بایدن:‌ جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین فرستاده نمی‌شوند

۱۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۴ کد : ۲۰۱۷۶۰۳ سرخط اخبار

رئیس جمهوری آمریکا در توضیح مخالفتش در رابطه با ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین گفت، آمریکا باید این جنگنده‌ها را در خانه نگه دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه راشا تودی، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه تاکید کرد، جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکا باید در این کشور بمانند و نباید به اوکراین فرستاده شوند.

او پیشتر گفته بود، واشگتن برنامه‌ای برای اعزام این جنگنده‌ها به کی‌یف برای کمک به آن در جنگ با مسکو را ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا در صحبت با خبرنگاران در زمین چمن کاخ سفید، با این درخواست مواجه شد که توضیح دهد چرا با تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین مخالف است. بایدن در پاسخ گفت: "چون ما باید آنها را اینجا نگه داریم. این یک وضعیت کاملاً متفاوت است."

اظهارات وی پس از آن بیان شد که ماه گذشته میلادی آمریکا با ارسال ۳۱ تانک ام۱ آبرامز خود به اوکراین موافقت کرد، در حالی که برخی از دیگر متحدان واشنگتن نیز تصمیم به ارسال تانک‌های جنگی مدرن به اوکراین گرفته‌اند. با این حال جو بایدن، تقریباً در همان زمان ایده ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را رد کرد.

با این حال این مخالفت او این احتمال را که واشنگتن ممکن است با صادرات مجدد این جنگنده‌ها از کشورهای دیگر موافقت کند، از بین نمی‌برد. یکی از مدیران ارشد شرکت تسلیحات‌سازی لاکهید مارتین آمریکا که جنگنده اف-۱۶ تولید می‌کند، در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز در ماه گذشته میلادی گفت که "مذاکرات زیادی بر سر انتقال جنگنده‌های اف-۱۶اس از سمت طرف‌های ثالث" به اوکراین وجود دارد.

ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان در مصاحبه‌ای در روز دوشنبه با این سوال مواجه شد که آیا ورشو جنگنده‌های اف-۱۶ خود را به اوکراین می‌دهد یا خیر. او پاسخ داد: ما تعداد خیلی کمی از آنها را داریم، فقط ۴۸ فروند.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان گفت، کشورش آماده تحویل این هواپیماهای جنگی است اما تنها در صورتی این کار را انجام می‌دهد که تصمیم "کل ناتو" پشت آن باشد.


نظر شما :