استقبال پکن از توافق موسکو و واشنگتن برای تمدید پیمان "استارت نو"

۰۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۳ کد : ۱۹۹۹۴۸۶ سرخط اخبار

دولت چین از تصمیم آمریکا و روسیه برای تمدید پیمان کنترل تسلیحات اتمی‌ موسوم به "استارت نو" یا "استارت ۳" استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم،ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: چین از توافق روسیه و آمریکا برای تمدید پیمان استارت ۳ استقبال می‌کند چراکه این تمدید به حفظ ثبات استراتژیک جهانی و صلح و امنیت بین‌المللی کمک کرده و به انتظارات کلی جامعه جهانی پاسخ می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: چین امیدوار است که دو طرف فرایند تمدید پیمان را در اسرع وقت تکمیل کنند. آمریکا و روسیه به عنوان صاحبان بزرگترین زرادخانه‌های هسته‌ای در جهان که بیش از ۹۰ درصد این سلاح‌های را دربرمی‌گیرد باید از توافق بین‌المللی تبعیت کرده و به تعهدات در زمینه سلاح هسته‌ای پایبند باشند و زرادخانه‌های هسته‌ای خود را کاهش دهند تا فضا برای خلع کامل و فراگیر سلاح هسته‌ای فراهم شود.

لیجیان در عین حال گفت، چین هنوز قصدی برای مشارکت در مذاکرات سه جانبه برای کاهش سلاح‌های هسته‌ای ندارد.

او در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این‌که آیا چین قصد تغییر موضع دارد یا نه؟ گفت: موضع جمهوری خلق چین در این خصوص ثابت و روشن است.

در ژوئیه ۲۰۲۰ فو کونگ، مدیر اداره نظارت تسلیحاتی در وزارت خارجه چین گفت، پکن هرگز در مذاکرات سه‌جانبه کاهش تسلیحات هسته‌ای باآمریکا و روسیه شرکت نخواهد کرد حتی اگر دو طرف آمریکا و روسیه زرادخانه‌های اتمی خود را در سطح زرادخانه‌های هسته‌ای چین کاهش دهند.

انتهای پیام

 
 
 


نظر شما :