شرکت‌های ردیابی نفتکش: صادرات نفت ایران علی‌رغم تحریم‌ها افزایش یافته است

۰۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۴ کد : ۱۹۹۹۴۵۳ سرخط اخبار

به اذعان سه شرکت رهیابی‌کننده محموله‌های نفتی ایران، صادرات نفت کشورمان علی رغم تحریم ها، پس از افزایش در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی، در ماه ژانویه 2021 در حال افزایش است.
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، بر اساس برآورد سه شرکت، صادرات نفت ایران علی رغم تحریم ها، پس از افزایش در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی، در ماه ژانویه 2021 در حال افزایش است.

این امر نشان می دهد که با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رفتار خریداران نفت ایران می‌تواند تغییر کند.

صادرات نفت ایران از سال 2018 که ترامپ از توافق هسته ای خارج شد و دوباره تحریم ها علیه ایران را اعمال کرد، کاهش یافته است. جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا گفته است، اگر ایران به توافق پایبند باشد، واشنگتن نیز اقدام متقابل انجام میدهد.

آمار «اس وی بی اینترنشنال» و دو شرکت دیگر که عرضه نفت ایران را با ردیابی نفتکش ها برآورد می کنند، نشان می دهد که میزان صادرات این کشور در حال افزایش است.

اس وی بی اینترنشنال تخمین زد، صادرات نفت ایران از 490 هزار بشکه در روز در ماه اکتبر به 710 هزار بشکه در روز در ماه دسامبر (آخرین ماه سال2020) افزایش یافته است و این محموله ها و تولید تا این زمان از ماه ژانویه 2021 در حال افزایش است.

سارا وخشوری از مسئولان اس وی بی می گوید: «ایران و مشتریانش انتظار رویکرد آسان تری از سوی دولت بایدن دارند.»

وی مدعی است: «ایران با پیش بینی تغییر رویکرد آمریکا، قبلا افزایش تولید و صادرات خود را شروع کرده است.»

تهران و برخی از مشتریانش نظیر چین می گویند که تحریم های آمریکا، غیرقانونی است.

شرکت سوئیسی، «پترولاجستیک» نیز پیش بینی کرد صادرات نفت ایران در این ماه (ژانویه) برای نخستین بار از آوریل 2019 به 600 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این رقم در سه ماهه چهارم 2020، روزانه 100 هزار بشکه افزایش یافته بود.

پترولاجستیک در ایمیلی برای رویترز نوشت: «ما طی چند ماه گذشته شاهد افزایش صادرات نفت ایران بوده ایم.»

هرچند این آمار با رقم صادرات 2.7 میلیون بشکه در روز در ماه می 2018 بسیار فاصله دارد اما سطح صادرات ماه ژانویه نشان دهنده یک افزایش قابل توجه است.

آمارهای ریفینیتیو ایکون از صادرات روزانه 370 هزار بشکه نفت ایران در ماه دسامبر خبر می دهد. بر اساس آمار این شرکت، صادرات نفت ایران در برخی از ماه های 2020، به کمتر از 100 هزار تا 200 هزار بشکه در روز کاهش می یافت.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز هفته گذشته بدون ارائه آمار، گفت صادرات نفت کشورش اخیرا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

* ردیابی نفت ایران دشوار است

هیچ رقم دقیقی برای صادرات نفت ایران وجود ندارد. نفتکش ها سیستم ردیابی ماهواره ایی دارند اما این دستگاه می تواند خاموش شود و تطبیق برنامه ها و تغییرات هفتگی آنها، تعیین این رقم را دشوار می سازد.

یک منبع آگاه در شرکت سوم رهیابی محموله ها معتقد است میزان محموله های ماه ژانویه بیش از 500 هزار بشکه در روز نخواهد بود اما نسبت به ماه دسامبر افزایش دارد.

وی تصریح کرد رفتار خریداران کلیدی ایران می تواند در ماه های آتی تغییر کند.

وی افزود: «اکنون ترامپ رفته است و این پرسش ایجاد شده است که آیا چین و هند به خرید نکردن از ایران ادامه خواهند داد؟»


( ۱ )

نظر شما :