هزاران اسرائیلی علیه نتانیاهو تظاهرات کردند

۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۸ کد : ۱۹۹۴۲۰۴ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: هزاران نفر از مردم اسرائیل روز شنبه 8 اوت علیه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر، دست به تظاهرات زدند.

به گزارش رویترز، معترضان با اجتماع مقابل اقامتگاه نتانیاهو در بیت المقدس او را به «فساد مالی» متهم کردند و تاکید داشتند که «بحران اقتصادی در اسرائیل با شیوع کرونا بدتر شده است».

این گزارش می‌افزاید معترضان پارچه سفید بزرگی را به یک ساختمان نصب کرده‌اند که روی آن نوشته شده است: «زمان تو تمام شده است».

معترضان در حالی که پرچم اسرائیل در دست داشتند، از نتانیاهو درخواست استعفا کرده‌اند.

روزنامه تایمز اسرائیل نیز گزارش داده که هزاران نفر در مقابل اقامتگاه نتانیاهو دست به اعتراض زده و صدها پلیس به محل اعتراضات اعزام شده است.

این اعتراضات با حضور ۶ هزار نفر، در روز تعطیلی یهودی‌ها، شنبه، برگزار شده است که با توجه به آموزه‌های دین یهود، اقدامی نامعمول محسوب می‌شود. شنبه هفته گذشته نیز ۱۵ هزار نفر در اعتراض به نتانیاهو راهی خیابان‌ها شدند.

تایمز اسرائیل می‌گوید همزمان اعتراضات دیگری در مقابل خانه شخصی نتانیاهو در ساحل شهرک ساحلی سزاریه برگزار شده است.

این گزارش می‌افزاید در شهرهای دیگر اسرائیل مانند تل‌آویو نیز مردم دست به اعتراض زده‌اند.

اعتراضات پس از آن تشدید شده است که نتانیاهو با پذیرش شکست در مهار کرونا، بر لزوم بازگشت برخی محدودیت‌ها تاکید کرد.

فروردین امسال شیوع کرونا در اسرائیل اوج گرفت که با اعمال محدودیت‌های شدید، به سرعت کاهش یافت. با این حال، کاهش محدودیت‌ها توسط دولت باعث شد طی دو ماه گذشته کرونا با شدت بیشتری اوج بگیرد به طوری که طی هفته‌های گذشته شمار مبتلایان روزانه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر در نوسان بوده است.

انتظار می‌رود در سال جاری میلادی، تولید ناخالص داخلی اسرائیل ۶ درصد کاهش یابد و نرخ بیکاری نیز به ۲۱.۵ درصد رسیده است.

معترضان همچنین می‌گویند نخست وزیر کشور دچار فساد اقتصادی شده است.

دومین جلسه دادگاه نتانیاهو در سه پرونده اتهامی فساد، ارتشا و خیانت در امانت روز یکشنبه ۲۹ تیر برگزار شد. وی اولین نخست‌وزیر اسرائیل است که در زمان تصدی این پست به پای میز محاکمه آورده شده است.

پلیس اسرائیل حدود دو سال از بنیامین نتانیاهو بازجویی کرده و به دادستانی توصیه کرده بود که او را محاکمه کند.

نتانیاهو و طرفداران دست راستی وی معترضان را به شدت مورد انتقاد قرار داده و آنها را «آنارشیست» و «ضد دموکراسی» نامیده‌اند. طی هفته‌های گذشته چندین مورد درگیری میان هواداران نتانیاهو و معترضان گزارش شده است.

فروردین ماه پارسال نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، برای پنجمین بار به عنوان نخست‌وزیر کشور انتخاب شد، اما رویترز می‌نویسد بعد از شیوع کرونا، محبوبیت وی در میان مردم به ۳۰ درصد کاهش یافته است.


( ۱ )

نظر شما :