فرمانده نیروی دریایی ارتش: به‌دقت حرکات ناوهای آمریکایی و انگلیسی را در منطقه رصد می کنیم

۱۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۹ کد : ۱۹۸۷۸۷۹ سرخط اخبار

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امریکا با اقدامات خود به دنبال بی‌ثبات و ناامن کردن منطقه و تنگه هرمز است تا بتواند حضور خود را توجیه کند.

به گزارش ایسنا،‌ امیر دریادار حسین خانزادی گفت: آمریکا با اقدامات خود به دنبال بی‌ثبات و ناامن کردن منطقه و تنگه هرمز است تا بتواند حضور خود را توجیه کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص تشکیل ائتلاف دریایی توسط آمریکا به بهانه حفاظت از عبور و مرور دریایی در خلیج فارس عنوان کرد: دشمنی دولت تروریست آمریکایی با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم آن، موضوع تازه‌ای نیست و به هر بهانه‌ای تلاش می کنند تا اقداماتی را انجام دهند که جمهوری اسلامی نتواند از ظرفیت ها، توانایی ها و منزلتی که وزن ژئوپلتیک این منطقه می تواند برای آن ایجاد کند، بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که خلیج فارس یک دریایی بسیار امن است و هیچ ناامنی در آن وجود ندارد. تنها ناامنی که در منطقه وجود دارد، خود آمریکایی ها، انگلیسی ها و رژیم اشغالگر قدس هستند که با حضورشان در منطقه از شکل گرفتن همکاری ها و ائتلاف های منطقه و دوستی میان کشورها جلوگیری کرده و به دنبال اختلاف افکنی و افزایش دشمنی ها هستند.

دریادار حسین خانزادی گفت: علی‌رغم تمامی هیاهویی که آمریکا برای شکل‌دهی به این ائتلاف دروغین و نمایشی به راه انداخت، این ائتلاف شکل نگرفت. دو کشور انگلستان و آمریکا که همیشه در اینجا حضور بی‌معنی داشتند تا حدی در این منطقه پرسه زدند که آن هم به دور از مرزها و مناطق دریایی جمهوری اسلامی ایران بود. ما به دقت حرکات ناوهای آمریکایی و انگلیسی را رصد می کنیم و اکنون حضور آن ها در منطقه خلیج فارس کاملا بی‌معنی است.

وی افزود: جامعه بین‌المللی می داند که خلیج فارس یک آبراه امن برای خطوط حمل و نقل بین المللی است و هیچ نیازی به حضور قدرت های خارجی در منطقه نیست. حضور نظامی این کشورها، تهدیدی برای امنیت منطقه است. ایران به همراه نیروهای دریایی خود از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حضوری ثابت و دائم در منطقه دارد و توانسته با همکاری دیگر کشورها، امنیت را برقرار کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بهترین راهکار برای برقراری و تضمین امنیت در خلیج فارس گفت: بهترین راهکار، همان راهکار منطقه‌ای است؛ در واقع، امنیت در منطقه می بایست به دست کشورهای منطقه حاصل شود. معتقدیم که اکنون و با وجود اینکه ائتلاف معناداری بین کشورهای منطقه در محدوده خلیج فارس شکل نگرفته و دلیل اصلی آن هم حضور کشورهای استکباری مثل آمریکاست، امنیت خوبی حاکم است و باید آن را به دست کشورهای منطقه تقویت کرده و پایداری آن را تحکیم کنیم. امیدواریم که در آینده نزدیک، ائتلافی منطقه‌ای بدون حضور آمریکا ها و انگلیس ها شکل گیرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش از بررسی حادثه تروریستی که برای نفتکش ایرانی در دریای عمان بوجود آمده به منظور شناسایی عوامل آن خبر داد و افزود: با توجه به آثار و بقایای برجای مانده بر بدنه این نفتکش، در حال بررسی این موضوع هستیم که این عملیات تروریستی به‌وسیله چه کسی انجام شده است. اگرچه می‌دانیم هر جایی در سطح دنیا رد پای مسائل تروریستی پیدا شود، حتما آمریکایی ها و رژیم اشغالگر قدس پشت سر آن هستند. هدایتگران و حامیان تروریسم برای ما مشخص هستند و قطعا به تحقیقات خود برای شناسایی عوامل این اقدام تروریستی ادامه می دهیم.

دریادار حسین خانزادی در خصوص پیشرفت های ایران در زمینه ساخت زیردریایی عنوان کرد: موضوع ساخت زیردریایی چند سالیست که در دستور کار نیروی دریایی ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قرار گرفته است. آغاز کار با ساخت زیردریایی های کلاس غدیر بود که از نوع «میدجت» هستند. میدجت ها امروز بهینه و به سامانه های پرتاب اژدر و موشک از زیر سطح دریا مجهز شده‌اند. علاوه بر این، در سال گذشته ما زیردریایی کلاس فاتح را با حضور شخص ریاست محترم جمهور به ناوگان نیروی دریایی ملحق کردیم و این یعنی زیردریایی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است.

وی ادامه داد: دشمنان ایران پیرامون مرزهای دریایی ما صف‌آرایی و دائما تلاش می کنند تا ما را با تهدید نظامی تحت فشار قرار دهند. یکی از تجهیزاتی که همواره دست بلند را برای ما ایجاد و بازدارندگی معناداری را ایجاد خواهد کرد، زیردریایی است. ما دانش ساخت زیردریایی ها را بومی‌سازی کردیم و دشمنان باید آمادگی غافلگیری های بزرگ‌تری را از سمت زیردریایی های ما داشته باشد.

وی در رابطه با استقرار ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در منطقه گفت: مقام معظم رهبری تشبیه خوبی در ارتباط با این تجهیزات دارند و می فرمایند اینها ابزارهای چشم پرکن مادی هستند. امروزه این ابزارها در محاسبات نظامی، به عنوان بخشی از توانمندی به حساب می آیند؛ آن چیزی که حائز اهمیت است نیروی انسانی است که باید بکار گرفته شوند. این ابزارهای چشم پرکن هزینه های بسیار گزافی را برای مردم آمریکا و دولت تروریستی آمریکا به دنبال داشته است. حدود شش ماه است که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در منطقه حضور پیدا کرده و ۳۰۰ مایل دورتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران و در دریای عمان استقرار یافته است. حضور این ناو، یک حضور نمایشی است و هرگز امنیتی از این طریق حاصل نخواهد شد و هر درگیری و یا تهدیدی در این منطقه، عواقب بسیار سنگینی برای نیروی دریایی آمریکا و رژیم تررویسم آمریکا در پی خواهد داشت.

امیر دریادار حسین خانزادی در گفت‌وگو با «پرس تی وی» در خصوص توانایی های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران گفت: برای مجموعه نیروهای مسلح یک کشور، هیچ چیزی با ارزش‌تر از آن نیست که امنیت را بدون آنکه از دیگران گدایی کنند و عاریه بگیرند، برقرار کنند. امنیت عاریه ای، امنیت پایداری نیست. ما امنیت‌مان را خود ایجاد کردیم، تمامی تجهیزات نظامی ما از قبیل موشک، زیردریایی، ناو و پهپاد توسط نیروهای داخلی تولید شده است. ایران اکنون به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان پهپادهای مدرن شناخته می شود و این پهپادها در خدمت نیروی دریایی و برقراری امنیت قرار دارند. کسی که تجاوز به مرزهای دریایی ما را در سر دارد، مطمئن باشد که با تجهیزات تمام بومی که غیرقابل برآورد و غیرقابل تحلیل هستند، پاسخ بسیار محکمی را دریافت خواهند کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ناوشکن دماوند را یکی از جدیدترین و بروزترین تولیدات دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توصیف و خاطرنشان کرد: این ناوشکن نتیجه همکاری مشترک نیروی دریایی ارتش و وزارت دفاع است. زمانی که از دماوند صحبت می کنیم، هدف موقعیت بکارگیری آن نیست، بلکه نسل فناوری بکاررفته در این دستاورد است. امیدواریم که ناوشکن دماوند تا پایان سال در دریای خزر مجددا ماموریت خود را آغاز کند. از این پس، تمامی شناورهایی که در کلاس موج ساخته می شوند، مجهز به فناوری و تکنیک دماوند خواهند بود. همه این تجهیزات کمک می‌کنند تا ما بتوانیم امنیت دریایی مناطق تحت حاکمیت و همچنین امنیت جمعی منطقه‌ای را با کمک دوستان خود تامین کنیم.

کلید واژه ها: خلیج فارس تنگه هرمز


نظر شما :