کسی خوش بین نیست

ناخرسندی آفریقایی ها از وعده های پوتین

۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۹۳۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
روسیه از قرارداد صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه خارج شده و همین امر موجب نارضایی برخی از کشورهایی آفریقایی که از روسیه خواستار حفظ این توافق بودند، شده است.
ناخرسندی آفریقایی ها از وعده های پوتین

دیپلماسی ایرانی: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز بیست و هشتم ماه ژوییه در سخنرانی خود در دومین نشست عمومی «‌اجلاس روسیه و آفریقا» که در سن پترز بورگ واقع در شمال غربی این کشور برگزار شد،‌ با اشاره به اینکه: «روسیه همیشه تامین کننده مسوولانه محصولات کشاورزی خواهد بود» رویکردی دایر بر عرضه مواد غذایی به کشورهای آفریقایی که با افزایش قیمت مواد غذایی رو به رو شده، نشان داده است. رئیس جمهوری روسیه همچنین در ادامه این سخنرانی اظهار داشت: «پیشنهادهای کشورهای آفریقایی برای از سرگیری مذاکره صلح با اوکراین را به طور دقیق بررسی خواهد کرد.»‌

روسیه از قرارداد صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه خارج شده و همین امر موجب نارضایی برخی از کشورهایی آفریقایی که از روسیه خواستار حفظ این توافق بودند، شده است. به نظر می رسد رئیس جمهوری روسیه در این نشست با دادن وعده هایی دایر بر تامین مواد غذایی و همچنین نشان دادن رویکردی مسالمت آمیز به پیشنهاد کشورهای آفریقایی درباره مذاکره با اوکراین تلاش کرده است تا نارضایی کشورهایی آفریقایی را کاهش دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در سخنرانی خود در نشست اجلاس روسیه و آفریقا با ادعای اینکه: «تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه مانع عرضه مواد غذایی به کشورهای آفریقایی می شود» خاطرنشان کرد: «روند عرضه مواد غذایی و غلات به مناطق و کشورهای نیازمند به صورت رایگان ادامه خواهد یافت.»‌ رئیس جمهوری روسیه روز بیست و هفتم ماه ژوییه نیز اعلام کرد که در ظرف چهار ماه آینده پنجاه هزار تن غلات روسیه به صورت رایگان در اختیار شش کشور آفریقایی از جمله زیمبابوه و سومالی قرار خواهد گرفت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز بیست و هشتم ماه ژوئیه درباره مذاکره صلح با اوکراین گفت: «رئیس جمهوری روسیه و نمایندگان کشورهای آفریقایی امروز درباره این موضوع تبادل نظر خواهند کرد.» طرف آفریقایی ماه ژوئن نیز به طرف روسی پیشنهاد مذاکره صلح با اوکراین را داده است. اما طرف روسی در آن زمان به این پیشنهاد بدبین بود و به همین علت هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. از سوی دیگر، در نشست روز بیست و هشتم ماه ژوییه جمهوری کنگو بار دیگر پایان دادن به درگیری ها را درخواست کرده است. همچنین از طرف مصر هم بیانیه ای که در آن احیای توافقنامه صادرات غلات اوکراین درخواست شده بود، منتشر شده است. اما با این حال هم اکنون از اینکه روسیه در جلب نظر کشورهای آفریقایی چه اقدامی خواهد کرد، در پرده ای از ابهام قرار دارد.

منبع: سانکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: آفریقا روسیه ولادیمیر پوتین روسیه و آفریقا اوکراین صادرات غلات صادرات غلات روسیه روسیه و اوکراین جنگ اوکراین


( ۳ )

نظر شما :