سردرگمی در بغداد

افزایش چراغ خاموش تعداد نظامیان آمریکایی در عراق

۲۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۱۷۷۳ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق از عدم نیز بغداد به سربازان (آمریکایی) می گوید که در سوی دیگر برخی نمایندگان پارلمان این کشور (عراق) نسبت به افزایش معنادار و چراغ خاموش تعداد نظامیان آمریکایی در عراق هشدار می دهند. در همین باره یکی از نمایندگان پارلمان عراق با افشای تعداد «سوال برانگیز» نیروهای آمریکایی مستقر در عراق، قرارداد منعقد شده بین واشنگتن و بغداد را نیازمند «نظارت و پیگیری» دانست.
افزایش چراغ خاموش تعداد نظامیان آمریکایی در عراق

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در حالی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق از عدم نیز بغداد به سربازان (آمریکایی) می گوید که در سوی دیگر برخی نمایندگان پارلمان این کشور (عراق) نسبت به افزایش معنادار و چراغ خاموش تعداد نظامیان آمریکایی در عراق هشدار می دهند. در همین باره یکی از نمایندگان پارلمان عراق با افشای تعداد «سوال برانگیز» نیروهای آمریکایی مستقر در عراق، قرارداد منعقد شده بین واشنگتن و بغداد را نیازمند «نظارت و پیگیری» دانست.

آن طور که ایسنا به نقل از خبرگزاری المعلومه گفته، جاسم العطوانی در گفت وگو با این خبرگزاری عراقی صراحتا عنوان داشته، «اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد تعداد سربازان آمریکایی مستقر در داخل عراق افزایش قابل توجهی یافته است. هدف از حضور این نیروها آموزش نیروهای امنیتی عراق نیست، بلکه می‌خواهند از سفارت آمریکا حفاظت کنند.»

این عضو پارلمان عراق تاکید دارد، فرماندهی عملیات مشترک که شامل همه نیروهای امنیتی اعم از خارجی یا آمریکایی یا عراقی می‌شود، از ماهیت نیروهای نظامی و تعداد آنها در داخل کشور اطلاع دارد. العطوانی این را هم مطرح کرد که پارلمان با حضور نیروهای آمریکایی به ویژه که به تازگی معلوم شده تعدادشان داخل کشور افزایش هم یافته است، مخالف است.

علاوه بر العطوانی، محمود مرعی از رهبران ائتلاف فتح از دولت و پارلمان عراق هم خواست که به نقض‌های حاکمیتی واشنگتن در عراق پایان دهند. وی تاکید کرد، تصمیم اخراج نیروهای نظامی آمریکا از کشور هنوز اجرایی نشده است‌.این عضو ائتلاف فتح اعتقاد دارد که تحرکات نیروهای آمریکایی در تعدادی از استان‌ها همچنان ادامه دارد و دلیلش مشخص نیست. لذا به گفته مرعی، توافقنامه استراتژیک که منجر به خروج نیروهای نظامی می‌شود، باید اجرا شود.

این نماینده پارلمان تاکید داشت که نیروهای نظامی خارجی که داخل خاک عراق پرسه می‌زنند به پایگاه‌های آمریکا برمی‌گردند که همچنان در برخی از استان‌ها وجود دارند. تصمیم اخراج نیروهای نظامی آمریکا از کشور هنوز اجرایی نشده است. وی تصریح کرد، یکی از دلایل این تحرکات تلاش واشنگتن بر کنترل برخی از مناطق سوریه است.

دولت و پارلمان باید به این نقض‌های حاکمیتی واشنگتن در عراق پایان دهند.اخیرا فیلم های ویدئویی از تحرکات نیروهای آمریکایی در داخل عراق منتشر شده؛ تحرکاتی که جامعه جهانی را نگران کرده است، زیرا از انجام عملیات نظامی یا توطئه‌های محرمانه علیه عراق هراس دارد.

قبل تر هم علی الفتلاوی از اعضای ائتلاف «فتح» عراق به رهبری هادی العامری اعلام کرده بود که آمریکایی‌ها درباره حضور نیروهایشان در این کشور دروغ می‌گویند و برخلاف ادعاهای آنها این حضور صرفا در سطح مستشاران نظامی نیست، بلکه واشنگتن نیروهای رزمی قابل توجه و بیشتر از اعداد و ارقام اعلامی در عراق دارد. الفتلاوی ادامه داد که دولت عراق علی‌رغم اینکه از حضور ۱۵۰۰ نیروی رزمی یا مستشار آمریکایی و یا حضور تحت هر عنوان دیگری اطلاع دارد، باید بداند که تنها در سفارتخانه آمریکا تعداد بسیار بیشتری از اعداد و ارقام اعلامی توسط واشنگتن نیرو وجود دارد.

-    به نیروهای جنگی خارجی نیاز نداریم

در مقابل این هشدارهای نمایندگان پارلمان عراق پیرامون افزایش حضور نظامیان آمریکایی، نخست وزیر این کشور (عراق) تأکید کرد، این کشور به واشنگتن اطلاع داده که به نیروهای جنگی خارجی نیاز ندارد. در همین باره روزنامه القدس العربی گزارش داد که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اذعان دارد، «تحرکات مربیان نظامی کشورهای عضو ائتلاف آمریکا در پایگاه‌های عراقی با موافقت دولت عراق و با اطلاع فرماندهی عملیات مشترک صورت می‌گیرد.»

البته به گفته السودانی، «تحرکات اخیر آمریکا عملیاتی برای جایگزینی نیروهای حاضر در سوریه، یک تیپ با تیپ دیگر بود.» نخست وزیر عراق این را هم گفت که، «ما به اطلاعاتی دست یافتیم که کمک کرد پایگاه‌های مهم رهبران داعش را مورد هدف قرار دهیم که یکی از آن‌ها در صحرای الانبار بود. ما در هدف قرار دادن داعش عملیات پیشدستانه انجام دادیم و مانع هدف قرار گرفتن بافت عراق در استان دیالی برای ایجاد فتنه شدیم.»

با این وجود السودانی از سفر هیئت عراقی به آمریکا خبر داد که در جریان آن، مذاکراتی با طرف آمریکای صورت گرفت و در مذاکرات به واشنگتن صراحتا اعلام شد، عراق به نیروهای جنگی نیاز ندارد. البته نخست وزیر عراق بیان داشت که ما با واشنگتن برای تشکیل کمیته‌ای توافق کردیم و این کمیته مشترک عراق و آمریکا در اواسط سپتامبر نشست خود را برای تعیین شکل روابط با ائتلاف بین‌المللی برگزار می‌کند. پیش از این فرماندهی آمریکا از اجرای ۲۸ عملیات نظامی مشترک داخل خاک عراق طی یک ماه خبر داد.


( ۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۱
امریکا قدرت تخریب دارد که فوقالعاده توانا است وقدرت تصرف ندارد که بسیار ناتوان در تصرف است۔لذا این پایگاهها بیشتر برای تخریب است وتصرف جزئی با استفاده افراد محلی۔مانند جنگ اوکرین۔روسیه کمی دیر متوجه شد ولی بالاخره متوجه شد۔