پنج نکته آموزنده از انتخابات امریکا

وقتی ترامپ با همه اختیاراتش هیچ کاره می شود

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۶۹۱۳ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: محمد فاضلی
محمد فاضلی در یادداشتی می نویسد: آقای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری و قدرتمندترین مقام اجرایی و فرمانده کل ارتش آمریکاست. دونالد ترامپ اما نمی‌تواند استقلال قضایی قاضی ایالت را مخدوش کند. چندین تقاضای ستاد ترامپ برای متوقف کردن شمارش آراء در ایالت‌ها رد شده است. 
وقتی ترامپ با همه اختیاراتش هیچ کاره می شود

دیپلماسی ایرانی: انتخابات ایالات متحده آمریکا آموختنی‌های زیادی دارد. 

یک. استقلال نظام قضائی

آقای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری و قدرتمندترین مقام اجرایی و فرمانده کل ارتش آمریکاست. دونالد ترامپ اما نمی‌تواند استقلال قضایی قاضی ایالت را مخدوش کند. چندین تقاضای ستاد ترامپ برای متوقف کردن شمارش آراء در ایالت‌ها رد شده است. 

دو. استقلال رسانه‌ها

توئیتر از روز انتخابات تاکنون بارها همراه با توئیت‌های ترامپ عبارت «گمراه کننده» را منتشر کرده و هشدار داده که توئیت‌های او درباره تقلب در انتخابات یا پیروزی‌اش گمراه‌کننده است. یک شبکه آمریکایی سخنرانی ترامپ را که حاوی اطلاعات نادرست بوده قطع کرده است. ترامپ هم نمی‌تواند از قوه قضائیه یا نیروهای امنیتی بخواهد در این رسانه‌ها را گِل بگیرند. 

سه. نظام انتخابات قائل اعتماد

نظام انتخابات چنان مستحکم و قابل اعتماد طراحی شده و انتخابات چنان دقیق برگزار می‌شود که مردم از چند هفته قبل از روز انتخابات توانسته‌اند برگه‌های رأی را گرفته و پست کنند. قریب به صد میلیون رأی از طریق پست ارسال شده و این میزان جمعیت آمریکا نگرانی از بابت رسیدن و خوانده شدن رأی‌شان نداشته‌اند. 

چهار. دقت در شمارش آرا

میزان دقت انتخابات در شمارش آراء به اندازه‌ای است که هزار رأی یا کمتر هم می‌تواند تعیین‌کننده باشد. شمرده شدن تا آخرین برگه رأی معنا دارد. لازم نیست فاصله آرای برنده تا بازنده چند میلیون شود تا مردم و کاندیداها خیال‌شان از بابت صحت انتخابات راحت باشد. نهاد انتخابات با جزئیات فنی آن به دقت و با فناوری مناسب طراحی شده است. 

پنج. استقلال نسبی نظام اقتصادی

توسعه بخش خصوصی، تنظیم‌گری دقیق اقتصاد مطابق قواعد اقتصادی، ثبات نسبی سیاست‌ اقتصادی، استقلال بانک مرکزی، مداخله بسیار اندک دولت در اقتصاد، شفافیت و سایر مشخصات اقتصاد آمریکا سبب شده، علی‌رغم تأثیرگذاری دولت‌ها در درازمدت بر اقتصاد و مهم بودن سیاست اقتصادی دولت‌ها و البته تفاوت عملکردشان، تغییر دولت‌ها اقتصاد را دچار بی‌ثباتی، بحران و تغییرات شدید نمی‌کند. 

آمریکایی‌ها برای بنا کردن چنین نظامی، راه درازی پیموده‌اند. ممکن است مشکلات ساختاری یا اثر سیاست‌های دوقطبی‌کننده دونالد ترامپ سبب بروز تنش‌هایی در آمریکا شود، اما انتخابات این دوره نشان داد آمریکایی که پدران بنیان‌گذار بنا نهاده‌اند، بنیان‌های ساختاری و حقوقی مستحکمی دارد.

محمد فاضلی

نویسنده خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا دونالد ترامپ جو بایدن


( ۱۲ )

نظر شما :

فیض ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۳
منظور این نویسنده به سخره گرفتن سیستم قضایی و رسانه ای کشور خودمان است که اینطور سیستم قضایی و رسانه ای آمریکا را ستایش می کند؟
محمد ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۸
عجب خودباخته ای! ترامپ و نیمی از جمعیت امریکا (هوادارانش) ک دارن تو اون کشور زندگی می کنن و از نزدیک می بینن دقیقاً همه مواردی ک فاضلی شمرده رو مردود می دونن، اونوقت این بابا از اینجا براشون هورا می کشه
saeed ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۳
کاش از این سیستم ما هم الگو میگرفتیم.
نه آنقدر زودباور ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۴
نویسنده ظاهراً قبل از تایید خطای مقامات میشیگان در احتساب آرای ترامپ به نام بایدن این مطالب را نوشته اند. ظاهراً خیلی هم اخبار را دنبال نمی کنند.
علیرضا ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۹
بنظر استدلال نویسنده محترم از ابتدا بر فرض اشتباه شکل گرفته است. اساسا رئیس جمهور آمریکا علی رغم بسیاری از اختیارات، در بسیاری دیگری از موارد به معنای واقعی اختیارات ندارد. آنجا ایالات متحده هست. هر ایالت به نوعی یک کشور محسوب می شود و دارای فرمانداری و سیستم قضایی مستقل است و دستورات و خواسته های رئیس جمهور اگر خارج اصول استقلال ایالتها باشد پذیرفته نیست. مانند کشور ما وزارت کشوری وجود ندارد که هر ایالات مستقیما همه انتخابات را برگزار می کند.
پویا ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۱
اقای فیض منظور شما هم اینکه سیستم عقب افتاده ی قضای و رسانه ای ما قابل ستایشه؟؟