آمریکا: برجام ماه‌هاست که در دستورکار قرار ندارد/بر فعالیت ایران در نیمکره غربی نظارت داریم

۱۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۱ کد : ۲۰۱۷۴۸۸ سرخط اخبار

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت که واشنگتن بر هرگونه برنامه ایران برای فعالیت دریایی در نیمکره غربی نظارت دارد.

به گزارش ایسنا، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی این وزارت‌خانه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر امورخارجه آمریکا که گفته بود با اسرائیل درخصوص تعمیق همکاری‌ها برای مقابله با ایران رایزنی کرده است، به تکرار ادعاهای خصمانه واشنگتن علیه ایران پرداخت و گفت: این سیاست جدیدی نیست. ما همواره در این دولت درباره مبارزه با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران صحبت کرده‌ایم. واضح است که وقتی پای این مساله و از جمله جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در میان است، اسرائیل یک شریک و متحد مهم منطقه‌ای در مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه است.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، پاتل در ‌پاسخ به سوالی درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران و اینکه آیا آمریکا قصد دارد در سازمان ملل اقدامی علیه ایران انجام دهد؟ بیان کرد: ما برای مسئول دانستن ایران در این زمینه تعلل نکرده و اقداماتی انجام داده‌ایم و در این مورد اجازه می‌دهیم که همکارانمان در سازمان ملل درباره آن صحبت کنند. اما باید بگویم که برای استفاده از ابزارهایمان، از جمله از طریق تحریم‌ها به منظور پاسخگو کردن مقامات ایران تعلل نخواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره حضور و نفوذ ایران در تنگه پاناما گفت که آمریکا از گزارش‌ها و برنامه ایران در ارتباط با فعالیت‌های دریایی در نیمکره غربی مطلع است و بر آن نظارت می‌کند.

پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری درباره وضعیت پیرامون برجام اظهار داشت: همان‌طور که قبلا نیز گفته‌ایم، چندین ماه است که برجام در دستور کار قرار ندارد. روی آن متمرکز نیستیم.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه مدعی شد: ایران فرصت بازگشت به اجرای کامل برجام را در ماه سپتامبر، زمانی که به توافق روی میز و مورد تائید تمام طرف‌ها پشت کرد، از بین برد. 

‌وی با تکرار ادعای بی‌اساس استفاده مسکو از پهپادهای ساخت ایران در جنگ علیه اوکراین افزود: از ماه سپتامبر نیز تمرکز ما روی دفاع از آزادی‌های اساسی مردم ایران و ایستادن در کنار مردم ایران و همچنین مقابله با مشارکت نظامی عمیق ایران با روسیه و حمایت آن از جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین قرار داشته است.

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین گفت: البته، مدت‌هاست گفته‌ایم و همچنان در این دولت معتقدیم که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد. ما کماکان معتقدیم که دیپلماسی بهترین سازوکار برای چنین اقدامی است اما در مورد برجام، ماه‌هاست که در دستور کار نبوده است.

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :