حمایت آذربایجان از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

۰۳ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۹۸۸۳۸۳ سرخط اخبار

رئیس‌جمهور آذربایجان تاخیر عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را مورد انتقاد قرار داد و آن را بی‌ عدالتی بزرگ دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، « الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان روز دوشنبه تاخیر عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را مورد انتقاد قرار داد و این انتظار را  بی‌عدالتی بزرگ خواند.

به نوشته روزنامه «ینی شفق»، علی‌اف گفت: «سال‌ها است که از امضای توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا می‌گذرد اما آیا در اقدامات بعدی نتیجه‌ای حاصل شد؟ البته که نه. این بی‌عدالتی بزرگی است».

ترکیه در سال ۱۹۸۷، خواستار عضویت در اتحادیه اروپا شد و مذاکرات بر سر توافق آن را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرد اما این مذاکرات در سال ۲۰۰۷ به دلیل اعتراض قبرس و همچنین مخالفت آلمان و فرانسه متوقف شد.

علی‌اف گفت، برخی از کشورهای جماهیر شوری سابق عضو اتحادیه اروپا شدند در حالی که آنها برای پیوستن به این اتحادیه، نه توسعه‌یافته‌تر و نه آماده‌تر بودند. بنابراین چرا اتحادیه اروپا آنها را پذیرفت اما ترکیه را قبول نکرد؟ جواب واضح است، زیرا ترکیه یک کشور مسلمان است. در حال حاضر آنها آشکارا این موضوع را می‌گویند.»

وی همچنین تاکید کرد، با توجه به این موضوع، اتحادیه اروپا، جمهوری آذربایجان را به عنوان عضو خود، قبول نمی‌‌کند.

وی با اشاره به روابط و پیوستن به اروپا، اظهار داشت: «من فکر می‌کنم که ما برای پیوستن به اروپا گام‌هایی را برداشتیم و دیگر نیازی به انجام اقدامات جدید نداریم زیرا انجام این اقدامات نتیجه‌ای نداشته است.»

این در حالی است که پیش از این «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه مجددا خواست دولت این کشور برای عضویت کامل و هرچه سریعتر در اتحادیه اروپا را تکرار کرد.

کلید واژه ها: ترکیه اتحادیه اروپا


( ۳ )

نظر شما :