کره جنوبی: با آمریکا درباره فوریت مساله کره شمالی هم‌نظریم

۰۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۴ کد : ۱۹۹۹۴۵۴ سرخط اخبار

وزارت خارجه کره جنوبی درباره تماس تلفنی وزیر خارجه این کشور با همتای آمریکایی اعلام کرد، سئول و دولت «جو بایدن» درباره فوریت پرداختن به برنامه اتمی کره شمالی اتفاق نظر دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال رسانه‌ای شدن گفت‌و‌گوی تلفنی «کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی با «آنتونی بلینکن» در اولین روز کاری او به عنوان وزیر خارجه آمریکا، سئول از تبادل نظر آنها درباره کره شمالی خبر داد.

وزارت خارجه کره جنوبی با صدور یک بیانیه توضیحاتی درباره رایزنی تلفنی وزیر خارجه این کشور با همتای آمریکایی خود ارائه داد.

به گزارش اسپوتنیک، در جریان تماس تلفنی «کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی او آنها درباره فوریت مساله خلع سلاح اتمی کره شمالی و لزوم همکاری نزدیک سئول و واشنگتن اتفاق نظر داشتند.

در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی آمده است: «هر دو وزیر خارجه بر این موضوع که باید به مساله برنامه اتمی کره شمالی در دولت (جو) بایدن به صورتی فوری پرداخته شود، اشتراک نظر داشتند و موافقت کردند که رایزنی‌های نزدیک دو کشور برای حل این موضوع حفظ شود».

طبق روایت این وزارتخانه، اتفاق نظر کانگ و بلینکن درباره توسعه همکاری‌های کره جنوبی و آمریکا درباره دیگر مسائل مهم بین‌المللی از قبیل مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و تغییرات اقلیمی، بخش دیگری از رایزنی این دو وزیر خارجه بوده است.

به گفته سئول، وزیر خارجه کره جنوبی در این گفت‌و‌گوی تلفنی که ۳۰ دقیقه طول کشید، به بلینکن تایید صلاحیت او به عنوان وزیر خارجه آمریکا را تبریک گفت.

روز سه شنبه (دیروز) مجلس سنای آمریکا صلاحیت آنتونی بلینکن گزینه پیشنهادی بایدن را به عنوان هفتاد و یکمین وزیر خارجه این کشور تایید کرد.

بلینکن روز گذشته و در اولین روز کاری خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا، با چهار وزیر خارجه تلفنی صحبت کرد که یکی از آنها همتای او در کره جنوبی بود.

به رغم تلاش ناکام دولت دونالد ترامپ برای مذاکره با پیونگ یانگ و سه دیدار رئیس‌جمهور سابق آمریکا با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، تنش‌ها در روابط دو کشور  همچنان ادامه دارد.

آمریکا طی دهه‌های اخیر ضمن استقرار نیروهای نظامی خود در کره جنوبی و مناطق همجوار کره شمالی، همواره علیه برنامه اتمی این کشور موضع‌گیری کرده و خواستار برچیدن این برنامه شده است اما پیونگ‌یانگ این برنامه را ضامن امنیت و بقای خود می‌داند.


نظر شما :