رئیس اتاق بازرگانی: در ایران، برند کُشی راه انداخته‌ایم

۲۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۹۹۱۴۰ سرخط اخبار

چند روز پس از صحبت‌های معاون اول رئیس جمهوری درباره نبود برندهای بزرگ ایرانی برای نقش آفرینی در بازارهای صادراتی، حالا رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید سیاست‌های غلط باعث برند کُشی در ایران شده است.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در مراسم روز ملی صادرات، با اشاره به مثال تحریم روسیه از سوی آمریکا و نیاز این کشور به تامین برخی مواد اولیه و غذایی از دیگر کشورها، به این موضوع پرداخت که اگر ایران برندی جهانی یا بزرگ داشت که امکان رقابت با دیگر کشورها را به وجود می‌آورد، امکان استفاده از این بازار و سایر بازارهای بزرگ بیش از پیش فراهم می‌شد.

موضوع برند بزرگ ایرانی در سال‌های گذشته بارها و در رابطه با موضوع صادرات کالاهایی که برای زمانی طولانی با نام ایرانی شناخته می‌شدند، مطرح شده است. در این سال‌ها خبرهای مختلفی از صادرات محصولاتی مانند زعفران، پسته، فرش یا دیگر محصولات مطرح ایرانی با نام و برند خارجی مطرح شده و انتقادات زیادی از نقش آفرینی سایر کشورها در حوزه‌هایی که به نام ایرانی‌ها بود صورت گرفته است.

حالا غلامحسین شافعی - رئیس اتاق بازرگانی ایران - می‌گوید، دلیل نبود این برندهای بزرگ را باید در سیاست‌های غلط و مشکلات طولانی گذشته دید. او به موضوع عدم وجود شرکت‌های بزرگ صادراتی، اشاره‌ای داشت و گفت: هر بار فرصت تجاری ارزشمندی ایجاد شد (به‌مثابه گشایش‌هایی که در بازار روسیه فراهم آمد)، این ایراد را مطرح کردند که عدم وجود شرکت‌های بزرگ صادراتی یکی از مشکلات ایران در تجارت با این کشور است اما به‌واقع ناپایداری قوانین، مجالی برای ایجاد چنین ساختارهایی فراهم نکرده و تجار ما مکرر سرمایه خود را به‌واسطه تصمیمات خلق‌الساعه، درخطر می‌بینند.

شافعی ادامه داد: متأسفانه به‌جای برندسازی در کشور ما، برندکُشی رقم می‌خورد به‌دفعات دیده‌ایم و شنیده‌ایم که یک فعال اقتصادی، عمر خود را صرف توسعه و حضور در یک بازار بین‌المللی و جلب اعتماد مشتریان خارجی خود نموده اما یک مقررات یا بخشنامه یا دستورالعمل جدید (بی‌توجه به شرایط بخش خصوصی) صادرات کالای او را ممنوع و تجارت وی را نابود کرده است. همین حالا هم نمی‌دانیم اگر امشب سر بر بالین بگذاریم، فردا صبح با چه شوک جدیدی مواجه خواهیم شد. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاری لازم برای ایجاد شرکت‌های بزرگ صادراتی و برندسازی در این عرصه، پر ریسک تلقی می‌شود و طبیعتاً افراد سمت‌وسوی آن نمی‌روند.

او تاکید کرد: تا سیاست‌گذاری‌های ما از این جنس بی‌ریشگی رنج می‌برد، ظرفیت تازه و شاخصی در عرصه سرمایه‌گذاری و صادرات شکل نمی‌گیرد.

او تصریح کرد: یکی از مشکلات حوزه صادرات با موضوع حمل‌ونقل پیوند خورده است. بحث تأمین واگن صادراتی و هزینه‌های آن، موضوعی است که بارها در جلسات مختلف و با حضور مقامات دستگاه‌های متولی بررسی شده اما راه به‌جایی نبرده است. اگر قرار باشد که بخش خصوصی به موضوع چاره‌جویی و حتی سرمایه‌گذاری برای تأمین این واگن‌ها و یا هر سیستم حمل‌ونقل تجاری دیگر ورود کند، باید برای آن مجموعه‌ای از راهکارهای بررسی و بسته‌ای کارشناسی ارائه شود تا سرمایه‌گذاری‌های مذکور به‌درستی هدایت شده و با دقت انجام بگیرند.

رئیس اتاق ایران در بخشی از سخنان خود، با اشاره به بحث بازگشت ارز، از مصوبه ۱۷۷ شورای سران سه قوه به‌عنوان یک ظرفیت مطلوب برای گره‌گشایی از بعضی مشکلات بخش خصوصی و صادرکنندگان یاد کرد و گفت: البته اختلافاتی بین مصوبه ۱۷۷ شورای سران سه قوه با آخرین بخشنامه بانک مرکزی درباره نحوه بازگشت ارز به چرخه اقتصادی وجود داشت. به همین دلیل، موضوع را در جلسات مشترکی با وزارت صنعت بررسی کردیم و ماحصل سلسله نشست‌های مشترک در این حوزه، پیشنهادات کاربردی برای اصلاح‌گری در این بحث بود.


نظر شما :