سیر صعودی هزینه ها ادامه دارد

افزایش نرخ‌ها در آلمان

۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۳۸۱ اخبار اصلی اروپا
شاخص قیمت مصرف کننده آلمان از دو استاندارد داخلی و اتحادیه اروپا برخوردار است. نرخ رشد اقتصاد آلمان طبق استاندارد داخلی هم برای دومین ماه متوالی کاهش داشته و به ۸.۶ درصد رسیده است. هر چند قیمت کالاهای اساسی همچنان در سطح بالا باقی مانده و برای انرژی ۲۴.۴ درصد و برای مواد غذا ۲۷.۷ درصد است ولی در مقایسه با دیگر کالاها کاهش داشته است.
افزایش نرخ‌ها در آلمان

نویسنده: ‌مینامی تاکشی 

دیپلماسی ایرانی: اداره آمار فدرال آلمان روز سوم ماه ژانویه اعلام کرد، شاخص قیمت مصرف کننده (در ارقام اولیه) ماه دسامبر سال گذشته در مقایسه با ماه مشابه سال قبل آن طبق استانداردهای اتحادیه اروپا افزایش داشته و به 9.6 درصد رسیده است. به این ترتیب نرخ رشد اقتصاد آلمان برای دومین ماه متوالی کاهش یافت و برای نخستین بار در چهار ماه گذشته به زیر ده درصد رسیده است. علاوه  بر رکود قیمت منابع، به نظر می رسد اقدامات تورمی دولت آلمان مانند معافیت موقت هزینه گاز نیز در کاهش نرخ رشد تاثیر داشته است.

شاخص قیمت مصرف کننده آلمان از دو استاندارد داخلی و اتحادیه اروپا برخوردار است. نرخ رشد اقتصاد آلمان طبق استاندارد داخلی هم برای دومین ماه متوالی کاهش داشته و به 8.6 درصد رسیده است. هر چند قیمت کالاهای اساسی همچنان در سطح بالا باقی مانده و برای انرژی 24.4 درصد و برای مواد غذا 27.7 درصد است ولی در مقایسه با دیگر کالاها کاهش داشته است. به ویژه قیمت انرژی از ماه سپتامبر تا اکتبر بیش از چهل درصد کاهش داشته است.

میانگین شاخص قیمت مصرف کننده در سال 2022 طبق استاندارد اتحادیه اروپا 8.7 درصد بوده که این مقدار بالاترین آمار از سال 1997 تاکنون است. به گزارش رسانه های آلمان، میانگین شاخص قیمت مصرف کننده در سال 2022 طبق استاندارد داخلی 7.9 درصد بوده که این مقدار بالاتر از 7.6 درصد ثبت شده در آلمان غربی سابق در سال 1951 است.

دولت آلمان در نظر دارد از سال 2023 برای جلوگیری از افزایش هزینه های دولت به تدریج سقف محدودیت قیمت برای مصرف گاز و برق را معرفی کند. هدف از این اقدام دولت آلمان این است که خانواده ها و شرکت ها به طور مستقیم متحمل بار سنگین مالی نشوند. اما با این حال انتظار می رود که نرخ تورم در سال 2023 در حدود 7 درصد باقی بماند. بانک مرکزی اتحادیه اروپا در حال حاضر در نظر دارد برای مهار تورم،‌ نرخ بهره را همچنان در سطح بالا نگه دارد. اما چنانچه تورم کاهش یابد، ممکن است در نرخ بهره که با سرعت قابل توجهی رشد داشته است، تجدید نظر شود.

منبع:‌ نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: آلمان اتحادیه اروپا اروپا اقتصاد آلمان آلمان و اروپا رشد اقتصادی اقتصاد اروپا گرانی تورم تورم در اروپا


( ۴ )

نظر شما :