اعتراض گسترده عراقی ها به حمله ترکیه به شمال عراق

سکوت مرموز اقلیم کردستان در برابر تحرکات نظامی گسترده ترکیه

۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۱۳۴۸ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: سکوت مقامات اقلیم کردستان شائبه های بسیاری را در میان عراقی ها ایجاد کرده است. به ویژه که این حمله یک روز بعد از سفر مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان و پسر مسعود بارزانی به ترکیه و دیدارش با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور انجام شده است. وی پس از مذاکرات با اردوغان تأکید کرده بود که از «گسترش همکاری برای تقویت امنیت و ثبات» در مرزهای اقلیم با ترکیه استقبال می‌کند. مسرور بارزانی دیروز در اربیل بود اما دیشب و پس از گذشت چند ساعت از ورود نیروهای ترکیه به شمال کشور، در یک سفر رسمی عازم لندن شد، منتقدان می گویند که فاصله کوتاه میان سفر بارزانی به آنکارا با سفر وی به لندن تعمدی بوده تا او از هر گونه موضع گیری خودداری کند.
سکوت مرموز اقلیم کردستان در برابر تحرکات نظامی گسترده ترکیه

دیپلماسی ایرانی: وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک عملیات نظامی با استفاده از جنگنده و بالگرد و پهپاد برای پشتیبانی از نیروهای ویژه و کوماندوهای ترکیه در شمال عراق آغاز شده است. عملیاتی که تا کنون حداقل یک کشته از افسران ترکیه ای را به دنبال داشته و میزان قربانیانش در میان کردها اعلام نشده است. ارتش ترکیه چندین روستا و مناطق کردنشین عراقی هم مرز با ترکیه را بمباران کرده است و برخی منابع خبری حقوق بشری از کشته شدن افراد غیرنظامی نیز سخن به میان آورده اند.

حمله ترکیه به شمال عراق با واکنش بسیار تند وزارت امور خارجه، ریاست جمهوری و شماری از رهبران سیاسی عراق مواجه شده است. برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، حمله ترکیه را تهدیدی برای امنیت ملی عراق دانست و آن را اقدامی خطرناک از سوی آنکارا توصیف کرد. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد دیگر بیش از این سکوت نمی کند و در برابر حمله ترکیه واکنش نشان خواهد داد. سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی هم حمله ترکیه به شمال عراق را محکوم کرد و از ترکیه خواست به استقلال و تمامیت ارضی عراق احترام بگذارد. حیدر العبادی، نخست وزیر اسبق عراق نیز با انتشار توئیتی در حساب توئیتری خود سکوت در برابر این اتفاق را مشکوک دانست و خواستار برخورد با رفتارهای چنینی ترکیه شد. 

حمله ترکیه به شمال عراق تازگی ندارد، در طول دست‌کم یک سال گذشته هفته ای نبوده که ارتش ترکیه عملیاتی نظامی در خاک عراق انجام نداده باشد، در میان قربانیان این حملات غیرنظامیان و افراد عادی نیز کم نبوده اند؛ اما بازتاب آن در درون عراق چندان گسترده نبوده است، اما این بار واکنش عراقی ها بسیار سخت بوده و اکثر طیف ها نسبت به آن واکنش نشان داده اند و آن را محکوم کرده اند؛ به استثنای اقلیم کردستان عراق که تا کنون بیانیه ای صادر نکرده است. سکوت مقامات اقلیم کردستان شائبه های بسیاری را در میان عراقی ها ایجاد کرده است. به ویژه که این حمله یک روز بعد از سفر مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان و پسر مسعود بارزانی به ترکیه و دیدارش با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور انجام شده است. وی پس از مذاکرات با اردوغان تأکید کرده بود که از «گسترش همکاری برای تقویت امنیت و ثبات» در مرزهای اقلیم با ترکیه استقبال می‌کند. مسرور بارزانی دیروز در اربیل بود اما دیشب و پس از گذشت چند ساعت از ورود نیروهای ترکیه به شمال کشور، در یک سفر رسمی عازم لندن شد، منتقدان می گویند که فاصله کوتاه میان سفر بارزانی به آنکارا با سفر وی به لندن تعمدی بوده تا او از هر گونه موضع گیری خودداری کند. این در حالی است که گفته می شود یک روز قبل از سفر بارزانی به آنکارا، جوی هود، معاون امور خاورمیانه وزارت امور خارجه امریکا بدون اطلاع بغداد، سفری یک روزه به اربیل انجام داده که گفته می شود سفر وی با حملات ترکیه به شمال عراق بی‌ارتبط نبوده است.

بسیاری بر این باورند که میان خاندان بارزانی که قدرت را در اقلیم کردستان در دست دارند و تلاش می کنند رقبا را به هر قیمتی شده کنار بزنند تا قدرت انحصارا در دستشان بماند با دولت ترکیه پیمانی قوی منعقد شده که به موجب آن اقلیم کردستان گاز مورد نیاز ترکیه را طی پیمانی 50 ساله با قیمتی ارزانتر از بازارهای جهانی در اختیار ترکیه بگذارد، در مقابل دولت ترکیه از این خاندان در اقلیم کردستان حمایتی همه جانبه و قاطع کند. برای همین حمله به شمال اقلیم اقدامی هماهنگ میان اربیل با آنکارا بوده به ویژه که مسعود بارزانی با این حمله تصور می کند یک رقیب جدی در میان کردهای اقلیم که طرفدارانی هم دارد، یعنی پ.ک.ک تضعیف می شود و آنها در نهایت مجبور می شوند رهبری او و خاندانش را بپذیرند.

در این میان برخی منابع آگاه می گویند که روسیه نسبت به هر گونه ساخت و پاخت خارج از چارچوب بازارهای جهانی میان ترکیه با اقلیم کردستان هشدار داده و گفته است نسبت به چنین اقداماتی به شدت واکنش نشان خواهد داد. چند روز پیش، مسرور بارزانی در نشست منطقه ای دبی گفته بود، اقلیم کردستان به زودی به یکی از منابع اصلی تامین انرژی نفت و گاز اروپا تبدیل خواهد شد و کشورهای منطقه باید بدانند رقیبی جدی به اسم اقلیم کردستان به میدان آمده است. وی ضمن تکرار ادعای خود نسبت به رای صادر شده از سوی دادگاه فدرال عراق گفته بود که این رای را محکوم می کند و بغداد بداند با چنین قوانینی نمی تواند جلوی پیشرفت و حرکت رو به جلوی اقلیم را بگیرد. اظهاراتی که باعث ناخرسندی شدید بغداد شد تا آنجا که سفر هیئت کردی برای حل اختلافات به بغداد، با تلخی پایان گرفت و نیمه کاره رها شد. 

گفته می شود حمله ترکیه به مناطقی انجام شده است که گاز اقلیم کردستان از آن مناطق به ترکیه صادر می شود و آنکارا می خواهد این منطقه را از هر گونه تهدید امنیتی پاکسازی کند.

بغداد و رهبران سیاسی عراق نسبت به نیات ترکیه در شمال عراق همواره به دیده تردید نگریسته اند. به اعتقاد آنها دولت ترکیه درصدد جدا کردن بخشی از کشور و اعمال سلطه خود بر آن به ادعای مبارزه با تروریسم است. آنها همچنین بر این باورند برپایی پایگاه نظامی بعشیقه در 20 کیلومتری موصل با همین هدف تاسیس شده است و ترکیه به این شهر بزرگ عراقی چشم طمع دارد. ممانعت اقلیم کردستان از حضور ارتش عراق در مرزهای شمالی کشور بر تردید دولت مرکزی در بغداد نسبت به رفتارهای اقلیم کردستان افزوده و بیم آن دارند که اقلیم کردستان این ممانعت را با هدف خدمت به منافع ترکیه انجام می دهد.
در حالی که مشکلات بغداد با اربیل لاینحل باقی مانده و بن بست سیاسی در عراق بیش از پیش بر کشور فشار می آورد مشکلی بر مشکلات این کشور افزوده شده است. آیا کردستان تبدیل به معضلی جدی برای بغداد خواهد شد؟/اعتماد

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عراق ترکیه عراق و ترکیه اقیلم کردستان عراق مسعود بارزانی مسرور بارزانی حمله ترکیه به شمال عراق صادرات گاز اقلیم کردستان صادرات گاز به ترکیه رجب طیب اردوغان سید علی موسوی خلخالی


( ۱۴ )

نظر شما :

ناشناس ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۶:۳۴
کردستان عراق لقمه ای گلوگیر برای ترکیه است . دیر یا زود ترکیه توسط گردن کلفت های جهانی از اقلیم تارانده خواهد شد .‌ ترس بزرگ ترکیه ایجاد کشوری به نام کردستان است و این ترس چنان هولشان کرده که اعمالی انجام می دهند که اتفاقا این احتمال را نزدیکتر می کند . گردن کلفتهای جهان برای نفت و گاز کردستان عراق و آب کردستان ترکیه ، نقشه ها دارند . اما دریغ از درک این موضوع بسیار ساده توسط متوهم ها .
جامی ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۹
خاک بر سر مسئولان بی غیرتش
رفیعیان اتشپز ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۸
ورود ارتش ترکیه به شمال عراق با موافقت سران اربیل (اقلیم کردستان ) صورت گرفته، البته دولت خودمختار شمال عراق برای بقا خود سالهاست دست به دامن ترکیه است، چون بدون حمایت ترکیه از بارزانی تروریستهای kjk, pkk,pjk, در عرض چند روز حکومت اربیل را ساقط میکنند.، علاوتا دولت خودگردان اربیل برای رفع مشکلات اقتصادی خود نیاز به فروش نفت وگاز از طریق ترکیه به اورپا دارد، ولازمه امنیت این کار پاکسازی منطقه از تروریسم است، که هم امنیت اقتدار بارزانی تامین میشود وهم امنیت لوله های نفت وگاز تامین میشود، لذا عملکرد ارتش ترکیه هیچ تضادی با تمامیت ارضی عراق ندارد،بلکه مکمل امنیت وتمامیت عراق میباشد. وکسانیکه دنبال تصفیه حساب با ترکیه هستند بهتر است سوژه معقولی را مطرح کنند.
یاسر ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۷
امروز اردوغان و ترکیه موصل و کردستان عراق قناعت نخواهد کرد ،فردا سراغ ایران خواهد آمد سر فتنه باید در کردستان زد ،پیشنهاد میشود ابتدا پانترکا و قومگرای پیاده نظام ترکیه و باکو در آذربایجان و شهرهای هم مرز ترکیه و باکو شناسایی و بازداشت شوند تا با فراغت بال با ترکیه برخورد شود ،البته لابی آنها در وزارت خارجه و نهادهای انتظامی و اقتصادی شناسایی و محاکمه شود
علی ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰
نویسنده اردبیلی و ترک است ،الانه گله پانترکا بریزند برای دستمال کشی اربابشان ،خطر ترکیه همه فهمیدند حتی نویسنده ترک زبان
ناشناس ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۹
جناب یاسر ... شاید آش کمی خوش نمک شده باشد اما آنقدرها هم شور نیست .‌
خسرو ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۵
حدود اختیارات قانونی و غیرقانونی اما واقعی اقلیم همپای یک دولت مستقل است -- پارلمان و دولت عراق باید از این اختیارات کاسته و اقلیم را مثل یک استان اداره کند تا وقتی که بده و بستان های حزبی موجب امتیاز دادن احزاب مرکزی شیعه و سنی عراق به احزاب دمکرات (بارزانی ها ) و اتحادیه میهنی شود این رویه اجتناب ناپذیر خواهد بود مخصوصا اینکه مسوولین اقلیم همان هایی هستند که برای تجزیه عراق رفراندوم برگزار کردند و هنوز محاکمه نشده اند من مطمئن ام که اگر مسوولین یک استان کشورمان چنین خیانتی (برگزاری رفراندوم استقلال )به کشور میکردند ظرف یک هفته محاکمه و اعدام میشدند
به ناشناس ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۴
آش آنقدر شور شده که به فشار خون بالا ختم میشود ،مصداق حرف بنده وضعیت حال ترکیه و پیاده سازی سیاستهای آن در روزنامه ها و میزگردهای تلویزیونی ترکیه ،دنبال نفت و گاز و اقلیت مهاجر هم نژاد و قومیت زبان خود منطقه با پوشش مقابله با پ ک ک و داعش و امنیت ملی ،انقدر راکت و توپ شلیک کرد در کردستان که باعث کوچ و اخراج کردهای بومی و جایگزینی آنها با اعراب سنی و ترکمن‌های وفادار به ترکیه تا در زمان مقتضی اعلام رسمی تجزیه کردستان و شمال عراق و سوریه را سرعت بخشد ،تحرکات قومگراها و پانترکهای داخل ایران نشان از اهداف بعدی در قبال ایران دارد ،اما برای ایران چه بهانه بهتر از گورستان متجاوزان عثمانی در چیچک آذربایجان غربی و.....که در نقشه جهان ترک باغچه ای و اردوغان مشخص است
علی ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۹:۲۰
کامنتنویسی گفته تورکها را دستگیر وبازداشت کنید. مغز متفکر! گران مغز! مگرمی شود 30میلیون نفررا درسرزمین خودش بازداشت کرد؟
به علی ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۲
آنقدر در توهم جمعیت به سر بردید که باورتان شده ۳۰ میلیون جمعیت شدید، حتما این ۳۰ میلیون افتخار نوکری و مزدوری ترکیه را دارند؟؟؟؟ بی هویتی خودتان را به بقیه تعمین ندهید ،چند نفر لیدر پانترک دستگیر کند الباقی از توهم خارج می‌شوند ،باور نداری امتحانش پس داده
علی ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۲
دوست عزیز، ملت تورک هیچ وقت نوکرومزدور هیچ کس نمیشود. چون اگر می شدصد سال پیش نوکری را قبول می کرد و امپراطوری هزار ساله اش از بین نمی رفت. تورک هم سرور خود وهم نوکر خود است.فراموش هم نکن آذربایجان سر ایران است.
سعید ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۲
حرف مفت نزن کلا جمعیت آذری های ایران ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ببشتر نیست. رجوع شود به آمار نفوس و مسکن مرکز آمار ایران
ژئوپلیتیک ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۴:۲۹
جالبه که پانترک ها به زبان فارسی به ملت آذری زبان ایران اهانت میکنند. آذر نهمین ماه ایران از 5000 سال پیش تا حال. ایران بدون اقوامش ناقص است. از آذری تا کرد، فارس، بلوچ،لر، و ....