پیروزی راست گرایان در انتخابات پارلمانى اتريش

۱۱ مهر ۱۳۸۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۸۱۸ اروپا
اعلام نتایج آرای پارلمان اتریش، راستگرایان افراطی موفق شدند حداقل 30 درصد آرای نمایندگان پارلمان را از آن خود کنند. این در حالی است که دو حزب میانه­روی راست که ترکیب دولت فعلی اتریش را در اختیار دارند، بدترین نتایج را در سال­های اخیر در این انتخابات به دست آورده­اند.
پیروزی راست گرایان در انتخابات پارلمانى اتريش
با اعلام نتایج آرای پارلمان اتریش، راستگرایان افراطی موفق شدند حداقل 30 درصد آرای نمایندگان پارلمان را از آن خود کنند. این در حالی است که دو حزب میانه­روی راست که ترکیب دولت فعلی اتریش را در اختیار دارند، بدترین نتایج را در سال­های اخیر در این انتخابات به دست آورده­اند. بدین ترتیب که حزب سوسیال دموکرات 7/29 درصد آرا و حزب ملی محافظه کار که با حزب سوسیال دموکرات در تشکیل دولت فعلی ائتلاف کرده بود، 6/25 درصد آرا را به دست آورده است.
 
وزارت کشور اتریش اعلام کرد، حزب راست­گرای افراطی به رهبری هاینس کریستین اشتراخه، به تنهایی 18 درصد کرسی­های پارلمان را به دست آورده و حزب ائتلاف ملی برای آینده اتریش که همپیمان حزب راستگرای افراطی محسوب می­شود نیز 11 درصد آرا را به دست آورده است.
 
از این رو پیش­بینی می­شود احزاب راست میانه در تشکیل دولت جدید اتریش به مشکل بر بخورند و آنها مجبور شوند با احزاب تندروی پیروز انتخابات ائتلاف کرده و به نوعی عرصه سیاسی را برای آنان خالی کنند.
 
دو حزب راستگرای افراطی و ائتلاف ملی برای آینده اتریش دو حزب به شدت افراطی ملی­گرا هستند که از عقاید ضدیهودی بهره می­برند و ارتباط بسیار نزدیک و تنگاتنگی با احزاب تندروی نئو نازی در آلمان دارند. این دو حزب از جمله احزابی هستند که احترام ویژه به هیتلر رهبر آلمان نازی می­گذارند و عقاید ضد یهودی‌شان به گونه­ای است که منکر واقعه هولوکاست شده و آن را دروغ ساخته شده توسط یهودیان می­دانند.
 
در این میان پیروزی راست گرایان افراطی باعث نگرانی شدید اسرائیلی­ها شده است. دولت اسرائیل پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اتریش با صدور بیانیه­ای نگرانی خود را از این اتفاق ابراز داشت.
 
یغال بالمور، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل در این باره گفت: «ما تحولات اتریش را لحظه به لحظه و با نگرانی بسیار تعقیب می­کنیم. در آنجا کسانی وارد پارلمان شده­اند که از خارجی­ها نفرت دارند و هولوکاست را نفی می­کنند و با نئونازی­ها نیز روابط دوستانه بسیار نزدیکی دارند.»
 
این در حالی است که هاینز فیشر، رئیس حزب دموکرات اجتماعی اتریش که از احزاب ائتلافی دولت فعلی محسوب می­شود، اعلام کرده بود که قصد دارد در ماه دسامبر به اسرائیل سفر کرده و با مقام­های اسرائیلی برای تحکیم روابط میان اتریش و اسرائیل مذاکره کند. سفری که احتمالا به دلیل اعلام نتایج انتخابات این کشور تحت فشار شدید راست گرایان افراطی لغو شده یا به تاخیر خواهد افتاد.
 
احزاب اتریش به زودی بر سر چگونگی تشکیل دولت با یکدیگر وارد مذاکره خواهند شد تا به زودی دولت جدید این کشور را که ظاهرا احزاب راست تندرو جایگاه ویژه­ای در آن خواهند داشت را تشکیل و اعلام کنند.
 
پیش از این و در میانه­های دهه نود حزب راستگرای افراطی موفق شده بود اکثریت پارلمان اتریش را به دست بیاورد که مشکلات بسیاری را برای این کشور به وجود آورد. به گونه­ای که تا بدانجا پیش رفت که اتحادیه اروپا تهدید به اخراج آن از این اتحادیه کرد. 

نظر شما :