فرانسه: در رابطه با برجام با بن‌بست مواجه هستیم

۱۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۵ کد : ۲۰۱۷۴۹۶ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه فرانسه ادعا کرد که «ما در رابطه با برجام با بن‌بست مواجه هستیم.»

به گزارش ایسنا، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در گفت وگو با الشرق الاوسط بدون اشاره به کارشکنی‌های طرف‌های غربی در زمینه برجام گفت: اولاً همان‌طور که می‌دانید ما در رابطه با برجام با بن‌بست مواجه هستیم و مسئولیت کامل این وضعیت بر عهده ایران است. ایران پس از چندین ماه مذاکره برای احیای برجام از فرصت استفاده نکرد و متن ارائه شده توسط هماهنگ‌کننده اروپایی در سال گذشته را نپذیرفت، اگرچه این بهترین پیشنهادی بود که می‌شد ارائه داد.

وی همچنین ادعا کرد: به موازات آن، ایران به تشدید تنش‌های هسته ای خود ادامه می‌دهد که باعث نگرانی شدید می‌شود و مانع کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود. ما و شرکایمان در جستجوی راه حل دیپلماتیک برای وضعیت کنونی پافشاری می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم که تمامی تعهدات بین‌المللی خود را اجرا کند. ما مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم.

کولونا در ادامه با بیان این که «متأسفانه منابع نگرانی ما به موضوع هسته ای محدود نمی‌شود» ادعا کرد: ایران منطقه را تهدید می‌کند و به دنبال بی‌ثبات کردن آن است. ایران مستقیماً در کشورهای همسایه از طریق واسطه‌هایی که منافعش را دنبال می‌کنند، فعالیت می‌کند و این فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در حال افزایش است. 

وی در ادامه مدعی شد که ایران از موشک و پهپادهای خود در عراق استفاده می کند و همچنین به روسیه پهپاد می فرستد بنابراین، ایران کانون بزرگی از بی‌ثباتی را ایجاد کرده و حفظ می‌کند. تکرار می‌کنم که مصمم به مقابله با ایران هستیم و از نزدیک با شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای خود در ارتباط هستیم تا با تمرکز بر انتقال پهپادها و موشک‌ها که مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است به این وضعیت رسیدگی کنیم.

کولونا با متهم کردن ایران به دخالت داشتن در جنگ روسیه و اوکراین مدعی شد: در این راستا تأکید می‌کنم که رفتار ایران در قبال برخی از کشورهای شریک، مانعی برای توجه به وضعیت فاجعه‌بار داخلی آن در سطح اقتصادی و در زمینه حقوق اساسی نیست، سپس دو موضوع مهم را اضافه می‌کنم: اولین مورد مربوط به مشارکت ایران در تلاش‌های جنگی روسیه در اروپا است و ما در حال حاضر انرژی خود را برای مقابله با تهدید انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه بسیج می‌کنیم. این قابلیت‌ها برای حمایت از حملاتی که مردم اوکراین و زیرساخت‌های غیرنظامی آن را هدف قرار می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد که ممکن است جنایات جنگی باشد. ایران در جنگ اوکراین با روسیه تبانی می‌کند که قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل را نقض می‌کند. اتحادیه اروپا قاطعانه واکنش نشان داد و انواع مختلفی از تحریم‌ها را علیه نهادها و اشخاص دخیل در این نقل و انتقالات اعمال کرد.


وی همچنین اجرای احکام برای افراد دارای تابعیت اروپا که در ایران مرتکب جرم شده‌اند را گروگان‌گیری خواند و مدعی دش: مسئله دوم به سیاست گروگان‌گیری ایران می‌پردازد که به‌ویژه اروپایی‌ها را هدف قرار می‌دهد که موضوع مهمی نیز هست. این سیاست بازداشت خودسرانه برای تحت فشار قرار دادن دولت‌های ما قابل قبول نیست. ما و شرکای اروپایی‌مان تصمیم گرفته‌ایم با یکدیگر همکاری کنیم تا واکنش‌های مناسبی را برای آزادی فوری این گروگان‌های دولت ارائه کنیم، زیرا آنها را گروگان دولت می‌دانیم. این امر نشان دهنده وحدت و عزم ماست که در مورد اعمال چندین بسته تحریمی علیه وزرا و اعضای سپاه پاسداران، اعمال می‌شود.

انتهای پیام


نظر شما :