رایزنی‌هایی از شرق تا غرب آسیا

۱۹ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۵ کد : ۱۹۸۸۰۶۳ سرخط اخبار

تهران در یک ماه اخیر شاهد حضور هیأت‌هایی از آسیا تا خلیج فارس بود و از سوی دیگر دیپلمات‌های ایرانی نیز در سفرهایی به اروپا، شرق و غرب آسیا ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و اوضاع منطقه را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه چهارم آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به رفت و آمدهای اخیر مقامات خارجی از جمله فرستاده ویژه نخست‌وزیر مالزی و فرمانده ارتش پاکستان و همچنین سفر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه به هلند و سفر دبیرکل وزارت خارجه بلژیک به تهران، گفت که فرستاده ویژه کره جنوبی به تهران می‌آید و رفت و آمدهایی نیز در دستورکار قرار داد که در زمان خود اطلاع رسانی می‌شود.

* فرستاده ویژه کره جنوبی در تهران

در همین راستا «سانگ اونگ یاب» که پیش‌تر سفیر کره جنوبی در ایران، عراق و افغانستان بوده به عنوان فرستاده ویژه کره جنوبی چهارم آذر ماه در رأس هیأتی به تهران آمد و آنگونه که موسوی در پاسخ به فارس عنوان کرد: بعد از اتفاقاتی که بین ما و کره جنوبی رخ داد در خصوص بدهی‌هایی که به ما داشتند، شاهد پیشرفت‌هایی بودیم و رئیس کل بانک مرکزی سفری به کره جنوبی داشت و توافق شد از منابعی که آنجا داریم برای تهیه برخی اقلام دارویی و ... استفاده شود که متاسفانه بعد از تحریم جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی توسط آمریکا، آنها جا زدند و برخلاف توافقات خود عمل کرده و اعلام کردند که با توجه به تحریم، امکان انجام این تعهدات را ندارند که باعث اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران شد و اقدامات کره را غیرقانونی و غیرانسانی اعلام کردیم. بعد از آن کره‌‌ای‌ها خواستند فرستاده ویژه‌ای را به ایران اعزام کنند که ما هم پذیرفتیم و امیدواریم به سرعت اقدامات خلاف قانون و تعهد آنها متوقف شده و تجارت عادی از جمله صادرات اقلام دارویی به ایران از سر گرفته شود و موانعی که در این راه است و براساس برخی فشارها و تفاسیری که خودشان از این قضایا داشتند، برطرف کنند.منتظریم که این هیأت چه راهکار و فرمولی را در این سفر ارائه می‌‌کنند.

*رایزنی‌های عراقچی از شرق آسیا تا اروپا

به گزارش فارس، در نیمه اول آذر ماه نیز تهران میزبان هیأت‌هایی بود و از سوی دیگر «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در دومین هفته آذر ماه به دو کشور در شرق آسیا (چین و پکن) رفت و در ادامه راهی کویت شد و پس از آن به اتریش رفت تا در نشست کمیسیون مشترک برجام حضور یابد.

عراقچی شنبه نهم آذر ماه (+) و در پاسخ به دعوت «ما جائو شی» همتای چینی سفری ۲ روزه به پکن داشت تا درباره آخرین تحولات برجام آن هم پیش از نشست کمیسیون مشترک با چینی‌ها به رایزنی بپردازد.

عراقچی پس از پکن راهی توکیو شد و به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری ایران ضمن دیدار با «توشی میتسو موتگی» وزیر خارجه ژاپن با «آبه شینزو» نخست‌وزیر این کشور نیز دیدار و پیام کتبی حسن روحانی را تقدیم وی کرد.(اینجا بخوانید) بعد از آن بود که اخباری مطرح شد درباره سفر روحانی به ژاپن، در همین خصوص نیز عراقچی در گفتگویی با خبرگزاری کیودوی ژاپن اعلام کرد که این سفر در اواخر ماه جاری انجام می‌شود.

گفتنی است عراقچی همچنین در ‏مراسم نودمین سالگرد برقراری روابط رسمی ایران و ژاپن حضور یافت.

در همین خصوص نیز «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور ۱۳ آذرماه درباره سفر روحانی به ژاپن، اظهار داشت: ما دعوتی را که آقای ماهاتیر محمد از آقای رئیس‌جمهور در اواخر این ماه برای سفر به مالزی داشتند را پذیرفتیم. از سوی دیگر، آقای شینزو آبه سفری به ایران داشت و از آقای روحانی دعوت کرده بود که به این کشور سفر کند، البته با توجه به دوری راه، معمولاً همه کشورها در سفرهای طولانی سعی می‌کنند سفرها را تجمیع کنند تا در رفت‌وآمد صرفه‌جویی شود بنابراین ما اعلام آمادگی کردیم که به ژاپن سفر کنیم.  فرستاده ویژه‌ای نیز از ژاپن به ایران سفر کرده بود و در ملاقات با آقای رئیس‌جمهور، ضمن اعلام پیام نخست‌وزیر ژاپن، از آقای روحانی برای سفر به این کشور دعوت کردند. ما به این دعوت پاسخ مثبت می‌دهیم. این سفر احتمالاً در اواخر این ماه انجام می‌شود و ما آمادگی داریم که به مالزی و ژاپن سفر کنیم.

در همین خصوص نیز یک روزنامه ژاپنی به نقل از منابع دیپلماتیک در توکیو گزارش داد که واشنگتن به ژاپن برای میزبانی از رئیس جمهور ایران چراغ سبز نشان داده است.

*تشریح جزییات ابتکار «صلح هرمز» در کویت

کویت مقصد سوم سفر عراقچی بود و معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در این سفر به تشریح جزییات ابتکار «صلح هرمز» که در نشست امسال مجمع عمومی از سوی حسن روحانی مطرح شد، پرداخت و در این سفر با «خالد جارالله» معاون وزیر خارجه کویت دیدار و گفتگو کرد. معاون وزیر خارجه ایران همچنین در این دیدار از مذاکرات بین دولت نجات ملی یمن و سایر طرف‌ها استقبال کرد.(اینجا بخوانید) 

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران بعد از کویت راهی اتریش شد و روز جمعه 15 آذر ماه ضمن شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام که حدود سه ساعت به طول انجامید و رایزنی‌های دوجانبه در حاشیه این نشست از جمله با «هلگا اشمید» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با «رافائل گروسی» مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دیدار و گفتگو کرد و در جمع خبرنگاران این دیدار را مفید برشمرد. عراقچی (+) همچنین اعلام کرد که اینستکس به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

*سفر ظریف به زوریخ

محمدجواد ظریف نیز شنبه ۱۶ آذر ماه نیز سفری یک روزه به زوریخ داشت تا ضمن استقبال از «مسعود سلیمانی» استاد محبوس ایرانی در آمریکا که بعد از ۱۴ ماه و در پی مبادله با « ژائو وانگ» تبعه آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی بود، آزاد شد، با او به تهران بازگردد.

*عمانی‌ها در تهران

از سوی دیگر «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان برای سومین بار در سال جاری شمسی، ۱۱ آذر ماه سفری ۲ روزه به تهران داشت و در این سفر ضمن رایزنی با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود، با حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ملاقات و گفتگو کرد. مناسبات دوجانبه، اوضاع منطقه به ویژه تحولات یمن و ابتکار «صلح هرمز» از جمله محورهای گفتگوی بن علوی در تهران بود.

علاوه بر این، «علی بن مسعود السنیدی» وزیر تجارت و صنعت عمان هم برای شرکت در هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در هفته جاری به تهران آمد و ضمن شرکت در این نشست و رایزنی با همتای خود، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور و «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی، با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز ملاقات کرد.

*سومین دور مشورت‌های سیاسی ایران و گرجستان

«الکساندر خوتیسیاشویلی» معاون وزیر امور خارجه گرجستان هم دیگر مقامی بود که برای شرکت در سومین دور مشورت‌های سیاسی دوجانبه ایران و گرجستان به تهران آمد و روز یکشنبه ۱۷ آذر ماه ضمن شرکت در این نشست و رایزنی دوجانبه با سید عباس عراقچی همتای خود، با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز دیدار و گفتگو کرد.

عراقچی در این دیدار با تأکید بر حل مشکلات کنسولی اتباع ایرانی در گرجستان، نسبت به فراهم شدن امکان انتقال زندانیان و محکومان ۲ کشور ابراز امیدواری کرد.

«غلامحسین دهقانی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران نیز در روزهای نخست آذر ماه، در بیست و چهارمین نشست کنفرانس سالانه اعضای کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت و در حاشیه آن رایزنی‌هایی را با مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و برخی مقامات حاضر صورت داد.

*سفر ظریف به استانبول

از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز برای شرکت در هشتمین کنفرانس «قلب آسیا» یا روند استانبول بامداد دوشنبه ۱۸ آذر ماه وارد استانبول شد و ضمن شرکت و سخنرانی در نشست مذکور با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای با «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان دیدار کرد. 

ظریف در سخنانش در این نشست با بیان اینکه هیچ‌کس از گسترش داعش در افغانستان و آسیای مرکزی سودی نصیبش نمی‌شود، بر تشکیل یک جبهه متحد علیه داعش و مبارزه قدرتمند با آن تأکید کرد.(اینجا بخوانید) 

از دیگر سو «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ایرانی در روند صلح آستانه نیز برای شرکت در چهاردهمین نشست مذاکرات صلح سوریه راهی نورسلطان پایتخت قزاقستان شد. این مذاکرات قرار است از امروز سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۹ و ۲۰ آذر ماه برگزار شود.

*رفت و آمدهای هفته‌های آخر آبان

به گزارش فارس، در اواخر آبان ماه نیز تهران شاهد حضور هیأت‌هایی بود از شرق و جنوب آسیا و از سوی دیگر عراقچی برای انجام گفتگوهای سیاسی با هلند به لاهه رفت.

 «داتو ویرا حاجی مرزوقی یحیی» معاون وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه نخست وزیر مالزی در سفری به تهران در تاریخ ۲۶ آبان با ظریف و همچنین سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد. معاون وزیر امور خارجه مالزی در این دیدار همچنین از سوی نخست وزیر آن کشور از روحانی رئیس جمهور کشورمان به منظور شرکت در کنفرانس بین المللی کوآلالامپور که با هدف بررسی مسائل و معضلات جهان اسلام و یافتن راه حل در شرایط جدید بین المللی در مالزی برگزار می شود، دعوت به عمل آورد و قرار است روحانی در اواخر ماه جاری به مالزی سفر کند.

«پیتر سمنی بی» نماینده ویژه سوئد در امور یمن هم چهارشنبه ۲۲ آبان در محل وزارت امور خارجه در تهران با علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی دیدار و گفتگو کرد.«اکسل کنس» دبیرکل وزارت خارجه بلژیک نیز همان روز با علی اصغر خاجی، سید عباس عراقچی و غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ملاقات و به رایزنی پرداخت.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز برای شرکت در سومین دور گفتگوهای سیاسی بین ایران و هلند عصر یکشنبه ۲۶ آبان به لاهه رفت و در این سفر با همتای هلندی و «استف بلوک» وزیر امور خارجه هلند دیدار و گفتگو کرد. 

اواخر آبان ماه نیز ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان به تهران آمد و رایزنی‌هایی با مقامات ایرانی از جمله علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی داشت و در دیداری هم که با ظریف (+) داشت، درباره امنیت مرزهای ۲ کشور و آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده ایرانی توسط گروهک‌های تروریستی گفتگو کرد.

«شیخ نعیم قاسم» قائم مقام حزب‌الله لبنان نیز دیگر مقامی بود که اواخر آبان ماه سفری به تهران داشت و با شمخانی نیز دیدار کرد.

اعضای گروه دوستی پارلمانی گرجستان نیز از دیگر هیأت‌های خارجی بودند که اواخر آبان ماه به تهران آمدند و رایزنی‌هایی را با مجلسی‌ها و از جمله وزیر خارجه ایران داشتند.

*سفر روحانی به مالزی و ژاپن

به گزارش فارس، در هفته‌های پیش رو نیز آنگونه که پیش از این اعلام شد حسن روحانی قرار است به مالزی و ژاپن سفر کند. در همین خصوص شبکه تلویزیونی «ان‌.اچ‌.کی» ژاپن نیز در این زمینه خبر داد که روحانی در تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۷ آذرماه) برای سفری سه روزه به مالزی می‌رود و قبل یا بعد از این سفر هم به ژاپن خواهد رفت.

کلید واژه ها: وزارت امور خارجه


نظر شما :