چین لایحه امنیت ملی هنگ کنگ را تصویب کرد

۱۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۰ کد : ۱۹۹۲۷۶۸ سرخط اخبار

چند رسانه‌ در هنگ‌کنگ گزارش داده‌اند که کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین، لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ را به تصویب رسانده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر‌گزاری فارس، چندین رسانه هنگ‌کنگی به نقل از منابعی که نامی از آنها برده نشده گزارش داده‌اند که کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین، امروز (سه‌شنبه) لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ را با اتفاق آرا تصویب کرده است.

به نوشته وبگاه «الجزیره»، این لایحه در جلسه سه‌ روزه این کمیته که از روز یکشنبه این هفته آغاز شده بود بررسی شده و به تصویب رسیده است.

الجزیره نوشت، این لایحه زمانی اجرایی خواهد شد که رسما ابلاغ شود و انتظار می‌رود که این لایحه در اول ماه جولای اعمال شود.

فردا، اول جولای، سالگرد باز‌گشت هنگ‌کنگ به حاکمیت سرزمینی چین است.

خبرنگار الجزیره در پکن همچنین گزارش داده که این فرآیند با سرعت پیگیری شده است. وی در گزارش خود گفته: «بسیار نمادین است که این قانون، تنها یک روز قبل از سالگرد تحویل هنگ‌کنگ از انگلیس به سرزمین اصلی چین، به تصویب رسیده است.

وی در ادامه افزود: «به نظر می‌رسد بیجینگ قصد دارد بگوید که در نهایت این چین است که بر هنگ‌کنگ حاکم است و رهبران چین هر آنچه را لازم بدانند برای حفاظت از این منطقه انجام می‌دهند.»

«کری لام»، فرماندار هنگ‌کنگ در کنفرانس خبری خود که به صورت هفتگی برگزار می‌شود در مورد این لایحه اظهار نظری نکرد.

دولت چین می‌گوید هدف این لایحه مقابله با براندازی، تروریسم و مقابله با مداخلات خارجی در امور هنگ‌کنگ است. دولت هنگ‌کنگ نیز اعلام کرده هر تحریمی یک شمشیر دو لبه است که نه تنها به منافع هنگ‌کنگ بلکه به اقتصاد آمریکا نیز ضربه بزرگی وارد خواهد کرد. 

کشورهای غربی به رهبری آمریکا به دنبال اعمال فشار به چین برای کاهش تسلط این کشور بر هنگ کنگ هستند. 

این درحالی است که سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های آمریکا و اروپا بوده و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند اما آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.

کلید واژه ها: چین هنگ کنگ


( ۱ )

نظر شما :