گزارش روز دوم اجلاس گروه هشت

۱۹ تیر ۱۳۸۷ | ۱۸:۴۷ کد : ۲۲۵۸ اقتصاد و انرژی
در دومین روز اجلاس گروه هشت رشد قيمت مواد غذايى و تغييرات جوى مورد بحث قرار گرفت. حواشى مختلفى هم در اين روز وجود داشت، از جمله اينکه گوردون براون، نخست وزير انگليس، نفر آخر ميز شام بود و اين باعث نارضايتى وى شده بود.
گزارش روز دوم اجلاس گروه هشت
دومین روز اجلاس کشورهای صنعتی در شرایطی پایان یافت که بسیاری از رسانه های خبری جهان در مورد هزینه های گزاف این اجلاس اعتراض کرده بودند. روزنامه تایمز در گزارشی ضمن انتقاد از وعده های غذایی مجلل و مفصل برای اجلاس تاکید کرد با اختصاص دادن مبلغی که برای تهیه هر وعده غذا صرف شده است می توان جان بیشتر از صد میلیون نفر افریقایی را از ابتلا به بیماری مالاریا نجات داد.
 
به هر حال در این روز کشورهای صنعتی جهان از کشورهایی که دارای ذخائر غذایی مازاد بر نیاز خود هستند خواستند تا سهمی از این ذخائر را در اختیار کشورهای فقیر افریقایی قرار دهند. در بیانیه امنیت غذایی جهان نوشته شد:" از میان برداشتن محدودیتهای صادراتی می تواند مشکل کنونی دنیا را تا اندازه زیادی حل کند."
 
کشورهای صنعتی با تاکید بر این مساله که افزایش قیمت مواد غذایی یکی از با اهمیت ترین مسائل دنیای امروز است گفتند:" هم اکنون عرضه مواد غذایی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه کمتر از تقاضای آن است. رشد قیمت مواد غذایی سبب شد تا بیشتر از 100 میلیون نفر از جمعیت این کره خاکی زیر خط فقر قرار بگیرند و میلیونها نفر در اثر سوء تغذیه جان خود را از دست بدهند."
 
رهبران کشورهای گروه هشت ضمن تاکید بر این مطلب که کشورهای صنعتی از آغاز سال جاری میلادی تا کنون 10 میلیارد دلار برای حمایت از پروژه های تامین غذای فقرا هزینه کرده اند از افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی خبر دادند. این سرمایه گذاری ها که بیشتر در قاره افریقا انجام شده است می تواند ظرفیت تولید غذای جهان را افزایش دهد.
 
آنها که برای کمتر شدن تاثیر استفاده از سوختهای گیاهی روی قیمت مواد غذایی در جهان تلاش های زیادی کرده بودند خبر از انجام فعالیتهای پژوهشی برای تولید سوختهای گیاهی با قسمتهای غیر خوراکی گیاهان دادند.
 
سوختهای گیاهی که برای کاهش حجم گازهای گلخانه ای از چغندر قند و روغن زیتون تولید می شود زمینه را برای افزایش قیمت مواد غذایی در جهان فراهم کرد زیرا کشاورزان اقدام به تولید این محصولات کردند و از میزان عرضه محصولات دیگر کاسته شد. اما برخی از کارشناسان هشدار دادند ادامه این روند در تولید سوختهای گیاهی می تواند به بیشتر شدن قیمت مواد غذایی و ایجاد بحرانهایی بزرگ در جهان بیانجامد.
 
زیمبابوه
رهبران کشورهای صنعتی جهان ضمن نادرست شمردن انتخابات برگزارشده در زیمبابوه اعلام کردند تحریمهای مالی علیه افرادی که با رژیم زیمبابوه همکاری دارند تصویب خواهند کرد. رهبران حاضر در هوکایدو در بحثی سی دقیقه ای در جریان ضیافت شام دومین روز اجلاس تاکید کردند این تحریمها در کنار تحریمهای سازمان ملل عیله زیمباوه خواهد بود و قبل از آن به اجرا در می آید.
 
رهبران کشورهای گروه هشت از هفت رهبر افریقایی حاضر در اجلاس خواستند تا در وضع تحریمهای مالی علیه زیمبابوه با جهان همراه شوند ولی این رهبران ضمن ابراز نگرانی از ایجاد جنگ و درگیری داخلی در زیمبابوه از همراهی با جهان سرباز زدند.
 
پیش از این در اجلاس اتحادیه افریقا مطرح شده بود کشورهای افریقایی موگابه را وادار به بحث تعامل با گروههای مخالف یا اپوزوسیون کنند. آنها اعلام کردند در صورتی سرمایه گذاری در قاره افریقا رشد می کند و کشورهای غربی همچنان متمایل به تجارت با این قاره هستند که تعامل آنها با موگابه موجب اصلاح اقتصادی و سیاسی کشور زیمبابوه شود.
 
بازار ارز
در شرایطی که کاهش ارزش دلار در برابر دیگر واحدهای پول جهان یکی از مشکل ساز ترین مسائل اقتصای دنیای امروز است ولی کشورهای صنعتی دنیا در مورد این مساله صحبتی نکردند. آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان در این مورد گفت:" با توجه به اهمیت بازار دلار باید در این اجلاس در مورد تحولات دلار و تاثیر آن روی اقتصاد جهان صحبت شود."
 
وی در روز آخر اجلاس در حضور خبرنگاران گفت:" تنها مساله ای که مطرح شد در مورد کشورهای در حال توسعه به خصوص چین بود. در روز سه شنبه عنوان شد کشورهای در حال توسعه که مازاد حساب جاری زیادی دارند باید به واحدهای پول خود اجازه تغیر دهند تا ارزش واقعی خود بیابند ولی در مورد ارزش دلار، دلائل کاهش بی سابقه آن و تاثیرات مخربی که روی اقتصاد جهان به جای گذشته است صحبتی به میان نیامد. در حالیکه بدون شک اهمیت دلار بیشتر از دیگر واحدهای پول در جهان است."
 
امریکا چین را تحت فشار قرار داده است تا ارزش پول خود را افزایش دهد. تلاشهای امریکا سبب شد تا چین دو بار اجازه رشد به واحد پول کشورش دهد ولی هنوز ارزش یوان با ارزش واقعی آن فاصله زیادی دارد.
 
البته نیکولای سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، بعد از اجلاس به خبرنگاران گفت:" تمامی کشورهای اروپایی به مساله افزایش ارزش یورو در برابر دلار و ضرورت کاهش ارزش یورو تاکید کردند و خانم مرکل نیز در این جلسه حضور داشت."
 
تغییرات جوی
مرکل در مصاحبه ای با رویترز بر ضرورت تعیین برنامه های میان مدت در کشورهای صنعتی تاکید کرد و گفت:" تا سال 2050 میلادی کشورهای در حال توسعه در نظر دارند از حجم تصاعد گازهای گلخانه ای در جهان 50 درصد بکاهند. اما تا زمانیکه کشورهای در حال توسعه ای از جمله چین و هند با این برنامه همراه نشوند نمی توان منتظر تغییرات ملموس و قابل قبولی در عرصه اقتصاد جهان بود."
 
وی ادامه داد:" با توجه به اینکه مساله تغییرات جوی مشکلی برای یک بخش از جهان نیست من توصیه می کنم تمام سازمانها و ارگانهای بین المللی در جلسه ای گردهم بیایند و راهکاری برای این مشکل بیاندیشند."
 
وی از روسای بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، سازمان تجارت جهانی، سازمان جهانی کار، سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی در کنار رهبرانی کشورهای مختلف جهان دعوت کرد تا با گردهم آیی به بررسی مشکل امروزی دنیا بپردازند. زیرا کشورهای گروه هشت به تنهایی نمی توانند مشکل دنیا را حل کنند.
 
مرکل تاکید کرد در مذاکره ای که در مورد تغییرات جوی انجام می شود روسای پنج کشور در حال توسعه، چین، هند، برزیل، مکزیک و افریقای جنوبی حضور خواهند داشت. البته رهبران کشورهای گروه هشت در روز چهار شنبه در مورد تغییرات جوی با این کشورها دیدار خواهند کرد و قرار بر این است که بعد از اجلاس این کشورها با رهبران کشورهای استرالیا، کره جنوبی و اندونزی نیز دیدار کنند.
 
مرکل با اشاره به طرح افزایش شمار اعضای کشورهای گروه هشت گفت:" ما در نظر داریم تعداد کشورهای عضو گروه کشورهای صنعتی را افزایش دهیم و در صورت تحقق این طرح اعضایی از بخشهای مختلف جهان در این گروه حضور خواهند داشت. البته می نمی توانم بگویم اضافه شدن کشورها به مجموعه کشورهای صنعتی دو سال آینده، 5 سال آینده و یا 15 سال آینده انجام می شود. فقط می توانم بگویم که این کار قطعی است." 

نظر شما :