سفر پمپئو به پاریس؛ تحمیلی، بدون کارت دعوت

۲۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۰ کد : ۱۹۹۷۲۶۰ سرخط اخبار

 مایک پمپئو وزیر خارجه دولت کنونی دونالد ترامپ که در تقلا برای جلوگیری از خالی شدن اطراف ترامپ از همپیمانان اروپایی است، از روز شنبه تا دوشنبه هفته جاری سفر تحمیلی سه روزه به پاریس بدون کارت دعوت داشت؛ سفری شاید دیرهنگام چرا که مکرون چند روز پیش پیروزی جو بایدن را تبریک گفته است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، پمپئو که سفر اخیرش به پاریس از شنبه تا دوشنبه ادامه یافت، بدون این که کارت دعوتی از سوی الیزه برای او فرستاده شده باشد، سهمش از رایزنی با مقامات فرانسوی تنها چند دقیقه حضور مکرون و گفت و گو با وزیر خارجه فرانسه پشت درهای بسته بود.

شبکه فرانس تی.وی.انفو از سفر پمپئو به عنوان سفری شرم‌آور نام برده و «ژولین ننی - Julien Nény» گزارشگر این شبکه می‌گوید: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا یک تور اروپایی و خاورمیانه‌ای را آغاز کرده است. او روز دوشنبه ۱۶ نوامبر از سوی ژان ایو لو دریان و امانوئل مکرون در کاخ الیزه مورد استقبال قرار گفت؛ مکرونی که پیش از این پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفته و عملا پرونده همکاری با دولت ترامپ را مختومه کرده است.

گزارشگر این رسانه فرانسوی می‌گوید: این سفر بسیار فرانسه خجالت آور است. در اصل، ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه بود که گفت و گو با همتای آمریکایی‌اش مایک پمپئو را زودتر انجام داد؛ گفت و گویی که امانوئل مکرون فقط چند دقیقه در آن حضور داشت.

این خبرنگار که از مقابل کاخ الیزه گزارش می‌کند می‌گوید: بر خلاف معمول، هیچ دوربینی مجاز نیست. این شرم فرانسه در برابر ایالات متحده دستکم تا دوره انتقال قدرت در ژانویه پیش رو در واشنگتن تداوم خواهد داشت.

گزارشگر اضافه می‌کند در حقیقت، مایک پمپئو یکی از آخرین حامیان و وفاداران به دونالد ترامپ است که همچنان از به رسمیت شناختن پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امتناع می‌کند. او همچنین از سران کشورهایی که به بایدن این پیروزی را تبریک گفتند انتقاد کرد.

ننی می‌گوید: این بد است چرا که امانوئل مکرون از اولین کسانی است که پیروزی بایدن را به او تبریک گفته است. او گفت که گزارش گفت و گوهایش با پمپئو را با شفافیت کامل به تیم جو بایدن انتقال خواهد داد.

تقلای دولت ترامپ بر تداوم فشار حداکثری و تلاش اروپایی‌ها برای نجات برجام

مساله هسته‌ای ایران همواره یکی از محورهای اصلی گفت و گوهای واشنگتن و اروپایی‌ها بوده است؛ توافقی که بر خلاف دولت دونالد ترامپ، دولت‌های اروپایی برای نجات آن همچنان در تلاش هستند.

در این ارتباط، فرانس ۲۴ می‌نویسد: پرونده ایران که به همراه پرونده آب و هوایی و تجارت به گسستگی خاصی میان واشنگتن و اروپا از چهار سال پیش تاکنون منجر شده، به نظر می رسد با شکست ترامپ، بار دیگر روی میز قرار گرفته است.

این رسانه فرانسوی تصریح کرد: اروپایی‌ها تلاش می‌کنند توافق برجام را نجات دهند، دستکم تا زمان روی کار آمدن جو بایدن که قول داده دوباره به رویکرد دیپلماتیک در این زمینه بازگردد.

فرانس ۲۴ افزود: با این حال، دولت ترامپ ادعا کرده که اقدام‌های تنبیهی خود را تشدی می کند. به زعم برخی ناظران، این راهبرد همانند تمایل به ساختن «دیوار تحریم» بوده وبه گونه ای که بازگشت به عقب برای دمکرات‌ها دشوار خواهد بود.

یک مقام ارشد آمریکایی که فرانس ۲۴ به نام او اشاره‌ای نکرده به خبرنگاران گفته نتیجه انتخابات آمریکا هر چه باشد، دولت ترامپ دستکم تا روز ۲۰ ژانویه در کاخ سفید است و «کارزار فشار حداکثری» تا چند ماه آینده به پایان نمی‌رسد.

از سوی دیگر، روزنامه لو فیگارو نوشت: در شرایطی که دونالد ترامپ همچنان نتیجه انتخابات آمریکا را به چالش می‌کشد رئیس جمهوری فرانسه که نگاهش به جویدن است این امید را دارد که رابطه فراآتلانیتکی او بار دیگر برقرار شود.   

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه که یک مقام ارشد آمریکایی را به دور از چشم دوربین‌ها و میکروفون‌ها پذیرفت گفت که این دیدار به درخواست پمپئو ترتیب داده شده است.

اظهارنظر درباره مناقشه قره باغ در پاریس

مایک پمپئو همچنین در مصاحبه با روزنامه لوفیگارو با اشاره به حمایت اخیر ترکیه از جمهوری آذربایجان در مناقشه قره‌باغ و همچنین اقدامات نظامی آنکارا در لیبی و منطقه مدیترانه خاطر نشان کرد: امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و من بر این مسئله توافق داریم که اقدامات اخیر ترکیه بسیار ستیزه‌جویانه بوده‌اند.

او همچنین گفت: آمریکا، فرانسه و روسیه مشترکا ریاست گروه میسنک را برعهده دارند که هدف اصلی‌اش حل‌وفصل مناقشه قره‌باغ است. این مناقشه باید تحت این چارچوب حل‌وفصل شود.

فرانسه به همراه آمریکا و روسیه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاسیس شده در سال ۱۹۹۲ میلادی ویژه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را بر عهده داشت.

تلاش های میانجیگری ۲۸ ساله گروه مینسک برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ نتیجه ای نداشته است.

به ابتکار روسیه، بامداد دهم نوامبر (۲۰ آبان) سندی برای تحقق آتش‌بس کامل و رفع تمام خصومت‌ها در منطقه درگیری قره‌باغ به امضای «علی‌اف»، «پاشینیان» و «پوتین»  رسید. وظیفه نظارت بر رعایت آتش بس بین دو طرف را نیروهای صلحبان ارتش روسیه به عهده دارد.

این رسانه به نقل از خبرگزاری بلومبرگ نوشته که پمپئو از مولود چاووش اوغلو خواسته که در استانبول باهم دیدار کنند، اما چاووش اوغلو گفته است که او باید به آنکارا بیاید که وزیر خارجه آمریکا این را نپذیرفته است.

ترکیه در طول چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اختلاف نظرهای زیادی با شریک خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) داشته است.

در حالیکه تلاش‌های ۴ ساله دولت تحت حاکمیت دونالد ترامپ برای اجرای طرح فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران ناکام مانده و شکست خورده است ، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در آخرین روزهای عمر دولت این کشور به فرانسه رفت تا علیه ایران و حزب الله فعالیت کند.

به گزارش روز سه شنبه شبکه تلویزیونی الجزیره،وزیر خارجه آمریکا  در پاریس در ارتباط با ایران و حزب الله بدون حضور رسانه های گروهی با "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه به گفت وگو نشست.


( ۲ )

نظر شما :