تجدید نظر روی تحریم های ایران محتمل است/آغاز مذاکره برای تاسیس بانک ایرانی در قزاقستان

۰۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۹ کد : ۱۹۹۹۴۶۵ سرخط اخبار

سفیر قزاقستان در تهران به نبود سیستم مبادلات بانکی میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت که در این زمینه مذاکراتی میان ایران و قزاقستان برای تاسیس شعبه‌ای از بانک ایرانی در قزاقستان آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اتاق بازرگانی تهران در پانل تخصصی بررسی الزامات توسعه روابط تجاری که با حضور سفرای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در مرکز همایش های رایزن برگزار شد،  در ابتدا لوان جاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه در تهران، طی سخنانی به نشست هفته گذشته اعضای اتحادیه اوراسیا در مسکو با حضور رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرد. 

به گفته وی، طی این نشست، روی ایجاد و تاسیس بازارهای مشترک میان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا توافقاتی صورت گرفته است.

وی در این رابطه به تشکیل بازار مشترک تولید نفت و گاز و نیز محصولات نفتی با محوریت ایران اشاره کرد که درباره آن مذاکراتی در نشست هفته گذشته مسکو انجام شد.

* سفیر روسیه در تهران: تجدید نظر روی تحریم های ایران محتمل است

سفیر فدراسیون روسیه در تهران  در ادامه با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری میان ایران و روسیه طی سال گذشته و به‌رغم تحریم‌های سخت آمریکا افزایش یافت، افزود: در نشست دو جانبه اخیر میان وزرای خارجه ایران و روسیه، لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که این کشور برخلاف تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، تعاملات اقتصادی با ایران را توسعه خواهد داد.

جاگاریان در عین حال تصریح کرد که با روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید آمریکا، تجدیدنظر روی تحریم‌های این کشور علیه ایران و رفع آن بسیار محتمل است.

* آغاز مذاکرات برای تاسیس بانک ایرانی در قزاقستان

سفیر قزاقستان در تهران نیز در این پانل با اشاره به اینکه طی توافقات اخیر میان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مقرر شد تا موافقت‌نامه موقتی که امضا شده و هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد به توافق‌نامه دائمی تبدیل شود و مذاکرات برای تحقق آن آغاز شده است.

اسخف اورازبای با این حال، یکی از مشکلات اجرای توافق‌نامه تجارت اوراسیا از سوی ایران را تحریم‌های آمریکا عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مراودات تجاری میان ایران و قزاقستان در فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار دارد از این رو، باید روی کالاها و خدمات خارج از این فهرست برای افزایش مبادلات میان دو کشور متمرکز شد.

سفیر قزاقستان در تهران همچنین به نبود سیستم مبادلات بانکی میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و در این زمینه خبر داد که مذاکراتی میان ایران و قزاقستان برای تاسیس شعبه‌ای از بانک ایرانی در قزاقستان آغاز شده است.

وی در عین حال، برقراری نظام تهاتری میان دو کشور را یکی دیگر از فرصت‌ها برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو طرف عنوان کرد.

اوزابای در ادامه، بر احداث کارخانه‌های تولیدی از ایران در قزاقستان تاکید کرد که به گفته وی، برای بومی‌سازی صنایع ایران در این کشور آمادگی از سوی دولت این کشور وجود دارد.

وی همچنین، تبادل کالاهای کشاورزی و مواد غذایی، مصالح ساختمانی، محصولات شیمیایی و ماشین‌آلات کشاورزی را از جمله زمینه‌های همکاری میان دو کشور ایران و قزاقستان عنوان کرد.

* برقراری نظام تهاتری به توسعه مبادلات کمک می‌کند

ایوانوویچ لازارچیک سفیر جمهوری بلاروس نیز در این پانل، از کاهش صادرات این کشور به ایران در کنار افزایش صادرات ایران به بلاروس طی سال گذشته میلادی خبر داد که به گفته وی، کاهش صادرات بلاروس به ایران ناشی از تحریم‌های آمریکا بوده‌است.

وی افزود: با این حال و در شرایط تحریم، برقراری نظام تهاتری میان دو کشور می‌تواند به بازگشت همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و بلاروس در دوره تحریم‌ها کمک کند.

سفیر بلاروس در تهران سپس در این رابطه تاکید کرد که برای برقراری مبادلات تهاتری میان دو کشور، باید یک هماهنگ‌کننده مشترک در دو کشور ایجاد کرد تا مبادلات بر پایه آن توسعه پیدا کند.

لازارچیک سپس به موضوع دلارزدایی در مبادلات تجاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و با بیان اینکه این رویکرد شدنی است، افزود: با این حال، در وهله نخست باید سطح تعاملات بازرگانی میان ایران و بلاروس را متعادل کرد تا امکان برقراری مبادلات تهاتری و استفاده از پول مشترک برقرار شود.

* ایران؛ فرصت دستیابی به بازار اکو برای اوراسیا

سیدجلال‌الدین علوی سبزواری، مدیرکل دفتر همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز در این پانل، طی سخنانی با بیان اینکه توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از اولویت‌های وزارت خارجه ایران است، به مسئله تحریم‌ها و سختی در مراودات تجاری ایران با کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود: با این حال، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا عضو سازمان تجارت جهانی هستند که از این ابزار می‌توان برای تسهیل روابط اقتصادی و تجاری این کشورها با ایران استفاده کرد.

وی همچنین بر نهادسازی‌های مرتبط با توافق‌نامه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد و افزود: ایران راه دسترسی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به کشورهای منطقه اکو با بازار 500 میلیون نفری است و کشورهای این اتحادیه باید از این فرصت استفاده کنند.

* ایجاد مناطق آزاد تجاری

آوازبیک عبدالرزاق‌اف، سفیر قرقیزستان در تهران، نیز با اشاره به اینکه حجم مناسبات تجاری این کشور با ایران طی سال گذشته میلادی به حدود نصف کاهش یافته است، از جمله دلایل این کاهش را همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن و هم‌چنین تشدید تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: یکی از الزامات توسعه مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یکسان‌سازی استانداردهای گمرکی و صنعتی میان ایران و این کشورهاست.

وی همچنین بر تاسیس هماهنگ‌کننده میان ایران و کشورهای این منطقه در زمینه تهاتر تاکید کرد و یادآور شد که ایجاد مناطق آزاد تجاری میان ایران و این کشورها یکی از فرصت‌های توسعه‌ای می‌تواند باشد.

* فرصت توسعه حمل‌ونقل برای توسعه تجارت

نماینده سفارت ارمنستان در تهران نیز در این نشست، با اشاره به مرز خاکی گسترده میان دو کشور ایران و ارمنستان، بر ایجاد مناطق آزاد تجاری میان دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو طرف تاکید کرد. وی همچنین یکی از فرصت‌های توسعه‌ای در این بخش را استفاده از ظرفیت‌های حمل‌و‌نقلی میان ایران و ارمنستان برای گسترش روابط تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا عنوان کرد.


نظر شما :