موسوی: رهبر انقلاب دیپلمات برجسته و استراتژیست فوق العاده‌ای هستند/ چین کنار ایران ایستاد

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۹ کد : ۱۹۹۱۱۷۹ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه در برنامه ای تلویزیونی اظهار کرد: معتقدم رهبر معظم انقلاب از دیپلمات‌های برجسته و استراتژیست فوق العاده‌ای هستند که دنیا هم به این مساله اذعان دارد. ایشان مناسبات و قدرت ها و نقاط قوت و ضعف را می شناسد و تصمیم گیری می کنند.

به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی در برنامه "شب گرد" با بیان این که از ابتدا به سیاست خیلی علاقه‌مند بودم و اولین رشته‌ای که انتخاب کردم و قبول شدم رشته علوم سیاسی بود و بعد از آن هم به دانشکده وزارت خارجه وارد شدم. بسیاری از دیپلمات‌های فعلی و با سابقه مثل آقای سجادپور و محمدجواد ظریف از اساتید بنده بودند.

این مقام وزارت خارجه در پاسخ به این که این مساله تاثیری در انتخاب شما به عنوان سخنگوی وزارت خارجه داشته است؟ گفت: آشنایی ما نقشی نداشت و آقای ظریف مرا در کار شناختند.

وی درباره پروتکل‌های پوشش دیپلمات‌ها گفت: در وزارت خارجه‌های مختلف، اداره کل تشریفات وجود دارد که کارهای مربوطه را انجام می‌دهند. برخی معتقدند پنجاه درصد کار وزارت خارجه با توجه به اهمیت کار مربوط به "تشریفات" است که شامل همه رفتارها و آداب دیپلماتیک و سیاسی می شود.

موسوی درباره تعاملات دیپلماتیک در دوران پساکرونا در جواب مجری برنامه گفت: ما که قبلا هم با خانم‌ها دست نمی‌دادیم الان در وضعیت کرونا مشکل دست دادن ایرانی‌ها را حل کرد و تسری پیدا کرد و دیگر با آقایان هم دست نمی‌دهیم. (مِی خندد)

وی در عین حال تصریح کرد که دیپلمات‌ها چون همیشه مبادی آداب بودند، فاصله اجتماعی را حفظ می‌کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت ایده‌های خوب و زیادی قبلا داشتم و آرام ارام سعی دارم این ایده‌ها را محقق کنم. حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی از جمله این ایده‌ها بوده است.

موسوی در پاسخ به این که خبرنگاران برای سوال پرسیدن آزاد هستند یا محدودیت هایی دارند؟ اظهار کرد: معمولا آزاد هستند مگر این که در یک مصاحبه اختصاصی خبرنگار داخلی یا خارجی که باید محورهای مصاحبه را بگویند و بنا بر شرایط زمان شاید کمی توصیه‌ هایی داشته باشیم. اما در کنفرانس های مطبوعاتی این گونه نیست و هر سوالی را آنجا ممکن است بپرسند و ما هم هیچ محدودیتی در آنجا نداریم.

وی در پاسخ به این که اگر نخواهید به سوالی پاسخ دهید چگونه برخورد می کنید؟ گفت: در کار ما اینگونه است که به خاطر حساسیت ها و این که هر حرفی را نباید زد در پاسخ به برخی سوالات تشخیص می دهیم که الان وقت پاسخ دادن نیست و در این مواقع می گوییم که خبرنکاران می توانند هر سوالی که خواستند بپرسند اما در پاسخ آنطور که صلاح بدانیم پاسخ می دهیم.

معاون وزیر امور خارجه گفت که بیشترین ارتباط و رفاقتش در میان سخنگویان پیشین وزارت امور خارجه را با سید عباس عراقچی دارد چرا که خیلی صبور، متین و دقیق هستند و دیپلمات برجسته و آگاهی است.

وی در پاسخ به این سوال که رهبری در جمله‌ای گفتند "من دیپلمات نیستم، انقلابی‌ام" چگونه تعبیری بود؟ اظهار کرد: این البته موضع‌گیری دقیقی بود. ایشان رهبر انقلاب هستند ضمن این‌که معتقدم از دیپلمات‌های برجسته و استراتژیست فوق العاده‌ای هستند که دنیا هم به این مساله اذعان دارد. ایشان مناسبات و قدرت ها و نقاط قوت و ضعف را می شناسد و تصمیم گیری می کنند. ایشان فرمایشی که دارند می خواهند صراحت و دقت را بگویند نه این که دیپلمات‌ها انقلابی نیستند یا بلد نیستند سخن انقلابی داشته باشند اما چون دیپلمات‌ها ملاحظاتی در بیان و صحبت‌هایشان دارند در سخن گفتن احتیاط دارند، ولی برای رهبری این ملاحظات وجود ندارد.

موسوی در پاسخ به این که بهترین سخنگو از نظر شما چه کسی بوده است؟ گفت: سخنگوها هر کدام ویژگی هایی داشتند،  اما آقای آصفی، عراقچی و خانم افخم که اولین بانوی سخنگو و اولین بانوی سفیر در خارج کشور شدند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این که معیار تشخیص پاسپورت باارزش در دنیا چیست و پاسپورت ایران الان در چه وضعیتی است اظهار کرد: بیشتر بر مبنای کشورهایی که دارندگان پاسپورت می توانند به جاهای مختلف سفر کنند ارزش گذاری می شود اما درباره ایران الان آمار دقیق این موضوع را ندارم. (مجری: پاسخ دیپلماتیکی بود.)

وی در ادامه این برنامه در پاسخ به این که اگر با ترامپ رو به رو شوید موضع و حرف شما به او چه خواهد بود؟ اظهار کرد: باید به او گفت که درباره ایران خیلی اشتباه فکر می کند و دولت و مردم ایران را نمی شناسد. او فکر می کند که خیلی زرنگ است و ما هم معتقدیم اجازه بدهید این طور فکر کند. معتقدم نقطه ضعف ترامپ خوشیفتگی و گوش ندادن به تصمیمات کارشناسی است.

موسوی در پاسخ به این که دیپلمات ها معمولا آدم های پولداری هستند گفت: عموما نه اما سعی می کنند که خوب زندگی کنند. باید به ظاهرشان برسند چون دیگر خودشان نیستند نماینده کشورشان هستند. از جاهای خوب و معتبر خرید کنند و اینها مسایل مهمی است.

معاون ظریف درباره برخی مناقشات که بر سر مجادله میان سفیر چین در ایران و سخنگوی وزارت بهداشت چندی پیش روی داد گفت: نگاه های افراط و تفریط همه جا هست و در کشور ما هم هست. روابط خارجی مستقل و متوازنی ایران دارد و این افتخار ایران است. در مجموع تصمیم گیر اصلی خودمان هستیم. طرفدارن غرب ما را به شرق گرایی متهم می کنند و بالعکس، اما این گونه نیست نگاه ما منافع محور است. در مساله کرونا چین در مقایسه با کشورهای دیگر واقعا کنار ما ایستاد. اوایل که ویروس در چین شیوع یافت ما کالا به چین فروختیم و مردم ابراز همدردی با مردم چین داشتند و وقتی کرونا سراغ ما آمد آنها متقابل کمک کردند. کما این که کشورهای دیگر هم به ما کمک کردند ما قدردانی کردیم حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس با وجود اینکه رابطه خوبی با ما ندارند اما ما تکریم و قدردانی کردیم. بر میزان کمک ها و احترام کشورها به ایران، ما هم متقابل رفتار می کنیم. در حالی که آمریکایی‌ها دنبال گل آلود کردن فضا و ماهی گیری خاص بودند.

وی در پایان گفت: به جوانان و مردم عزیز بگویم که در ذهنشان یک خارج موهوم نسازند و هرچه در کشور است را با آن خارج موهوم مقایسه کنند. از نگاه خیلی ها شاید خارج موهوم خیلی ها، کشور ما باشد. مقایسه نکنیم و افتخار کنیم به سرزمین و ایران و گذشته و باورهای خودمان و آینده کشورمان را روشن ببینم و امیدوارم کشور ما سربلند باشد از همه بلایای مختلف به ویژه ویروس منحوس کرونا.

کلید واژه ها: رهبر انقلاب


( ۱ )

نظر شما :