رسانه‌های فرانسه: رویدادی نادر بین تهران-واشنگتن در اوج جنگ اقتصادی

۱۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۸ کد : ۱۹۸۸۰۱۶ سرخط اخبار

ایرنا - برخی رسانه‌های فرانسوی ضمن بازتاب خبر تبادل دو زندانی میان تهران و واشنگتن و واکنش مثبت مقامات دو کشور نسبت به این اقدام متقابل، آن را رویدادی نادر میان ایران و آمریکا دانستند.

سایت اینترنتی رادیو بین المللی فرانسه روز یکشنبه در گزارشی با اشاره به آزادی «مسعود سلیمانی» و «ژائو وانگ» تصریح کرد در حالی که واشنگتن هر روز فشارها و تحریم‌های اقتصادی علیه تهران را افزایش می‌دهد، این تبادل زندانی‌ها به عنوان یک اتفاق نادر بین دو کشور محسوب می‌شود.

این رسانه فرانسوی نوشت: مذاکرات برای آزادی این دو زندانی کاملا پنهانی بوده است. به هرحال مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن لزوما نمی تواند مقدمه ای برای عادی سازی روابط بین دو کشور باشد. در حقیقت، آمریکا همچنان به افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه تهران ادامه می دهد و ایران هم آمریکا را محکوم به ارتکاب جنگ اقتصادی می داند.

رادیو بین المللی فرانسه همچنین افزود:‌ دو کشور روابط دیپلماتیک خود را تقریبا از ۴۰سال پیش قطع کردند و روابط از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ بی‌وقفه در حال شدت یافتن است. چرا که علاوه بر تحریم های اقتصادی آمریکا و در نتیجه کاهش میزان صادرات نفت ایران، تنش ها بین دو کشور چند برابر شده است.

روزنامه «لو موند» فرانسه هم با انتخاب این عنوان که « دونالد ترامپ» پس از تبادل دو زندانی بین دو کشور از ایران تشکر کرد نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در صفحه توئیتر خود از ایران به خاطر یک «مذاکره بسیار منصفانه» پس از تبادل زندانی‌ها بین دو کشور دشمن تشکر و اظهار نظر کرد: شما می بینید ما می توانیم با هم به یک توافق برسیم.

این روزنامه ضمن اشاره به واکنش ترامپ به تبادل دو زندانی نوشت: روابط بین تهران و واشنگتن که از ۴۰ سال پیش روابط دیپلماتیک را حفظ نکرده پس از خروج یکجانبه آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران در یک بحران جدید قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه، نشریه «لو تان»، «لا پرس»، «لو پوئن» و «فرانس ۲۴» خبر تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا را بازتاب داده‌اند.

شبکه خبری سی ان ان نیز به نقل از مقامات آمریکا، اعلام کرد که وضعیت جسمی و روحی ژائو وانگ فوق العاده است.

با تصویب شورای عالی امنیت ملی و همکاری و موافقت نهادهای قضایی و امنیتی «ژائو وانگ» شهروند آمریکایی که به جرم جاسوسی در حال گذراندن دوران محکومیت خود در ایران بود، آزاد و تحویل مقام‌های سوئیسی برای بازگشت به آمریکا شد.

از سوی دیگر با تلاش‌ها و پیگیری‌های وزارت امور خاجه و همکاری نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و در یک فرایند دیپلماتیک با همکاری دولت سوئیس، دکتر مسعود سلیمانی استاد دانشگاه‌های ایران که به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بازداشت و بیش از یکسال در آمریکا زندانی بود، آزاد شد.

کلید واژه ها: ایران و امریکا


( ۵ )

نظر شما :