انتقاد شدید ترکیه از تصمیم تل‌آویو برای الحاق کرانه باختری

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۹۹۰۹۱۳ سرخط اخبار

وزارت خارجه ترکیه با محکوم کردن تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌های بزرگی از کرانه باختری، تصریح کرد صلح در غرب آسیا با پایان اشغالگری حاصل می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حامی آکسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه امروز (جمعه) تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ضمیمه کردن کرانه باختری به دیگر بخش‌های فلسطین اشغالی را شدیداً محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، آکسوی با صدور بیانیه‌ای در این باره گفت که تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری، نشان‌دهنده «ذهنیت بسیار خطرناک برای تصرف اراضی فلسطینیان است».

وی در این بیانیه نوشت: «ما باور داریم چنین گام‌های خطرناکی، که قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته و وجدان مشترک بشری را جریحه‌دار می‌کند، مورد قبول یا حمایت هیچکدام از اعضای جامعه بین‌المللی که بویی از عدالت و مسئولیت برده‌اند، قرار نمی‌گیرد».

وزارت خارجه ترکیه با درخواست از جامعه جهانی برای مقابله با طرح‌های یک‌جانبه و غیرقانونی رژیم صهیونیستی، بر لزوم اجرای راهکار دو دولتی بر مبنای مرزهای ۱۹۶۷ تاکید کرد.

آکسوی همچنین حمایت ترکیه از آرمان راستین  مردم فلسطین را تکرار کرده و گفت: «صلح در خاورمیانه حاصل نمی‌شود مگر اینکه اشغالگری و سیاست‌های تصرف‌جویانه پایان یابد».

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» رئیس حزب آبی و سفید روز دوشنبه بر سر تشکیل کابینه فراگیر توافق کردند و از جمله موارد مورد توافق آنها آغاز الحاق دره اردن (غور اردن) و شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری از ماه ژوئیه است.

بر اساس برآوردهای فلسطینی، الحاق اراضی کرانه باختری به فلسطین اشغالی به حدود ۳۰ درصد از کل مساحت آن خواهد رسید.

برخی مقامات ارشد اروپایی نیز در روزهای در واکنشهای مشابه اقدام صهیونیستها در الحاق کرانه باختری را محکوم کردند. وزارت خارجه فرانسه پنجشنبه شب به رژیم صهیونیستی در باره الحاق بخش های از کرانه باختری هشدار داد.

کلید واژه ها: ترکیه اسرائیل و فلسطین


( ۲ )

نظر شما :

رستم ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۳
حتما قبلش یه نامه ی عذرخواهی به سفارت اسرائیل در انکارا فرستادن و گفتن ناراحت نشید این حرفا بخاطر فریب اعراب و مسلمانانه وگرنه ترکیه متعهد به افزایش مبادلات تجاری و نظامی با اسرائیل هست