آل صادق: توافق تهران و ریاض استراتژیک است

۳۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۱ کد : ۲۰۲۰۱۹۰ سرخط اخبار

سفیران ایران و عربستان در بغداد با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از السیاسه نیوز، سازمان سیاست خارجی عراق در سمینار هم اندیشی خود میزبان سفرای عربستان و ایران در بغداد شد.

محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در این نشست بیان کرد: ما از عراق برای اینکه بازیگر اصلی دستیابی به توافق میان تهران و ریاض است تشکر می کنیم. عراق دروازه مهمی برای نزدیکتر کردن دیدگاه‌های ایران و کشورهای عربی است و این نشست گواه نقش مثبت عراق است همچنین عراق تلاش خوبی برای احیای روابط ایران و مصر دارد.

وی گفت: منطقه ما نیاز به هماهنگی و ثبات دارد و این وظیفه همه از جمله ایران و عربستان است.

آل صادق تاکید کرد که این ثبات با توافق ایران و عربستان بیشتر خواهد شد. این توافق منجر به بازگشت سوریه به اتحادیه کشورهای عربی شد و عراق نقش مهمی در این بازگشت داشت.

سفیر کشورمان گفت: توافق عربستان و ایران تاکتیکی نیست بلکه توافقی استراتژیک است،این دیدگاه همه مسؤولین در ایران است.

وی خاطرنشان کرد: این توافق به بازنگری در سیاست عادی سازی با رژیم صهیونیستی کمک خواهد کرد. رژیم صهیونیستی توانایی حمله به ایران را ندارد زیرا حتی قادر به مقابله با جبهه مقاومت در غزه هم نیست.

از سوی دیگر، عبدالعزیز الشمری، سفیر عربستان در بغداد تأکید کرد که توافق تهران و ریاض نتیجه بیش از 3 سال مذاکرات به میزبانی بغداد بود.

وی گفت: ما اکنون در برابر یک فرصت طلایی تکرارناپذیر هستیم، منطقه از بحران‌ها و جنگ‌هایی که همه در آن بازنده بودند آسیب های زیادی دیده است.

الشمری افزود: عربستان با جدیت توافق خود با ایران را پیگیری می‌کند و این توافق برآمده از رویکرد ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشوراست.

سفیر عربستان در بغداد گفت: مرحله آینده شاهد فعالیت‌های گسترده سیاسی و اقتصادی و اجتماعی با ایران برای رقم زدن آینده بهتر خواهد بود.

الشمری تأکید کرد که عربستان در این توافق تنها منافع خود را لحاظ نکرده است بلکه منافع کشورهای عربی و اسلامی را نیز در نظر گرفته است.

وی تاکید کرد: عربستان با جدیت در پی باز کردن صفحه تازه در روابط با ایران است و کارگروه‌های مشخصی برای اجرای توافق با ایران در عرصه‌های امنیتی و سیاسی و اقتصادی و در بخش جوانان و ورزش تشکیل شده است.

در پی توافق تهران و ریاض در پکن، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان بعد از ظهر روز شنبه( ۲۷ خرداد) در سفری رسمی وارد تهران شد، وی با مقامات کشورمان از جمله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت وگو کرد.


( ۱ )

نظر شما :