احتمال ورود ترکیه به لیست سیاه مالیاتی اتحادیه اروپا

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۹۶۶۹ سرخط اخبار

وزرای دارایی اتحادیه اروپا به ترکیه در خصوص ورود به لیست سیاه مالیاتی این اتحادیه هشدار دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، وزرای  دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا درنشست خود در خصوص فرار مالیاتی تصمیم گرفتند نام کشورهای پاناما و جزایر کایمن را به فهرست کشورهایی که در آن‌ها فرار مالیاتی صورت می گیرد اضافه کنند. وزرای اتحادیه هم‌چنین به ترکیه نیز هشدار داده اند در صورتی که اقدامات خود برای مقابله با پولشویی و فرار مالیاتی را بهبود ندهد، وارد لیست سیاه اتحادیه خواهد شد.

این فهرست که در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد اکنون شامل ۱۲ کشور و قلمرو است به تنهایی باعث تحریم نمی‌شود اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا با استناد به آن می توانند علیه کشوری که وارد لیست سیاه شود تحریم وضع کنند. اکنون بسیاری از کشورهای واقع شده در دریای کارائیب و اقیانوس آرام در فهرست کشورهای دارای ریسک مالیاتی قرار دراند. فیجی، عمان، ترینیداد و توباگو، و سه جزیره تحت قلمرو حاکمیتی آمریکا از جمله مناطقی هستند که نام آن ها در فهرست سیاه دیده می‌شود.

پاناما که پیش تر نیز وارد فهرست پولشویی اتحادیه اروپا شده بود اکنون وارد لیست نظارت ویژه کارگروه اقدام مالی نیز شده است.

آلدن مک لالین، فرماندار جزایر کایمن در واکنش به این تصمیم اتحادیه اروپا، آن را اقدامی ناامید کننده خوانده که تلاش های این جزیره برای مقابله با جرائم مالیاتی را نادیده گرفته است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ترکیه برای عدم انتقال شفاف اطلاعات مالیاتی انتقاد کرده و از این کشور خواسته اند تا دست به اصلاح قوانین مالیاتی بزند.

به گفته منابع آگاه، قبرس که اخیرا به دلیل حفاری ترکیه در میادین گازی مشترک با آنکارا وارد نزاع شده، خواهان فشار بیشتر به ترکیه شده است هر چند که هنوز منبع رسمی از قبرس حاضر به تایید یا تکذیب این خبر نشده است. با این حال یک منبع دیپلمات اروپایی به رویترز گفته است که این اتحادیه فعلا قصدی برای اقدام جدی علیه ترکیه در آینده نزدیک ندارد.

کلید واژه ها: ترکیه اتحادیه اروپا


( ۱ )

نظر شما :