سفر ظریف به دمشق از نگاه یک تحلیلگر عرب

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۳ کد : ۱۹۹۰۸۵۴ سرخط اخبار

یک تحلیلگر و عضو پیشین هیات سوریه در مذاکرات ژنو به تحلیل سفر ظریف به دمشق و دیدار با مسئولین سوری پرداخت.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در سفری به دمشق با بشار اسد ، رئیس‌جمهور سوریه و ولید المعلم، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این راستا، دکتر اسامه دنوره، تحلیلگر مسائل سیاسی و راهبردی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: نقش ایران به عنوان یکی از سه کشور ضامن روند آستانه در چندین محور کلیدی است.

این تحلیلگر سوری گفت: ایران روابط اقتصادی و سیاسی مستحکمی با ترکیه دارد و در بسیاری از مواقع ترکیه راه‌های تنفس بسیاری برای ایران ایجاد کرده است و این کشور توانست از این طریق شدت تحریم های اقتصادی را کاهش دهد. از سوی دیگر ایران شریک راهبردی سوریه و روسیه در جنگ با تروریسم است.

اسامه دنوره که عضو پیشین هیات سوری در مذاکرات آستانه است در ادامه گفت: ایران علیرغم مشارکت در جنگ با تروریسم می‌تواند میان تمام طرف‌ها نقش میانجی گر ایفا کند به خصوص اینکه با بسیاری از کشورهای منطقه با خطری مشترک مواجه است که امنیت داخلی و اتحاد آن‌ها را تهدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت خارجه ایران پیش از این چندین بار خواستار میانجیگری میان سوریه و ترکیه شدند و خود شخص محمد جواد ظریف ، وزیر خارجه ایران نیز آخرین بار در ماه فوریه خواستار این میانجی‌گری شد.

این تحلیلگر سوری در ادامه با اشاره به اینکه نقش ایران در این مرحله منطقی و مطلوب است، تأکید کرد: تلاش ایران چه در زمینه میانجیگری باشد یا غیر آن، مورد استقبال ضمنی ترکیه و سوریه قرار دارد؛ زیرا این دو کشور، از هر تلاشی برای از بین بردن رکود در عرصه سیاسی و راهبردی، استقبال می‌کنند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر، احتمال فعالیت مجدد روند کمیته قانون اساسی یک تغییر مثبت است که در راستای کاهش تنش نظامی است. کاهش تنش نیز می‌تواند تأثیر مثبتی بر وضعیت میدانی داشته باشد و به پیشروی منجر شود که نقطه آغاز توافق کشورهای ضامن آستانه به عنوان مقدمه‌ای برای حرکت به سمت راه حل بحران سوریه باشد.
انتهای پیام

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف


( ۱ )

نظر شما :