مطرح کردند. دیگر کشورها نیز تلاش کردند به مسائل ورود نکنند چون می‌بینند وارد کردن این اتهامات به ایران به معنای ایجاد بحران و احتمال شکل گرفتن بحران دیگر در آینده است. به همین دلیل بسیاری از کشورها موضع سکوت را در پیش گرفتند.

فلاحت پیشه با اشاره به روابط آمریکا و عربستان بعد از اتفاق آرامکو گفت: قرار گرفتن عربستان در منجلاب یمن کارنامه، تجربه و مصداق ارزیابی اقدامات دولت ترامپ در همکاری با متحدان منطقه‌ای‌اش است که از این لحاظ ترامپ نمره خوبی نگرفته است. کما اینکه درباره آرامکو هم ترامپ مواضع متناقضی داشته و در آخرین صحبت درخواست پول بیشتر از عربستان کرده است.

وی در پایان و در جمع بندی اظهار کرد: با گذشتن تمامی اتفاقات بعد از حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو می‌توان گفت که راهبرد امنیت ملی آمریکا برای قرن ۲۱ اجازه ورود آنها به جنگ با نتایج غیر قابل پیش بینی را نمی‌دهد. همین موضوع باعث شده آمریکایی‌ها در مقابل ایران دست به عصا حرکت کنند.

انتهای پیام

 
 


نظر شما :