بازگشت اعتراضات "خیزش اکتبر" به بغداد

۰۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۵ کد : ۱۹۹۶۵۳۰ سرخط اخبار

هزاران عراقی امروز، یکشنبه برای تجدید اعتراضات به ناتوانی دولت در تحقق اصلاحات و مواخذه عاملان سرکوب تظاهرات‌های "خیزش اکتبر" که از سال گذشته میلادی این کشور را درنوردیده به میدان التحریر و اطراف منطقه الخضرا بازگشتند. درگیری‌هایی نیز میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در میدان العلاوی در بغداد رخ داد.

به گزارش ایسنا، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت، شاهدان گفتند، درگیری‌های شدیدی صبح امروز میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی که تلاش داشتند تجمع معترضان را در نزدیکی ساختمان شورای ملی سابق در دوره صدام متفرق کنند، رخ داد؛ درگیری‌هایی که به گفته این شاهدان دلیلش هنوز مشخص نیست.

آنها در ادامه گفتند، وضعیت امنیتی بحرانی است و نیاز است که فرماندهان امنیتی وارد عمل شده و مانع از تشدید خشونت شوند. به خصوص که دولت اعلام کرده از تظاهرکنندگان محافظت و از هرگونه تماس با نیروهای امنیتی مستقر در خیابان‌ها جلوگیری خواهد کرد.

هزاران عراقی امروز ۲۵ اکتبر به میادین بزرگ شهرهای این کشور به ویژه میدان التحریر در بغداد سرازیر شدند تا با گرامیداشت نخستین سالروز خیزش ۲۵ اکتبر در سال ۲۰۱۹، بار دیگر بر خواسته‌های تظاهرکنندگان این خیزش تاکید کنند.

این تظاهرکنندگان که تظاهرات بزرگ امروز را با تدابیر شدید امنیتی برگزار کردند بار دیگر علیه فساد طبقه حاکم بر کشورشان، دخالت خارجی، قتل کنشگران عراقی و سیاست اداره کشور بر اساس گرایش‌های فرقه‌ای شعار دادند.

تظاهرکنندگان با تکرار خواسته همرزمان خود که در یک سال گذشته جان خود را در این مسیر از دست داده‌اند، مصرانه خواستار محاکمه قاتلان فعالان سیاسی شدند.

محمد علی دانشجوی عراقی در میدان التحریر می‌گوید: این روز مهم است ما به اعتراضات ادامه می‌دهیم، ما همان خواسته‌های سال گذشته را داریم.

تظاهرکنندگان از ماه‌ها پیش در بغداد و دیگر شهرهای جنوب عراق خواستار مقابله با فساد در عراق به عنوان دومین کشور تولید کننده طلای سیاه هستند.

میدان التحریر خاستگاه اصلی اعتراضات در بغداد تبدیل به مجموعه‌ای از چادرها و خیمه‌هایی شده که اکثرشان حامل تصاویر شهدای قیام اکتبر هستند، در حالی‌که برخی تظاهرکنندگان نیز در نزدیکی منطقه الخضرا تحصن کرده‌اند؛ جایی که مقر دولت، پارلمان و سفارت آمریکا در آنجا واقع است.

همچنین منابع محلی بامداد یکشنبه گزارش دادند نیروهای امنیتی خیابان «ابونواس» و هتل فلسطین که به سمت میدان تحریر و خیابان الرشید منتهی می‌شوند را بسته و پل‌های «السنک و الشهدا» را نیز مسدود کردند.

در این راستا کمیساریای عالی حقوق بشر در بغداد از تظاهرکنندگان خواست تا به مسالمت آمیز بودن تظاهرات پایبند باشند.

کمیساریای حقوق بشر با تأکید بر ضرورت حمایت از آزادی عقیده و بیان و حق اعتراض مسالمت آمیز، از همه تظاهرکنندگان خواست تا در محافظت از اموال عمومی و خصوصی با نیروهای امنیتی همکاری کرده و از هرگونه درگیری جلوگیری کنند.

این نهاد حقوق بشری همچنین از نیروهای امنیتی خواست تا از تظاهرکنندگان محافظت لازم را به عمل آورند و قوانین تعامل مناسب و ایمن با تظاهرکنندگان را مدنظر بگیرند.

کمیساریای حقوق بشر همزمان دولت عراق را به پاسخگویی به خواسته‌های قانونی تظاهرکنندگان که منجر به ایجاد تغییرات مثبت و افزایش فضای حقوق بشر در عراق می‌شود، دعوت کرد.

همچنین یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد، دستگاه‌های امنیتی دستورات قاطعی را درباره اتخاذ اقدامات قانونی لازم در حق همه کسانی دریافت کرده‌اند که تلاش می‌کنند به اموال عمومی و خصوصی‌ آسیب بزنند یا دستگاه‌های امنیتی و تظاهرکنندگان حمله کنند.

وی افزود: از تظاهرکنندگان می‌خواهیم خارج از میدان التحریر بغداد که کاملا امن است، تظاهرات نکنند. همچنین از آنها می‌خواهیم با دستگاه‌های امنیتی همکاری کرده و هر مورد منفی یا مشکوک را گزارش دهند و به برخی مدعیان وابسته به تظاهرکنندگان اجازه ندهند به نیروهای امنیتی که برای حفاظت از مردم معترض مستقر هستند، حمله کنند.

این تظاهرات برای بزرگداشت اولین سالروز قیام اکتبر برگزار می‌شود که در آن بیش از ۶۰۰ تظاهرکننده و فعال سیاسی عراقی کشته شدند. تظاهراتی که شرکت‌کنندگان در آن خواستار تغییر ساختار سیاسی و سرنگونی طبقه فاسد حاکم بر عراق شده بودند.

انتهای پیام


نظر شما :