آمریکا و داعش در عراق؛ سناریوی سقوط موصل تکرار خواهد شد؟

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۹۹۱۲۰۴ سرخط اخبار

دولت آمریکا با استفاده داعش در تلاش است که پیش از آغاز مذاکرات جدید با بغداد در ژوئیه آتی، به بغداد فشار وارد کند و بدین ترتیب بتواند ابقای نیروهای خود را به مطالبه بخشی از ملت عراق بدل کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروه تروریستی داعش این روزها بار دیگر، حملات پراکنده‌ای را در استان صلاح الدین واقع در شمال عراق کلید زده است.

اواخر هفته گذشته بود که در جریان حملات عناصر داعش به نیروهای سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) در منطقه «المکیشفیه» در صلاح الدین، ۱۰ نفر از این نیروها به شهادت رسیدند.

روزنامه الاخبار گزارش داد، این نخستین حمله داعش در روزهای اخیر نبود؛ بلکه از یک ماه پیش تقریبا، عناصر این گروه دست به اقداماتی مانند حمله به منازل رهبران عشایر و کشتن آنان می‌زنند و نیروهای امنیتی عراق نیز نمی‌توانند کنترل این منطقه را به دست گیرد.

افزون بر این مسئله، شماری از نمایندگان و سیاستمداران استان صلاح الدین و برخی از استانهای شمالی و غربی عراق خواستار اخراج نیروهای الحشد از شهرهای اهل‌تسنن شدند و از دولت فدرال خواستند که برای تضمین امنیت این مناطق و استان‌ها، همچنان از نیروهای اشغالگر آمریکایی استفاده کنند.

الاخبار با بیان اینکه حوادث این روزهای استان‌های شمالی و غربی عراق، یادآور حادثه سقوط موصل در سال ۲۰۱۴ است، تأکید کرد، هم اکنون شاهد همان نمایش، همان گفتمان فرقه‌گرایانه و همان ناتوانی نیروهای امنیتی در کنترل وضعیت هستیم.

در ادامه این گزارش آمده است، تفاوت رخدادهای سال ۲۰۱۴ با ۲۰۲۰ در این است که در سال ۲۰۱۴، اشغالگران آمریکایی که از سال ۲۰۱۱ از عراق خارج شده بودند، به بهانه مبارزه با داعش بازگشتند، ولی این بار، سناریوی حملات داعش، ابقا و استقرار نیروهای اشغالگر آمریکایی را تثبیت می‌کند؛ نیروهایی که پارلمان عراق، مصوبه اخراج آنان را تصویب کرده است.

پارلمان عراق در واکنش به ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده فقید شاخه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس نائب رئیس الحشد الشعبی در فرودگاه بغداد، اواسط دی ماه مصوبه اخراج تروریست‌های آمریکایی را تصویب کرد که تا کنون با سنگ‌اندازی‌های آمریکا و گروه‌های سیاسی وابسته به این کشور، این مصوبه جنبه اجرایی به خود نگرفته است.

در همان زمانی هم که این مصوبه تصویب شد، احزاب و فراکسیون‌های سیاسی، با یکدیگر اختلاف داشتند. برخی از گروههای سیاسی وابسته به آمریکا بنا به دلایل فرقه‌گرایانه‌ای خواستار ابقای عناصر آمریکایی در عراق بودند و ادعا می‌کردند که این عناصر برای حفظ امنیت باید در عراق باقی بمانند.

الاخبار به نقل از گزارش‌های امنیتی، تأکید کرد، داعش منطقه‌ای برای فعالیت و بازپروری خود یافته و این مسئله معلول، شکاف سیاسی حاد در استانهای شمالی و غربی عراق است؛ به ویژه اینکه، مناطق صعب‌العبور این استان‌ها عامل مساعدی در رشد داعش است.

به گزارش این روزنامه، عناصر غیر فعال داعش طی ماههای گذشته دست به تحرکاتی زده‌اند، شماری از زندانیان از زندان «الحوت» فرار کردند و آمریکا نیز انتقال سرکرده‌ها و عناصر داعش از سوریه به عراق به ویژه شمال شرق سوریه را تسهیل کرده است.

برخی از منابع سیاسی بر این باورند که آمریکا با این اقدام، قصد دارد پیش از آغاز مذاکرات آتی خود با بغداد در ژوئیه آتی، به دولت فدرال و همپیمانان تهران فشار سیاسی و مردمی وارد کند و بدین ترتیب بتواند ابقای نیروهای خود را به مطالبه بخشی از ملت عراق بدل کند.

بنا بر این گزارش، این رخداها وضعیت را برای مصطفی الکاظمی مأمور تشکیل کابینه عراق دشوار کرده است. کما اینکه الحشد الشعبی نیز وضعیت مناسبی ندارد و اتفاقاتی رخ داد که احتمال دارد بر اثر آن، نیروهای این سازمان در وزارتخانه‌های دفاع و کشور تقسیم شوند. اما گزارشها حاکی از این است که طی هفته‌های آتی عملیات گسترده‌ای برای پاکسازی این مناطق و استانها از حضور داعش آغاز خواهد شد.

تمامی این رخدادها به خاطر درخواست برخی از سیاستمداران نزدیک به آمریکا برای اخراج نیروهای الحشد الشعبی از استانهای شمالی و غربی عراق است. کاطع الرکابی عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق با اشاره به نقش الحشد الشعبی در مبارزه با داعش، تأکید کرد، اگر این نیروها از مناطق آزاد شده خارج شوند، بار دیگر این مناطق شاهد ناامنی خواهد بود

کلید واژه ها: داعش


( ۱ )

نظر شما :