در نشست معرفی کتاب دیپلماسی اقتصادی مطرح شد فیروزآبادی: اولویت ما در آینده باید اقتصاد باشد

۰۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۲ کد : ۲۰۱۲۰۸۰ سرخط اخبار

یک استاد دانشگاه و نویسنده کتاب "دیپلماسی اقتصادی" گفت: اگر خود را در جایگاهی تعریف کنیم که دیگران به ما نیاز داشته باشند و خود را از اقتصاد خام فروشی جدا کنیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم، در نظام بین‌االملل آینده فرصت های بیشتری در اختیار خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، سید جلال فیروزآبادی، نویسنده کتاب دیپلماسی اقتصادی در نشست معرفی و بررسی کتاب مذکور که عصر روز یکشنبه در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، در بخشی از این مراسم در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی اقتصاد جهان که همه چیز در حال تغییر است ایران چه باید کند؟ گفت: تغییر و تحول نظم بین المللی در حال دگرگونی بوده و طبیعی است که اولا این تحول که قبلا غرب محور،‌ لیبرال محور و مبتنی بر رویکرد جهانی شدن بوده، در حال تغییر است.

وی افزود: عمود خیمه نظم بین الملل قبلی مبتنی بر قدرت آمریکا بوده و این در حال تغییر است. بحران اوکراین هم نشان می‌دهد که این مساله در حال تغییر است. تا امروز فقط آمریکا می توانست از زور استفاده کند و الان یکی دیگر (روسیه) پیدا شده که کاری که آنها می‌کردند را انجام می‌دهد. پس هر سال آمریکا نسبت به رقبایش یعنی روسیه، چین، ژاپن و ... قدرتش بیشتر در حال افول است.

فیروزآبادی تصریح کرد: قرن بیست و یکم قرن آمریکایی نخواهد بود. اینکه قرن چین است یا چین و روسیه هنوز مشخص نیست. من احتمال می‌دهم چون نظام موجود یک قطبی بوده است، طبعا نظام بعدی چند قطبی شود. ممکن است دوباره دو قطبی شود؛ یعنی چین و آمریکا که البته به نظرم چند قطبی بیشتر موضوعیت دارد و در این فضا کشورهایی مثل ایران آزادی عمل بیشتری دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه "مهم‌ترین اولویت ما در آینده باید اقتصاد باشد" اظهار کرد: یک وقت اقتصاد برای معیشت لازم است، یک وقت برای تبدیل شدن به قدرت اقتصادی در سطح منطقه و جهان که برای این منظور بدون اتکا به اقتصاد مولد و توسعه یافته امکان پذیر نیست و باید آن را در اولویت بگذاریم. مقام معظم رهبری در این سال‌های اخیر دائما به مساله تولید و بومی سازی اشاره می‌کنند؛ چون هم وجهه داخلی و هم وجهه بین‌المللی دارد.

وی تاکید کرد: ما باید در مسیر زنجیره ارزش جهانی خود را قرار دهیم. کاری که عربستان، ترکیه، هند و امارات تلاش دارند خود را در این مسیر قرار دهند یا در کمربندی که چین در حال طراحی است خود را قرار دهیم. ما باید کاری کنیم و جایی باشیم که کشوری مثل چین به ما نیاز داشته باشد. اگر خود را در جایگاهی تعریف کنیم که دیگران به ما نیاز داشته باشند و خود را از اقتصاد خام فروشی جدا و ارزش افزوده ایجاد کنیم، در نظام بین‌االملل آینده فرصت های بیشتری در اختیار خواهیم داشت؛ به ویژه احتمال اینکه دلار دیگر پشتوانه قبل را با وجود رقبایی مثل چین و روسیه نداشته باشد هم زیاد است.

کتاب دیپلماسی اقتصادی، روندها و چشم‌انداز منطقه ای و بین‌المللی توسط سیدجلال فیروزآبادی، رضا توکلی و امیرحسین عرب پور به تازگی منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :