معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه: نیاز ایران و اوراسیا به یکدیگر دو طرفه است

۰۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۶ کد : ۱۹۹۹۴۵۷ سرخط اخبار

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: آغاز مذاکرات ایران و اوراسیا برای تجارت آزاد نشان دهنده آن است که دو طرف به هم نیازی دو طرفه دارند و در این راستا می توان همکاری های قابل توجهی را در دستور کار قرار داد.

به گزارش ایسنا، سید رسول مهاجر در همایش اقتصادی ایران و اوراسیا اظهار کرد: با گذشت حدود یک سال از عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا خوشبختانه میزان تجارت مشترک با این اتحادیه به شکل قابل توجهی افزایش یافته و ما توانسته ایم صادرات کالاهای خود را نیز با قدرت بیشتری دنبال کنیم.

به گفته وی مذاکراتی که برای تجارت آزاد میان دو طرف آغاز شده نشان دهنده اهمیت بازارهای مشترک است و امیدواریم در آینده نتایج خود را نشان دهد.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه عضویت در اوراسیا تمرین خوبی برای پیوستن به سایر اتحادیه های جهانی بود بیان کرد: همکاری ها و کاهش تعرفه های اجرایی شده در یک سال اخیر می تواند به ما امکان آن را بدهد که در مذاکرات آینده خود با اتحادیه های منطقه ای و جهانی از جمله سازمان تجارت جهانی از آن استفاده کنید. وزارت امور خارجه نیز در این مدت تلاش کرده از تمام ظرفیت خود برای مذاکرات در این حوزه استفاده کند.

مهاجر با تاکید بر اینکه امروز همکاری های اقتصادی ارتباط مستقیمی با ثبات در وضعیت کشورها و  منطقه ها دارد توضیح داد: ما باید روابط اقتصادی خود را به منظور توسعه روابط در سایر حوزه ها گسترش دهیم. وزارت امور خارجه فعالان بخش خصوصی را بازوی توانای کشور در حوزه سیاست خارجی می داند و این وزارتخانه آمادگی دارد در حوزه توسعه روابط با اوراسیا و سایر کشورها از تمام ظرفیت خود استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: همکاری های ایران و اوراسیا نباید تنها به تجارت محدود شود و این کشورها در دیگر حوزه ها نیز توانایی همکاری گسترده با یکدیگر را خواهند داشت. برای مثال موضوع کنار گذاشتن دلار از مراودات اقتصادی اوراسیا یکی از موضوعاتی بود که در یکی از جلسات اخیر این اتحادیه بررسی شد و طرف ایرانی نیز در این زمینه باید همکاری های لازم را برای رسیدن به یک جمع بندی مشخص انجام دهد.


( ۱ )

نظر شما :