سفیر روسیه: آماده دریافت پیشنهادهای تهران درباره پیمان همکاری هستیم

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۹۹۹۸۶۷ سرخط اخبار

 سفیر فدراسیون روسیه در ایران با بیان اینکه پیمان همکاری دو کشور بطور خودکار به مدت پنج سال دیگر تمدید می شود، گفت اگر تهران پیشنهادهایی در این خصوص داشته باشد، مسکو آماده دریافت این پیشنهادها و شرکت فعال در بحث های مربوطه است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، لوان جاگاریان در گفت و گو با تارنمای شبکه روسی اسپوتنیک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  آیا روسیه و ایران روی امضای پیمان جدید در باره اصول تعامل و همکاری کار خواهند یا اینکه پیمان کنونی(امضا شده در سال 2001) بطور خودکار تمدید خواهد شد؟ گفت: فعلا بر اساس پیمان امضا شده توسط فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران در 12 مارس سال 2001 در مسکو کار می کنیم.

این دیپلمات روس افزود: این پیمان در باره اصول همکاری بین دو کشور است. این پیمان بطور خودکار به مدت 5 سال دیگر بر طبق یکی از مفاد آن تمدید خواهد شد. همزمان ما برای مذاکرات در این خصوص آماده هستیم، اگر ایران پیشنهادات خود در باره پیمان جدید را مطرح سازد، ما آماده‌ایم بطور فعال در بحث ها شرکت کنیم.

جاگاریان درخصوص همکاری های ایران و روسیه در حوزه دفاعی و نظامی با توجه به پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر 2020 گفت: بدون شک، پایان تحریم های تسلیحاتی ایران در روز 18 اکتبر سال 2020، و پایان این محدودیت ها از سوی سازمان های معینی در رابطه با ایران، گفت و گوی سازنده و بررسی پیشنهادهای ایران در تمام فهرست محصولات نظامی ساخت روسیه را  فراهم می سازد.

وی گفت: همکاری نظامی –فنی با ایران تحت قراردادهای دولتی انجام می شود و کاملا با قوانین فدراسیون روسیه همخوان است و این قراردادها با رعایت تعهدات بین المللی روسیه در چارچوب رژیم عدم گسترش  اجرایی می شود.

سفیر روسیه تاکید کرد: روسیه یک کشور مستقل است و تصمیمات خود را مطابق با منافع ملی خود اتخاذ می کند.

جاگاریان گفت: تاریخ معاصر همکاری روسیه و ایران در عرصه نظامی –فنی بیش از 50 سال از عمرش می گذرد. طی این سالها در این عرصه حساس بین کشورهای ما پیمان های پایداری اجرایی شدند که در جهت همکاری متقابل با درنظرداشت منافع هر دو کشور سمتگیری شده بودند. تجربه مثبت اجرای پروژه های زیاد این اجازه را می دهد که با خوشبینی در باره دورنمای این نوع همکاری در آینده صحبت کنیم.

این دیپلمات در مورد احداث فازهای جدید نیروهای اتمی بوشهر نیز گفت: هم اکنون، کارهای ساخت بلوک دوم و سوم نیروگاه «بوشهر» در حالت عادی انجام می شود و با وجود شیوع ویروس کرونا، متوقف نشده اند.


نظر شما :